Mercedes C220d All-Terrain: Proč si kupovat SUV?

Jedno velké kdyby – i tak by se dalo na tohle auto nahlížet. Především tedy na to, co má testovaný Mercedes pod kapotou. Jde totiž o vymírající druh, tichý, výkonný diesel se spotřebou pod 4 litry. Nebýt vnuceného nástupu elektromotorů, mohly se motory jako tento zdárně rozvíjet další léta. Teď už to mají za pár.

Tenhle test ale není zdaleka jen o jízdě, je také o módě lehce zvýšených kombíků, inteligentních alternativ pro vozy SUV, které mnohdy své větší kolegy předčí. Roky vídáme na silnicích modely Scout od škodovky, nedávno jsme testovali Ford Focus Active kombi, nějaký ten rok už se vyrábí VW Passat Alltrack či Volvo XC 70 a také Mercedes už s podobným vozem dávno přišel – verzi All-Terrain nabízí pro třídu E.

Na silnici pan nenápadný

A protože je úspěšná, zamířila tato verze i do nižšího „céčka“. Úprava elegantního kombi na stroj, který by měl zvládat lehký terén, znamená hlavně nárůst světlé výšky o celých 40 milimetrů. Navenek tedy ladný Mercedes ozdobilo ochranné oplastování nad příplatkovými osmnáctipalcovými koly či naopak několik chromovaných detailů.

Přece jen Mercedes by měl stále dávat najevo, kým je. Slevit ze standardu evidentně nepřichází u stuttgartské automobilky v úvahu. V základu se mimochodem vůz dostane na 1,4 milionu a námi testovaná verze měla příplatky ještě za více než 200 tisíc. Například 95 862 Kč si můžete zaplatit za paket Type Premium, který dodá také účinné a inteligentní LED světlomety. Jejich specialitou je to, že při aktivování terénního režimu dokáží lépe vyhledávat překážky.

Mercedes se dávno rozloučil s budíky, místo toho je tu 12,3palcová obrazovka a také dotyková obrazovka infotainmentu, o které se zmiňujeme níže. Klasických tlačítek najdeme minimum, novinkou je jízdní režim Offroad, ke kterému Mercedes připojí informace o stoupání či náklonu a znovu tak prezentuje to, že lehkého terénu se nebojí. I tak jde ale spíš o vábničku na zákazníky.

Plno automobilek už do svých modelů běžně dává ambientní osvícení. Uvnitř se rázem osazenstvo cítí lépe a útulně. Mercedes jde ještě o kus dál, nenabídne jen podsvícení linkou na dveřích či na středovém panelu, ale podsvícené okraje centrálního displeje a primárně všechny otvory, kterými do vozu proudí vzduch. Možná to zní přeplácaně, ale není. Naopak. Vypadá to skvěle.

Místa je ve třídě C dostatek. Vůz je čalouněn hnědou syntetickou kůži Artico, která se doplňovala s lesklými černými materiály. Zavazadlový prostor má v základu velikost 490 litrů, narůst umí po sklopení sedadel na 1 510.

Pohoda na všech frontách

Hnací silou vozu je mimořádně povedený naftový dvoulitrový čtyřválec s výkonem 147 kW, tedy rovných 200 koňských sil. I tady proběhla lehké forma elektrifikace, k dispozici je 48V startér-generátor, který pomáhá při startu a brzdění. Třeba reakce na plyn jsou díky němu velmi hbité.

Maximální kroutící moment je 440 Nm, stovku na tachometru při svižném rozjezdu uvidíte za 8 vteřin, což je na auto, kterému chybí 125 kilogramů do dvou tun, docela slušné.

A rozhodně zapomeňme na bručivé poskakující diesely z dřívějších let, tenhle agregát je maximálně tichý a kultivovaný, při stání na volnoběh řidič mnohdy vůbec nepozná, že je auto nastartované. Stejně funguje převodovka, má devět rychlostí a vyniká tím, že jejich přeřazování je takřka nepostřehnutelné. Jízda je velmi příjemná a chod kultivovaný, a je úplně jedno, jestli jste na dálnici, okresce nebo ve městě.

Chvíli mi trvalo zvyknout si na netradičně dlouhý plynový pedál, pravou nohu jsem si musel nastavit na trochu jiný úhel, než jsem zvyklý. Na co si řidič naopak zvykne rychle, je u Mercedesů tradiční až abnormální rejd, který se hodí především v parkovacích domech či nájezdech do garáže.

