Test nové Kia Sportage: Méně výrazná než Hyundai Tucson, chyb má ale minimum

Ostře sledovanou kategorii středně velkých vozů SUV obohatil nový korejský zástupce. Kia Sportage se vyrábí v Žilině a technicky má hodně společného se sesterským Hyundaiem Tucson. Přesto jde o zcela svébytný model na míle vzdálený předchozí generaci.

Sportage je nedílnou součástí modelové řady Kia již 28 let. Až nyní, ve své páté generaci, se však dočkala vůbec prvního ryze evropského provedení. Kromě svébytného designu se pyšní nejmodernějšími technologiemi, elektrifikovanými pohony, vyspělou konektivitou i praktickým interiérem a hromadou asistenčních systémů. Novinku jsme měli možnost vyzkoušet v tuhých zimních podmínkách.

Evropský originál

Oproti asijskému či americkému modelu je evropská verze Sportage například o 14,5 cm kratší, měří 4,52 m. S rozvorem 2 680 mm přerůstá minulou generaci a slibuje tedy více místa na palubě. Kia dobře ví, že Evropané kladou důraz na prostornost. Proto Sportage nabídne kufr s objemem 591 litrů se vzpřímenými a 1 780 litrů se sklopenými zadními sedadly.

Auto nicméně přebralo nápadný design od světové varianty. Přídi dominuje velká maska chladiče, která je doplněná o LED denní světla ve tvaru ostrých bumerangů. Světlomety jsou pak umístěné v rozích přídě a přecházejí do boku. Sportage nabídne možnost dvoubarevných laků, samozřejmě se také na její kapotě objeví nové logo značky.

Útulný pokojíček

Posed za volantem je stejně jako u předchozí generace velmi příjemný. Sedí se poměrně vysoko, tudíž má řidič dokonalý přehled o okolním dění. Celkově jsme se v interiéru nové Sportage cítili velmi uvolněně. Není totiž nijak předimenzovaný (to se nedá říci o přední masce auta), ani přetechnizovaný. Prostě krásně uklizený pokojíček, kde jsou všechny věci na svém místě.

U sourozeneckého modelu Hyundai Tucson je to zase zcela naopak. Atraktivní exteriér doplňuje už trochu přeplácaný a na náš vkus nesladěný vnitřek. Komfort na palubě Kii podtrhuje špičkové odhlučnění, které posádku kvalitně izoluje od míhajícího se světa za okny.

Také podvozek velkou měrou přispívá k celkovému pohodlí. Je příjemně kolébavý, ale na nerovnostech přitom dosti tuhý. Kola sice do jednotlivých nerovností bouřlivě zapadají, měkce uložené tlumiče s vysokými zdvihy je však zvládají dokonale tlumit.

Vyladěné svezení

Až dynamičtější svezení dá poznat některé nedostatky zbrusu nové evropské Sportage. Kompaktní karoserie typu SUV se v prudších zatáčkách dosti naklání, útěchou ale může být, že ne zase tolik jako předchozí čtvrtá generace. Práce inženýrů na vylepšení stability tedy nepřišla úplně vniveč. V rámci prvního testování v zasněžených Krkonoších jsme zkoušeli pohon všech čtyř kol, který je na sněhu velmi vítanou pomůckou jistoty jízdy.

Elektronicky řízený systém pohonu AWD garantuje optimální rozdělování hnací síly mezi kola přední a zadní nápravy v závislosti na stavu vozovky a jízdní situaci. Je neuvěřitelné, kam až můžete s autem na kluzkém povrchu zajít. Létali jsme po klikatých silničkách rychlostí, jakou bychom tady jeli za normálních podmínek. Milovníky bílých silnic jistě potěší fakt, že stabilizační systémy lze zcela deaktivovat. Rodinné SUV se tak rázem může stát plnotučnou „driftkárou“ se kterou budete jezdit dveřmi napřed v každé zatáčce.

Na naftu i do zásuvky

Paleta motorizací zahrnuje benzinové čtyřválce 1.6 T-GDI o výkonech 110 a 132 kW a naftové 1.6 CRDi s výkonem 85 a 100 kW. Půjde o mild-hybridní motory. K mání bude full-hybridní (169 kW) a také plug-in hybridní verze (195 kW), tedy s možností dobíjení akumulátoru ze zásuvky. Ta by se mohla v Česku kvalifikovat na ekologickou registrační značku EL a výhody s ní související.

Na zhruba stokilometrové trati jsme vyzkoušeli nejsilnější full-hybrid a Sportage se z hlediska dynamiky, ale ani spotřeby neměla zač stydět. Jezdil jsem běžným stylem, žádnou eko-rallye, ale ani extra sportovně. Pár zatáček jsem ale i přesto projel výrazně svižněji s využitím plného výkonu pohonu na výjezdu. Když po ujetí 107 kilometrů přijíždíme do cíle, ukazuje auto spotřebu 6,2 l/100 km, během cesty se na chvíli dostala dokonce ke čtyřem litrům. Sice na trase nebyla dálnice, která by spotřebu navýšila, ale i tak je to v tuhé zimě pěkný výsledek.

Nová Kia Sportage je v celkovém součtu o úroveň lepší auto než její předchůdce. Podařilo se jí během 28 let výroby vyléčit veškeré dětské, puberťácké i dospělácké nemoci a vstoupit do vrcholné fáze celého životního cyklu. Teď je jen otázka, zda výstřední designová stránka vozu neodláká původní klientelu tohoto modelu. Máme ale zato, že by to problém být neměl.

Kompletní ceník nové Kie Sportage včetně technických údajů najdete pod tímto odkazem, srovnání se sesterským Hyundaiem Tucson zde.

Tagy: