Třetina zimních pneumatik v testu propadla. Nebezpečné jsou zejména v mokru

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Třetina zimních pneumatik je pro řidiče rizikem.
  • Některé pneumatiky selhaly na mokré vozovce.
  • Nejlepší pneumatiky brzdily o 10 metrů lépe.
  • Vyplatí se investovat do dražších pneumatik?
Více

Řidičům se krátí čas na přezutí pneumatik. Spotřebitelská organizace dTest proto provedla testování zimních gum a hned ve třetině z nich zjistila vážná rizika. Největší potíže se vyskytly zejména u levných produktů z východní Asie. Testem neprošly zejména kvůli jízdě v mokrém počasí, kdy hned devět modelů totálně propadlo. Kterým pneumatikám se raději vyhnout?

Šoféři mají povinnost přezout na zimní pneumatiky po 1. listopadu až do 31. března, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy. Mnozí proto řeší výměnu kol nyní a někteří dokonce uvažují o koupi nových pneumatik. Spotřebitelská organizace dTest provedla testování celkem 31 značek pneumatik a zjistila, že hned třetina je pro řidiče spíše rizikem. Testování bylo zaměřeno na jízdní vlastnosti na suchém, mokrém, zasněženém nebo zledovatělém povrchu. Dále také na spotřebu paliva, hlučnost, odolnost a vliv na životní prostředí.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Stát prodal Palác Broadway v centru Prahy. Cena v aukci dosáhla 878 milionů korun.

Dobrou známku si podle výsledků odnesla jen pětina výrobků. Devět výrobců pneumatik vyhořelo s hodnocením nedostatečně. Problémem byla zejména ovladatelnost vozidla při jízdě v dešti. Přitom deštivé počasí trápí řidiče od podzimu až do jarních měsíců a mokré vozovky jsou na přelomu roku velmi častým jevem. Šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmanová k výsledkům uvedla, že takové pneumatiky jsou pro řidiče vážnou hrozbou. „Pneumatiky, které nezajistí bezpečnou jízdu v běžných zimních podmínkách, nemají na trhu co dělat,“ uvedla.

Nevyhovující pneumatiky byly údajně tak špatné, že při jízdě na kluzkém povrchu neposlouchal řidiče volant. Mezi nejhorší testované pneumatiky se umístily značky Pneu Evergreen EW66, Goodride SW608, Tomket Snowroad Pro 3 a Star Performer Stratos UHP. Zmíněné gumy nezískaly ani jeden procentní bod za jízdu na mokré vozovce. Nejhorší kusy při zastavení z rychlosti 80 km/h měly o deset metrů delší brzdnou dráhu než nejlepší testovaná kola.

Spotřebitelská společnost také upozorňuje, že i některé pneumatiky měly problémy na suchém povrchu nebo na sněhu. „Dočkali jsme se i nemalých překvapení. Na sněhu totiž zbytek pole jednoznačně pokořily Syron Everest 2, které jako jediné získaly velmi dobrou známku. V porovnání s jízdami na suchu a mokru, které byly v jejich podání pro řidiče opravdovým utrpením, jde o pozoruhodný kontrast. Kromě výborné ovladatelnosti se blýskly i nejkratším brzděním,“ uvedla Hoffmannová. Z výsledků plyne, že zárukou spolehlivosti není ani vysoká cena pneumatik.

Zimní pneumatiky zdražují

Kdo uvažuje nad zakoupením nových zimních pneumatik, musí počítat s vyšší cenou. Vyplývá to z průzkumu webu Pneumatiky.cz. Podle něj se meziročně zvedla cena zimních pneumatik o 1,7 procenta. U celoročních se částka navýšila o 2,1 procenta. Pokud stojí sada průměrnou sumu 10 tisíc korun, cena se zvedne o dvě stě korun.

Podle manažera obchodu zmíněného webu Lukáše Bábíčka byla poptávka po zimních gumách vyšší než loni. „Letos se nám daří vyhnout situaci z roku 2022, kdy se vše koncentrovalo do dvou říjnových týdnů a logistika kolabovala. Stále poměrně teplé počasí v říjnu nám pomáhá sezonu rovnoměrně rozprostřít do více týdnů,“ uvedl Bábíček. Stále více lidí si podle něj kupuje celoroční pneumatiky, které tvoří 23 procent prodejů.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Vánoční cukrovinky vyjdou nejdráž v historii, říká ekonom. Ceny kakaa jsou jako na houpačce.