Spotřebu jsem nakousl už v titulku, u auta ale patří k tomu nejpříjemnějšímu. A že je z čeho vybírat... 5,5 litru je spotřeba, kterou chcete ve městě dosáhnout takřka u jakéhokoliv auta. Leč šance je u většiny minimální. U mercedesu jde o tuctovou cifru, která není vyhnaná jízdou při konstantní rychlosti. Pokud u C220d najedete například na Přažský okruh a rychlost ustálíte na sedmdesátce, klidně se dostanete až na neskutečné číslo 3,7.

Název All-Terrain sice vyzývá k jízdě mimo zpevněné povrchy, na druhou stranu ho hladce využijí všichni obyvatelé Prahy. Protože hlavní město v posledních letech díky kvalitě povrchu nabízí skutečně mnoho druhů terénu. Díky tomu i při jízdě po městě objevíte komfort, klid a hladké pohupování, se kterým Mercedes zvládá nástrahy vozovky. Při výjezdu mimo víc využijete také náhon na všechna čtyři kola.

Mercedes má samozřejmě i plno zajímavých asistenčních systémů. Například rozpozná, kdy stojí auto na centimetry zaparkované od ostatních překážek. V tu chvíli vám oznámí, že výrazně omezuje rychlost auta, a to proto, aby se nestalo, že se auto při uvolnění ruční brzdy a sešlápnutí pedálu rychle rozjede a dojde ke karambolu.

Sympatický je i ukazatel semaforů. Ten naskočí prakticky na celou část velikostně dominantního infotainmentu (nepřekrývá jen klíčové ovladače teploty či rádia) ve chvíli, kdy auto čeká na červené a zabere kamerou celý prostor před námi. Proč? Přece proto, aby se řidič nešťoural v infotainmentu a místo toho sledoval, kdy se má rozjet, když na světla třeba zrovna úplně dobře nevidí.

Tohle auto zkrátka patří mezi špičku takřka ve všech disciplínách. A to se u vozidel pro běžné lidi zase tak často nestává. Je zábavné si uvědomit, že ještě před pár lety byl tuctový Mercedes třídy C v karosářské verzi kombi a dieselovým motorem na silnici jen obyčejným autem. Jedním z mnoha.

Jenže teď, v záplavě podivných karosářských verzí či motorizací, které občas ani nedávají smysl, je tenhle německý rodinný vůz takřka požehnáním. Když k tomu připojíte kvalitu, jakou automobilka standardně nabízí... Tohle auto chcete. Jen si prostě musíte doširoka rozevřít peněženku.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Standardní záruka na vůz je dvouletá, v rámci nabídky poprodejních služeb si ji lze prodloužit. Servisní interval činí 1 rok či 25 tisíc najetých kilometrů.

2. PRODEJE

Třídy C (nejen ve variantě kombi) se od startu roku do konce srpna v Česku prodalo 210 kusů, což je oproti stejnému časovému úseku v minulém roce nárůst o 88 vozů. Aktuální termín dodání se liší dle zvolené výbavy i motorizace, očekávání od verze All-Terrain jsou ve třídě C vysoká. Už proto, že ve vyšší třídě E se jí skutečně daří.

3. INFOTAINMENT

Auto je standardně vybaveno obrazovkou s úhlopříčkou 11,9 palce. Je velká, ale díky příjemnému sklonu a pravděpodobně i díky tomu, že nad ní jsou ještě výdechy větrání, nepůsobí tak rušivě, jako to mnohdy velké dotykové displeje umí.

Umělá inteligence patří mezi další výtečné kousky. Jakmile zjistíte, jak správnými hesly vůz oslovovat, vyřešíte většinu situací, ve kterých byste normálně museli místo silnice začít sledovat dotykovou obrazovku a zadávat dotazy ručně. Navíc umí být vtipná a taky pořádně řízná. Komu chybí za volantem trocha sekýrování od drahé polovičky, může se mercedesu například zeptat, co si myslí o značce Audi. Odpověď? „To samé, co vy. Jinak bychom tu asi neseděli, ne?“ Stručně a jasně.

Jen si dejte pozor, abyste jen tak pro nic za nic nevyslovili slovo Mercedes. Auto si pak s vámi hned začne povídat. Jinak je ovládání rychlé, intuitivní a má fešáckou grafiku. Dokud si samozřejmě obrazovku nezapatláte otisky prstů.