Z montoven k technologickým lídrům: MPO chce změnit český export

Český export se mění. Od dodávek komponentů k řešením s vyšší přidanou hodnotou, s ambicí oslovit nové trhy, stát se investory v zahraničí a zanechat výraznou stopu v globalizovaném světě. A právě tuto transformaci má podpořit nová exportní strategie České republiky do roku 2033. Co konkrétně přináší a jak vypadá praktická pomoc firmám? Odpovídali vrchní ředitel Sekce Evropské unie a zahraničního obchodu David Müller a ředitel Odboru podpory exportu Rudolf Klepáček z Ministerstva průmyslu a obchodu.

Zdroj: profimedia/ČTK

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 9. říj 2025, 16:55

  • Chceme více než montovny

    „Prioritou exportní strategie je, aby přibývalo českých firem, které nedodávají jen komponenty, ale nabízejí komplexní řešení,“ vysvětluje David Müller. Česká republika se podle něj musí vymanit ze stereotypu tzv. dodavatelů dílů a součástek a posouvat firmy výš v dodavatelských řetězcích. Cílem je větší přidaná hodnota – tedy vývoj, inovace, finální produkty a silné značky a dodává:

    Vyšší přidaná hodnota znamená větší zisky pro firmy, lepší platy pro zaměstnance, více investic do vědy a výzkumu a celkový růst ekonomiky.

    CzechTrade jako klíčový partner exportérů

    Významnou roli při naplňování exportní strategie hraje agentura CzechTrade řízená MPO, která má dnes pobočky v 59 zemích a působí na více než 66 trzích. Podle Rudolfa Klepáčka se agentura zaměřuje především na nové a inovativní firmy a nabízí jim širokou škálu služeb – od konzultací přes vyhledávání partnerů až po asistenci při zakládání poboček v zahraničí.

    „V loňském roce CzechTrade pomohl téměř 1 300 českým firmám. Příkladem může být firma VisionCraft, která uspěla v USA v oblasti monitoringu dopravy a veřejného prostoru, nebo ControlSystems v Kanadě s technologií pro chytrou rekonstrukci silnic. V Indii se pak úspěšně uchytila firma Wikov s převodovkami pro železniční dopravu,“ jmenuje jen zlomek firem R. Klepáček.

    Veletrhy jako výkladní skříň českého průmyslu

    Jedním z nejpoptávanějších nástrojů podpory exportu je oficiální účast českých firem na zahraničních veletrzích. „Ministerstvo průmyslu a obchodu organizuje každý rok kolem 40 tzv. českých oficiálních účastí v podobě národních expozic, kde se prezentuje až 500 firem pod jednotnou značkou České republiky,“ uvádí D. Müller.

    Na těchto stáncích nejde jen o prezentaci jednotlivých firem, ale i o společný branding země a důkaz, že české firmy dokážou nabídnout ucelená a kvalitní řešení.

    Významným bodem sezóny je také Mezinárodní strojírenský veletrh, na kterém se český průmysl představí v celé své šíři – od automatizace přes elektrotechniku až po robotiku a průmyslový design. Letos navíc s novým vizuálním stylem státní správy.

    Meeting Point CzechTrade: Exportní poradenství na jednom místě

    Jedinečnou příležitost k osobnímu kontaktu nabízí i tradiční akce Meeting Point CzechTrade, kde se v jednom místě setkávají ředitelé zahraničních kanceláří agentury s českými exportéry. Firmy si mohou vybrat teritoria, která je zajímají, a tváří v tvář konzultovat obchodní plány. Lze probrat, zda je lepší na daný trh jen exportovat, nebo raději zakládat pobočku. Na poslední akci proběhlo přes 1 900 schůzek se zástupci 300 firem.

    Česká kvalita jako exportní značka

    Ministerstvo zároveň podporuje důvěru v české výrobky prostřednictvím programu Česká kvalita. Jednotný systém, který umožní zviditelnit důvěryhodné a nezávislé značky kvality, které jsou založené na objektivním ověřování kvality výrobků nebo služeb třetí stranou, a vyloučit značky bez vypovídací schopnosti, které jsou jako informace pro spotřebitele zavádějící. Podle Klepáčka jde o důležitý marketingový nástroj, který zvyšuje důvěryhodnost produktů v očích zahraničních zákazníků.

    „Značka ‘Česká kvalita’ je pro zahraničního partnera signálem, že produkt byl prověřen a že má garanci kvality od státu. To může být při obchodních jednáních zásadní výhoda,“ uzavírá Klepáček.

    Český export s novými ambicemi

    České firmy dnes už nejsou jen dodavatelé dílů – čím dál častěji přicházejí s vlastním know-how, inovacemi a cílem stát se rovnocennými partnery ve světovém obchodu. Podpora státu a MPO prostřednictvím hlavních nástrojů podpory exportu, jako je CzechTrade, klíčové mezinárodní veletrhy či značky Česká kvalita, jim v tom může významně pomoci. Do roku 2033 by měl český export nabrat zcela nový směr – a směřovat za vyšší přidanou hodnotou i globální prestiží.