reklama

Toyota Jamese Bonda ožívá: pro legendární typ 2000GT se znovu vyrábí náhradní díly

Spolu s Mazdou Cosmo Sport byla Toyota 2000GT v polovině šedesátých let minulého století prvním japonským pokusem o sportovní auto. Originální kupé inspirované evropskými vzory dosáhlo věčného věhlasu díky účinkování v jednom z dílů nepolapitelného agenta 007. Toyota se nyní rozhodla investovat do záchrany zbývajících přeživších exemplářů a znovu zahájila výrobu originálních náhradních dílů.

reklama

Japonská automobilka nedávno oznámila, že v rámci projektu GR Heritage Parts uvede do prodeje sériové náhradní díly na renovaci klasických sportovních vozů značky. Program zahájila Toyota symbolicky se vzácným kupé 2000GT, japonským Jaguarem E-Type.

Rozebrat do šroubku

Do renovační dílny se jako první dostalo auto s číslem karosérie MF10-10207 z kolekce Toyota Jižní Afrika. Je zajímavé, že zástupci Toyoty si nebyli jisti, jaká byla původní barva karoserie. Nyní je červené, ale původně dostalo v továrně zřejmě bílý nebo šedý lak Thunder Silver.

Do obnovy vozu se pustila ve spolupráci s Toyotou rodinná firma Generation Old School z jihoafrického města Gauteng. Otec a syn už mají na kontě množství renovací od VW Beetle přes mikrobusy až po americké muscle cars. Nevyhýbají se ani motorkám.

Supersport z Japonska

Toyota 2000GT se poprvé objevila jako prototyp v roce 1965 na tokijském autosalonu, sériová výroba byla ale zahájena až o dva roky později. Mnozí přičítají její design známému německo-americkému návrháři Albrechtu von Goertzovi, který se proslavil návrhem roadsteru BMW 507. Goertz odjel počátkem 60. let do Japonska ke společnosti Yamaha, kde spolupracoval na vývoji dvoumístného sportovního vozu pro automobilku Nissan/Datsun.

Byl postaven funkční prototyp, ale Nissan se rozhodl projekt nerealizovat. Yamaha však spolupracovala i s Toyotou, která si moc přála vylepšit svoji strnule konzervativní pověst. Dnes největší světová automobilka projekt přijala za vlastní, ale použila vlastní design od svého návrháře Satoru Nozakiho. Ten ze všeho nejvíce připomínal slavný anglický Jaguar E-Type.

Hned od počátku se ovšem problémem ukázala být vysoká cena – za 6800 dolarů bylo v roce 1967 možné zakoupit prestižnější vozy Porsche, Maserati nebo právě Jaguar. Auto ale bylo 2000GT skvělé.

Japonci umístili pod kapotu dvoulitrový řadový šestiválec s výkonem téměř 150 koní. Originální kupé dostalo lehkou hliníkovou karoserii a jako první japonské auto bylo vybaveno samosvorným diferenciálem a kotoučovými brzdami s posilovačem.

Maximální rychlost byla 215 km/h, na stovku se 1275 kg těžký vůz rozjel za 8,4 vteřiny. Páteřové šasi, podobné tomu ve vozech Lotus, bylo v konstrukci evropských i japonských vozů té doby velice vzácné. Pokrokový motor měl dvě vačkové hřídele, ale vozy určené pro export do Ameriky měly pouze jednu. Navíc měly klimatizaci a automatickou převodovku. Za tři roky výroby nebyl základní model nijak inovován.

Na stříbrném plátně i v Guinessově knize rekordů

Japonci mířili vysoko. Výsledkem jejich smělého projektu bylo auto, které inspirovalo Carrolla Shelbyho k vytvoření dvou modifikovaných verzi a James Bond za jeho volantem bojoval se zločinci z organizace Widmo v bondovce Žiješ pouze dvakrát z roku 1967. Speciálně pro urostlého Seana Conneryho vyrobila Toyota dva exempláře 2000GT bez střechy, což usnadnilo natáčení akčních scén.

Model 2000GT byl ale primárně určen pro nadšence motoristického sportu. Své možnosti ukázal v rychlostních testech Yatabe High Speed v roce 1966. Žluto-zelený 2000GT upravený společností Tosca (v současnosti TRD) dosáhl během 72hodinové jízdy průměrné rychlosti 207 kilometrů za hodinu a nezastavil ho při tom ani tropický hurikán. Sportovní Toyota překonala tři světové rekordy a vytvořila 13 nových mezinárodních rekordů v rychlosti a vytrvalosti, čímž dokázala efektivitu a spolehlivost pokrokových technologií použitých v automobilu. V České republice není výskyt tohoto modelu znám.

Tagy:
Počítače i obědy pro děti zdarma, méně memorování: Jak chtějí strany změnit školství
Volby 2021

Počítače i obědy pro děti zdarma, méně memorování: Jak chtějí strany změnit školství

Zlepšíme školství. V předvolebních programech to slibují snad všechny strany (kromě ANO, Babišovo hnutí zatím program do sněmovních voleb nepředstavilo). Jak to chtějí partaje udělat? KSČM láká na obědy pro děti zdarma, ČSSD by bezplatně rozdávala počítače a tablety, koalice Spolu chce reformovat vzdělávací programy. Co dalšího by politici chtěli prosadit?

Krpálkův tchán Kaderka: Že se Lukáš pral s Bartošem? Tomu jsme se hodně zasmáli
OH 2021

Krpálkův tchán Kaderka: Že se Lukáš pral s Bartošem? Tomu jsme se hodně zasmáli

Z pozice nejvyšší s radostí i trochou nervů sledoval, jak na olympiádě v Tokiu válí české hráčky, které do domoviny vezou jednu zlatou a stříbrnou medaili. A z pozice tchána prezident českého tenisového svazu Ivo Kaderka pořádně trpěl a pak se ohromně radoval z toho, co předvedl na tatami v chrámu Budókan Lukáš Krpálek. „Přepsal dějiny světového juda,“ říká pro CNN Prima NEWS Kaderka.

Cestování v době covidové: Vyplníte lejstra, jdete na test, ale nikoho to moc nezajímá

Poletíme? Nebo nepoletíme? A co všechno musíme splnit? Letošní dovolená byla pro všechny jiná než obvykle. Někdo raději kvůli covidu zůstal doma. Kdo se rozhodl vyrazit do ciziny, musel si ohlídat, aby splnil všechna nařízení. Pohlídat si, jak moc riziková je vybraná země, vyplnit lejstra, podstoupit test, stáhnout si aplikaci, stáhnout si QR kód. Jenže zajímá to vůbec někoho?

Zanedbané děti přilákaly pozornost strážníků. Matka po nich hodila klec s papouškem

Jen těžko pochopitelný případ se odehrál v Břeclavi. Dvou na první pohled zanedbaných malých dětí, které bosé pobíhaly vedle rušné silnice, si všimli místní strážníci. Když následně zjišťovali, kde mají rodiče, z nedalekého domu na ně začaly létat nejrůznější předměty, včetně vázy nebo dokonce klece s papouškem. Tím navíc celá situace ani zdaleka neskončila.

Čínu poprvé od Wu-chanu drtí nová varianta koronaviru. Asijské země propadají panice

Čínu zasáhla epidemie, kterou státní média označila za „nejrozsáhlejší od Wu-chanu“. Země, která se pyšní nulovou tolerancí vůči COVID-19, zaznamenala od 20. července více než 200 nových případů spojených s epidemií ve městě Nanking. Tato epidemie začala, když pracovníci letiště, kteří čistili letadlo přilétající z Ruska, měli pozitivní test na koronavirus. Od té doby se vir rozšířil do pěti provincií a nejméně 13 měst včetně hlavního – Pekingu.

Běloruská sprinterka odmítla nařízený návrat do vlasti. Olympijský výbor řeší, co dál

Běloruská běžkyně Kryscina Cimanouská je v bezpečí v Tokiu, oznámili zástupci Mezinárodního olympijského výboru (MOV). V neděli odmítla odletět zpět do své vlasti, k čemuž ji podle jejích slov nutilo proti její vůli vedení běloruské výpravy. Noc strávila v hotelu na letišti. V pondělí měla startovat v běhu na 200 metrů, místo toho ji čekají další rozhovory s MOV, který si rovněž vyžádal detailní stanovisko Běloruského olympijského výboru.

reklama

Domácí zpravodajství

Policie řeší záhadná zranění na západočeských nádražích. Napadení trpí ztrátou paměti

Policisté vyšetřují hned dvě záhadná zranění na západočeských nádražích. V Rokycanech objevili zaměstnanci soukromé bezpečností agentury zraněného Ukrajince. Měl silně poraněný konečník a bez pomoci by pravděpodobně vykrvácel. Jak ke zranění přišel, si ale nevybavuje. V Plzni zase kolemjdoucí našli bezvládnou důchodkyni s rozbitou hlavou. Na to, co se jí stalo, si ale také přesně nevzpomíná.

KOMENTÁŘ: Proč se ČSSD nedostane do Sněmovny a ODS neporazí Babiše

Je léto, politika nikoho stejně nezajímá, řekli si zřejmě šéfové některých partají a odjeli na dovolenou. Není o nich vidu ani slechu. A co dělá premiér Andrej Babiš? Otvírá D1, jezdí do krajů. Navíc ohlásil, že letos zůstane v úřadu i o vládních prázdninách. A potom se opozice diví a fňuká, že nemá v médiích dostatek prostoru a ANO stále kraluje předvolebním průzkumům.

V armádě umíralo za socialismu i 200 vojáků ročně. V tanku, ale také vlastní rukou

Téměř každý, kdo sloužil v komunistické Československé lidové armádě, se nějakým způsobem dotkl smrti. Před listopadem 1989 umíralo 150 až 200 vojáků základní vojenské služby ročně, v šedesátých letech ještě více. Historikové tuhle temnou kapitolu armády teprve odkrývají. „Kamarád na letišti v Čáslavi si vzal život, protože ho nepustili za snoubenkou,“ vypráví Štefan Rejda, v armádě sloužil v letech 1976 a 1978. Další pamětníci vzpomínají na vojáky utopené v tancích nebo omylem zastřelené.

reklama