BMW Z4 sDrive 20i: Sportovec na každodenní použití, který navíc baví

Smysl vozů se stahovací střechou není třeba nijak šířeji vysvětlovat. Léto, slunce, zkrátka oslava života. Neznamená to ale, že na druhou polovinu roku plnou deště či mrazu je třeba cabrio nutně postavit na špalky v suchu garáže. BMW Z4 sDrive 20i je toho jasným důkazem.

Přiznávám, na začátek jsem nebyl moc velkým fanouškem Z4. Z velké části za to asi může svezení s Toyotou Supra, což je díky stejné platformě, motorům i výrobě na jedné lince její japonské dvojče.

Tohle auto udělalo dojem. A to natolik velký, že tučnější konto by vám tohoto Japonce napevno instalovalo do garáže. Je na první pohled dravější a drsnější. Z mládí si navíc člověk pamatuje jeho předchůdce – ti se řadili ke sporťákům, které nebylo snadné na silnici potkat. BMW je však od začátku „pohodový“ sporťák pro masy. Zkrátka dva odlišné vozy.

Třetí generace Z4 je designově lehce matoucí. Krátký zadek, naopak dlouhý protáhlý „čumák“, táhlé světlomety. Snažili jsme se najít kompaktnost předchozí generace. A rychle jsme zjistili, co všechno dokáže udělat samotná barva.

Prémiový vůz

Individuální metalický lak Frozen Grey sice zvýší cenu o 89 414 Kč, ale dojem, jaký vůz dělá, je k nezaplacení. Přidejte k tomu osmnáctipalcová černá kola Double-spoke, všudypřítomná loga M paketu a 197koňový bavorák vypadá, jako kdyby těch kobyl pod kapotou měl s přehledem 300. Úvodní dojem je tak rychle upraven.

Nad M paketem není třeba váhat, BMW to s ním umí. Například zadní část díky němu dostane jiný nárazník a dvě koncovky výfuku, výrazněji je tvarovaná také maska chladiče. Vše vypadá rázem podstatně dynamičtěji.

Pro Z4 nabízí BMW čtyři stupně výbavy. Ta naše (M-Sport) byla druhá nejvyšší. Než řidič usedne takřka k zemi, zaujmou ho divoce oranžové sedačky prošívané černou kůží – pohodlné, navíc s prodloužitelným sedákem.

Úvodní dojem při pohledu na vše, co se kolem vás rozkládá, nutí k zamyšlení. Máte totiž pocit, že se toho od jiných vozů mnichovské značky uvnitř tolik neliší. Tradiční analogové budíky, podobná tlačítka. Brzy ale zjistíte, že se vám to líbí. V autě totiž není třeba se nikterak orientovat, hned víte, kam sáhnout.

Tenhle bavorák v sobě sice nemá navigaci, moderní však je. V interiéru najdete konektory USB i USB-C, když je tedy třeba při cestě pomoci, stačí zapojit mobilní telefon a zapnout navigační software Waze. Auto je navíc celou dobu on-line, takže stále informuje například o počasí či aktuálních možnostech čerpání.

Je třeba zmínit, že vůz díky kvalitním materiálům a poctivému provedení udržuje punc a nádech prémiovosti. Majitele nebude trápit velikost zavazadlového prostoru, 281 litrů stačí na dvě tašky a klidnou letní dovolenou. Na začátek je třeba se jen lehce poprat s víkem zavazadlového prostoru.

Když za tmy otevřete, rozsvítí se dvě malá světýlka na dveřích, která jsou tak ostrá, že člověk hned vypálí pár nepublikovatelných slov a z plných plic se rozčílí. Když se pak ale jednou světla nerozsvítí, člověk zase vypálí pár nepublikovatelných slov a rozčiluje se, že vůbec nic nevidí. Poučení tedy zní: Raději přimhouřit oči a na všechno vidět.

Jede a nežere

Z4 sDrive 20i pohání přeplňovaný zážehový čtyřválec s výkonem 145 kW a technologií TwinPower Turbo. Je jediným typem v této modelové řadě, který nabízí manuální šestistupňovou převodovku. Stovku zvládne podle dat výrobce za 6,8 vteřiny, ale nejdříve je třeba se s převodovkou trochu sžít.

Chcete to rozpálit a trochu si zařádit? Pro začátek opatrně. Zařadíte jedničku, vytáhnete vůz na šest tisíc otáček, krátce poté padne dvojka, následuje stejný scénář jako o pár vteřin dříve, jenže stupeň číslo tři se v bleskové rychlosti nedaří trefit. A to se bohužel stávalo vícekrát. Tady by byl prostě lepší automat.

Dál ale motor šlape spolehlivě. Když budete využívat režim „Comfort“, zklidní se a i přes tužší podvozek o něm téměř nebudete vědět. Pokud zvolíte „Sport“, motor se krásně při podřazení vyžene do otáček a rozezní se po okolí. I když za plynem by mohl jít trochu hladověji. Ocenili jsme však například to, že i při jízdě na pátý rychlostní stupeň dokáže Z4 bez podřazení pěkně zabrat. Ruku v ruce se vším pak přichází spotřeba, kterou v klidu stlačíte pod osm litrů.

Jediné, čeho si během chladného aprílového počasí užijete minimálně, je jízda bez střechy. Ta se stahuje potichu, během zhruba deseti vteřin, za jízdy až do 50 km/h. Ale litovat netřeba, látka v našem případě zůstala natažena nad hlavou a my jsme si místo toho užívali jízdu lehkým smykem. To šlo totiž na kluzkých pozimních silnicích díky tradičnímu pohonu zadních kol samo.

Základní cena tohoto typu je 1 032 200 Kč, testovaný typ pak stojí 1 486 658 korun.

Suma sumárum když si vybavíme věčné výhrady na začátku, je třeba po týdnu ježdění s klidnou duší říci, že posun Z4 se dá označit sloganem „from zero to hero“. Do tohoto auta klidně sedat každý den.

1. NÁKLADY NA SERVIS

U typu Z4 je ideální vydat se cestou paketu BSI – tedy BMW Service Inclusive. V tu chvíli je na vůz záruka pět let nebo 100 tisíc kilometrů, a zákazník tak nemusí nic platit.

2. PRODEJE

Za celý rok 2020 BMW prodalo 60 kusů modelu Z4, tedy stejný počet jako o rok dříve. Pokud není skladem, jsou standardní dodací lhůty kolem tří měsíců. Záleží na konkrétní specifikaci. Když si zákazník přeje něco z programu Individual, může to být klidně o měsíc déle. Prohlédněte si také konkurenty.

3. ZAJÍMAVOST

Předchůdce modelu Z4, jenž nesl název Z3, se vyráběl mezi lety 1995 a 2002 a proslavil se rolí v populární bondovce Zlaté oko, kde ho řídil Pierce Brosnan.