Herec Kanyza o své penzi: Když jsem zjistil, kolik budu pobírat, spadla mi brada
BMW iX xDrive40: Revoluce za dva miliony a více. Titul miss karoserie ale nezíská Zdroj: Bart Běhal
Vymyslet originální povídání k BMW iX není nic snadného. Takřka jakýkoliv test této hypermoderní novinky nabízí stejné termíny, jako je „budoucnost“ nebo „revoluce“. A těžko se divit. Proč? To se dozvíte na dalších řádcích, kde nám společnost bude dělat model iX xDrive40.
Odpověď na předchozí otázku je vlastně celkem jednoduchá. Tohle auto totiž není srovnatelné snad s ničím, v čem jsem dřív seděl nebo se vezl. Přesednutí a následná jízda s běžným autem byla nejrychlejší ukázkou toho, co iX – aktuálně výkladní skříň bavorské technologie – vlastně na řidiče přenesla.
Však se stačí jen podívat na webové stránky BMW, kde produkt propaguje. U konkrétního modelu iX si můžete nastavit jakým stylem jízdy pojedete, upravit venkovní teplotu a upřesnit, zda-li budete mít zapnutou, či vypnutou klimatizaci, a konfigurátor vám ukáže, jaký máte dojezd a kam až se s autem po Evropě dostanete.
Už navenek vypadá tohle BMW prostě jinak. Jinak než ostatní modely značky a obecně jinak než ostatní auta. iX je tak trochu bavorák, který spadl do včelího úlu. Nafouknutý, se zvláštními tvary. Jenže zase díky tomu hodně poutal pozornost, nezřídka jsme se dočkali obdivných pohledů či zdvihnutého palce. A to i od tradičních, hodně konzervativních bavoristů sedících za volantem letitých modelů řady 3.
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
Design vozu je skutečně futuristický, po boku obyčejných vozidel vypadá, jako kdyby o několik let předběhl dobu. Vedle většinou oku lahodícím vozům vyrábějícím se v Mnichově tohle opravdu budí pozdvižení. Auto je prostě úplně jiné.
Na délku měří bezmála pět metrů, to znamená, že se řadí přesně mezi modely X5 a X7. Přední maska je ze speciálního plastu, který když se poškrábe, může být zacelen třeba slunečním světlem.
Co dál? Třeba logo BMW na přední kapotě. Pro mnoho majitelů bavoráka takřka posvátné, stačí stlačit a před vámi se otevře místo, kudy se dolévá kapalina do ostřikovačů. To je asi jako kdybyste z Rolls-Royce sundali tradiční sošku Spirit of Ecstasy a chtěli se s ní poškrábat na zádech. Nicméně důvod je jasný, kapota modelu iX se totiž vůbec nedá otevřít. Proč taky…
Po otevření dveří (předních, zadních i těch od zavazadlového prostoru) hned zaujme všudypřítomný karbon. Kromě nezbytného odlehčení auta pomáhá odizolovat vibrace i hluk a dělá to skvěle. Interiér zaskočí stejně jako exteriér. Na jednu stranu je velmi střídmý, ale zaujme vlastně vším, na co se podíváte. A nepřestáváte mít pocit, že sedíte v konceptu a ne v autě, které se reálně vyrábí.
Například volant. Ten možná upoutá milovníky Hvězdných válek, vypadá totiž trochu jako původní TIE Fighter, se kterým bojovali vojáci Impéria. Jinak je také prvním u BMW ve tvaru šestiúhelníku. Na otočném ovladači či ovládání sedadel na dveřích se zase vyřádila značka Swarovski. Nejde tedy o laciné napodobeniny.
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
Ani dál nezapomínejme, že jsme v autě budoucnosti. Kdo chce ven, použije tlačítko, žádnou kliku. Naštěstí v BMW přemýšleli, do spodu dveří přece jen umístili záchranou kliku. Kdyby náhodou…
Ručičkové ukazatele jsou dávno pryč, palubní deska má dvojitý prohnutý displej, který musí ocenit každý gamer. Elegantní a luxusní. V menu si připadáte, jako když si otevřete notebook. Samozřejmostí je 4K rozlišení, to znamená perfektní grafika i rozlišení a také 3D náhled na vůz. O nějakém zasekávání ani nemůže být řeč, vše funguje perfektně.
