Toyota Jamese Bonda ožívá: pro legendární typ 2000GT se znovu vyrábí náhradní díly

Spolu s Mazdou Cosmo Sport byla Toyota 2000GT v polovině šedesátých let minulého století prvním japonským pokusem o sportovní auto. Originální kupé inspirované evropskými vzory dosáhlo věčného věhlasu díky účinkování v jednom z dílů nepolapitelného agenta 007. Toyota se nyní rozhodla investovat do záchrany zbývajících přeživších exemplářů a znovu zahájila výrobu originálních náhradních dílů.

Japonská automobilka nedávno oznámila, že v rámci projektu GR Heritage Parts uvede do prodeje sériové náhradní díly na renovaci klasických sportovních vozů značky. Program zahájila Toyota symbolicky se vzácným kupé 2000GT, japonským Jaguarem E-Type.

Rozebrat do šroubku

Do renovační dílny se jako první dostalo auto s číslem karosérie MF10-10207 z kolekce Toyota Jižní Afrika. Je zajímavé, že zástupci Toyoty si nebyli jisti, jaká byla původní barva karoserie. Nyní je červené, ale původně dostalo v továrně zřejmě bílý nebo šedý lak Thunder Silver.

Do obnovy vozu se pustila ve spolupráci s Toyotou rodinná firma Generation Old School z jihoafrického města Gauteng. Otec a syn už mají na kontě množství renovací od VW Beetle přes mikrobusy až po americké muscle cars. Nevyhýbají se ani motorkám.

Supersport z Japonska

Toyota 2000GT se poprvé objevila jako prototyp v roce 1965 na tokijském autosalonu, sériová výroba byla ale zahájena až o dva roky později. Mnozí přičítají její design známému německo-americkému návrháři Albrechtu von Goertzovi, který se proslavil návrhem roadsteru BMW 507. Goertz odjel počátkem 60. let do Japonska ke společnosti Yamaha, kde spolupracoval na vývoji dvoumístného sportovního vozu pro automobilku Nissan/Datsun.

Byl postaven funkční prototyp, ale Nissan se rozhodl projekt nerealizovat. Yamaha však spolupracovala i s Toyotou, která si moc přála vylepšit svoji strnule konzervativní pověst. Dnes největší světová automobilka projekt přijala za vlastní, ale použila vlastní design od svého návrháře Satoru Nozakiho. Ten ze všeho nejvíce připomínal slavný anglický Jaguar E-Type.

Hned od počátku se ovšem problémem ukázala být vysoká cena – za 6800 dolarů bylo v roce 1967 možné zakoupit prestižnější vozy Porsche, Maserati nebo právě Jaguar. Auto ale bylo 2000GT skvělé.

Japonci umístili pod kapotu dvoulitrový řadový šestiválec s výkonem téměř 150 koní. Originální kupé dostalo lehkou hliníkovou karoserii a jako první japonské auto bylo vybaveno samosvorným diferenciálem a kotoučovými brzdami s posilovačem.

Maximální rychlost byla 215 km/h, na stovku se 1275 kg těžký vůz rozjel za 8,4 vteřiny. Páteřové šasi, podobné tomu ve vozech Lotus, bylo v konstrukci evropských i japonských vozů té doby velice vzácné. Pokrokový motor měl dvě vačkové hřídele, ale vozy určené pro export do Ameriky měly pouze jednu. Navíc měly klimatizaci a automatickou převodovku. Za tři roky výroby nebyl základní model nijak inovován.

Na stříbrném plátně i v Guinessově knize rekordů

Japonci mířili vysoko. Výsledkem jejich smělého projektu bylo auto, které inspirovalo Carrolla Shelbyho k vytvoření dvou modifikovaných verzi a James Bond za jeho volantem bojoval se zločinci z organizace Widmo v bondovce Žiješ pouze dvakrát z roku 1967. Speciálně pro urostlého Seana Conneryho vyrobila Toyota dva exempláře 2000GT bez střechy, což usnadnilo natáčení akčních scén.

Model 2000GT byl ale primárně určen pro nadšence motoristického sportu. Své možnosti ukázal v rychlostních testech Yatabe High Speed v roce 1966. Žluto-zelený 2000GT upravený společností Tosca (v současnosti TRD) dosáhl během 72hodinové jízdy průměrné rychlosti 207 kilometrů za hodinu a nezastavil ho při tom ani tropický hurikán. Sportovní Toyota překonala tři světové rekordy a vytvořila 13 nových mezinárodních rekordů v rychlosti a vytrvalosti, čímž dokázala efektivitu a spolehlivost pokrokových technologií použitých v automobilu. V České republice není výskyt tohoto modelu znám.

Tagy: