Fraška jménem Aurus: Putinova státní automobilka vyrábí 1,1 auta měsíčně

Megalomanský projekt ruské továrny na luxusní auta, která měla u úřadů a oligarchů nahradit Rolls-Roycy či Mercedesy, připomíná stále více pověstnou Potěmkinovu vesnici. Automobilka sice nedávno představila nový model Komendant, je ale otázkou, kdo o takový vůz může mít zájem. Vedle toho starší Senat navzdory vládním proklamacím zatím vznikl jen v jednotkách kusů a není důvod si myslet, že by v dohledné době mělo dojít ke zlepšení.

Když byla v roce 2019 na, mimochodem posledním, Ženevském autosalonu představena zbrusu nová vládní limuzína Aurus Senat, ruská média i samotný režim se dmuly pýchou, jakýže to skvost se jim povedlo vyrobit a jak nyní vypálí rybník všem ostatním producentům automobilového luxusu. Samo auto za to nejspíš nemůže. Sice s ním nikdy žádný objektivní hodnotitel nejel, ale jeho parametry i rozsáhlá zahraničí spolupráce s firmami formátu Bosch nebo Porsche dává tušit, že jistou kvalitu mít bude. Jenže buď jak buď, píšeme rok 2022 a megalomanský projekt vzdor veškerým proklamacím hyne na úbytě.

Kusová výroba

Koncem září byl s pompou představen druhý model firmy Aurus, opulentní SUV Komendant. A na objednávku Ministerstva obrany Ruské federace mají být podle serveru drom.ru vyrobeny také slavnostní přehlídkové kabriolety a verze Lafet pro pohřby státních hodnostářů.

Výroba sedanů Senat je ale mezitím v totální krizi. Připomeňme, že v roce 2019 byla v zařízeních výzkumného ústavu NAMI zahájena jejich ruční produkce a bylo vydáno typové schválení vozidla pro sérii 150 kusů. Pokud však bude výroba pokračovat dosavadním tempem, je velká „naděje“, že se celá série bude vyrábět ještě desítky let.

Přesné údaje o výrobě samozřejmě není možné na 100 procent ověřit, ale kolegové z drom.ru se průzkumem policejních registrů dobrali čísel, jež jsou relevantní minimálně pokud jde o auta legálně provozovaná na silnicích. Je jasné, že měsíční údaje o registracích se s reálnou výrobou mohou drobně rozcházet, celkový obrázek si ale lze udělat vcelku přesvědčivě.

Z devatenácti vozů Aurus Senat zaregistrovaných v prvních devíti měsících roku 2022 byly čtyři vyrobeny/upraveny v USA (obrněné verze), zbývajících patnáct Senatů vyrobil Aurus v mateřském závodě v Alabuze. Rozložení měsíčních registrací vypadalo následovně: V lednu byl prodán jeden vůz vyrobený ještě ústavem NAMI. V únoru následoval jeden od NAMI a šest dalších z Alabugy. V březnu, dubnu, květnu a červnu prodali prodejci Aurusu celkem jedno auto z Alabugy a v červenci pak dvě ze stejného místa. V srpnu další jedno, ale v září až čtyři –⁠ dva od NAMI, dva z Alabugy.

„V celkovém propočtu je ale potřeba zohlednit i Aurusy vyrobené už v loňském roce. Z toho vychází, že v roce 2022 bylo registrováno pouze deset Senatů smontovaných ve stejném roce v závodě Alabuga. Mateřská továrna tedy vyrobí úctyhodných 1,1 auta měsíčně,“ píše drom.ru. Ministr dopravy Denis Manturov přitom při zahájení výroby sliboval odbyt 350 Senatů ročně.

Aurus Senat

Sliby, chyby

Ve světle popsaných skutečností se nedávné představení luxusního SUV Komendant jeví vskutku furiantsky. Při moskevské premiéře 29. září Nikolaj Chodosevič, generální ředitel Aurus LLC, upřesnil, že byla „zprovozněna svařovací linka, první karoserie již byly svařeny a nalakovány a v současné době procházejí všemi potřebnými zkouškami. Jsme přesvědčeni, že nový model bude dalším katalyzátorem prodeje značky, který se od svého uvedení na trh v roce 2021 dynamicky vyvíjel.

Nelze samozřejmě vyloučit, že se Komendantů vyrobí mnohem větší množství než doposud Senatů. Výrobce podle svých slov počítá s odbytem pěti tisíc vozů ročně a vývozem do zemí Perského zálivu. Při ceně témě 16 mil. korun za kus nevyzkoušeného auta se ale nelze vyhnout jistým pochybnostem. Ostatně typové schválení pro sériovou výrobu prý ještě nebylo vydáno.

„Je samozřejmě možné, ze se Aurusů skutečně vyrábí 350 kusů ročně, pak ale musí zůstávat někde na skladě –⁠ protože je nikdo nechce,“ uzavírá drom.ru.

Tagy: