Celoroční pneumatiky mohou ušetřit desítky tisíc. V testu obstály, nejsou ale pro každého

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Celoročními pneumatikami můžete ročně ušetřit.

  • Expert: Celoroční pneu obstály i v extrémních podmínkách.

  • Jsou celoroční pneumatiky pro vás to pravé?

Více

Už 1. listopadu pro řidiče odstartuje sezóna zimních pneumatik. Po tomto datu jsou povinné za zhoršených podmínek a na vyznačených úsecích. V pneuservisech se proto už teď činí. Oddychnout si mohou řidiči, kteří jezdí na pneumatikách celoročních. Nejsou sice vhodné za všech okolností, ušetřit se s nimi ale dají desetitisíce.

V pneuservisech se v tomto období, stejně jako každý rok, nezastaví. Řidiče proto nemine objednávání i na několik dní dopředu nebo čekání na samotné přezutí, pokud tedy nemají celoroční pneumatiky, které jsou těm zimním dost podobné. Rozdíl je ale ve směsi, ze které jsou vyrobené.

ČTĚTE TAKÉ: Třetina zimních pneumatik v testu propadla. Nebezpečné jsou zejména v mokru.

„U zimní pneumatiky je směs trošku měkčí. Pokud máte v zimě nízkou teplotu, veškeré materiály jsou ztuhlé, a díky tomu, že směs je měkká, tak je ztuhlá méně a pneumatika lépe přilne k drobným nerovnostem,“ vysvětlil spolumajitel sítě pneuservisů Petr Procházka.

Celoroční sada vedle toho tvoří kompromis mezi směsí letní a zimní. Vaší peněžence ale ušetří tisíce ročně. Při kompletním přezutí dvakrát ročně a uskladnění během zimní a letní sezóny je to konkrétně třeba sedm tisíc za rok. I když při stejných nájezdech vydrží celoroční pneumatika o něco méně, pozor: Po čase ztrácí své vlastnosti každá pneumatika.

Nakonec směs, ze které jsou vyrobené zimní pneumatiky, po čtyřech letech zdegraduje natolik, že její vlastnosti budou připomínat pneumatiku univerzální. Jinak ale univerzální pneumatiky nejsou pro každého. „Šoférům, kteří jezdí v horách, bydlí v podhůří nebo tu a tam zajedou na návštěvu do hor, bych doporučoval pořídit sadu zimních plášťů,“ podotkl dopravní expert Roman Budský, předseda expertní rady Platformy Vize nula.

S celoročními pneumatikami se nemusíte bát, tvrdí expert.

I u celoročních ale dbejte na to, aby byly označené nejen symboly M+S pro zimní provoz, ale rovněž symbolem hor.

Vyzkoušel je i dlouholetý moderátor pořadu Autosalon a automobilový expert Josef Vrtal. „Měli jsme možnost testovat celoroční pneumatiky a určitě se nemusíte bát. My je testovali na silničním okruhu, kde jsme s nimi jezdili fakt rychle. Ta pneumatika byla výborná a pak jsme se vydali testovat do zimního provozu, tedy do hustého a blátivého prostředí nebo do deště. Všude ta pneumatika měla velmi dobré výsledky,“ poznamenal Vrtal, známý též jako Expert Pepa.

Nejdůležitější podle experta ale je vybrat si nejlépe tu, která prošla odbornými testy.

Ve velkých městech, jako Praha, kde je pravá ladovská zima maximálně jeden týden v roce, se mohou univerzální pneumatiky hodit. Jinak záleží na tom, odkud jste, kolik toho najedete a jak pracovité silničáře máte v okolí.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Na oslavu Filipa Turka se sjely vozy s originálními SPZ. Poznávací značky baví sítě