Navigace je další specialitou. Umí to, co bychom od skutečně kvalitního systému očekávali. Přepočítá trasu v případě změny dopravní situace či nepříznivých podmínek na silnici, je aktualizovaná a vždy varuje před nebezpečím.
iX přináší také systém rozšířené reality. O co jde? Kdo někdy hrál některou z počítačových sérií Need for Speed možná by v ní našel podobnost. Při nastavení cíle si navigace totiž pokaždé, když se bude vůz blížit ke změně směru, přepne na reálnou kameru a na obrazovce infotainmentu začne pomocí hýbajících šipek ukazovat, kam přesně máte zabočit. Chvíli to funguje i zpětně, to když svůj cíl minete. Pozor, tohle je minimálně v začátcích silně návykové.
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
Stejně jako skleněná střecha z tekutých krystalů, která se jedním dotykem zatemní a díky druhému bude zase průhledná. Ano, s tím si budete také hodně hrát.
Sedadla s alcantarou jsou spíš jako křesla. Sice nemají skoro žádné boční vedení, ale při režimu sport boky přifouknou a řidiče tak důsledněji usadí. Mají v sobě také basový reproduktor pro lepší zážitek z audiosytému.
Z interiéru to zdaleka nebylo vše, ale je třeba se přesunout na silnici. Stejně vesmírně jako iX působí zvenku, také jede. Naše verze iX40 je tím nejslabším, co modelová řada nabízí. Přesto je k dispozici výkon 326 koní, kroutící moment 630 Nm a při plném nabití na obrazovce naskočí dojezd 425 kilometrů. A nezapomeňme na stovku pod 6 vteřin, což je u takového mastodonta až hrůzostrašná hodnota.
Co bylo primárně příjemné? Baterie měla ráno stejný dojezd jako večer, když jsme vůz opouštěli. A to i když venku bylo kolem nuly. To je hodně sympatické a zdaleka ne vždy samozřejmé.
Jízda byla nakonec na voze tím klíčovým. Naladění podvozku naprosto pohlcuje veškeré nerovnosti, díky tomu je iX skutečně stabilní a při jízdě působí jistým dojmem. Tomu napomáhá i tuhá karoserie a adaptivní tlumiče. Pražáci moc dobře ví, jak cesta hlavním městem mnohdy bolí a samo auto občas pořádně skučí. Ne v tomto případě.
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
My jsme si zkusili projet stejnou trasu nedaleko letiště Václava Havla v Praze nejprve s testovaným vozem a následně s podobným SUV. Novým, moderním a skutečně kvalitním. Až po okamžitém přesednutí z jednoho vozu do druhého řidič i pasažér docení neskutečné jízdní pohodlí. A ticho.
To je další silnou stránkou modelu, který mimo jiné váží 2440 kilogramů. Takové ticho jen tak v autě nezažijete. Netřeba se schovávat za žádná slova, BMW iX je skutečně revoluční vůz, ze kterého bude v budoucnu čerpat nejen mnichovská automobilka, ale dost možná plno dalších.
Typu iX40 si v naší výbavě značka cení na 2 774 954 Kč, v základu je to ale o více než 700 tisíc korun méně.
U elektromobilu v BMW kontrolují především výkonovou elektroniku, kabelové svazky, kabinový filtr a brzdy, u kterých se mění pravidelně kapalina. Servis model iX navštěvuje buď po dvou letech, nebo po 30 tisících najetých kilometrech. V nabídce je také několik záruk, tříletá na lak, dvanáctiletá proti prorezavění a osmiletá na vysokonapěťové akumulátory. Pořídit se dá také balíček BMW Repair inclusive, který záruku prodlouží o 5 let či 200 tisíc kilometrů.
Konkrétní čísla jsou zatím značně zkreslující, a to proto, že vůz se začal prodávat teprve na konci roku 2021. Během ledna a února si v České republice našel 3 nové majitele. Doba dodání pak samozřejmě záleží na konkrétní specifikaci a výbavě. Bohužel silnější verze iX 50 je pro Česko pro rok 2022 již vyprodána. Průměrná dodací lhůta námi testované verze iX 40 je pak 4-5 měsíců. A co porovnání s konkurencí?
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal
BMW iX xDrive40 Zdroj: Bart Běhal