CNN Family Business Week: Bez rodinných podniků se neobejde žádný z nás
Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst
Rodinné podniky jsou páteří ekonomiky, tvoří většinu malých a středních firem v Česku. Jejich vedení je ale ožehavá záležitost. Věděli jste například, že předání rodinné firmy z první na druhou generaci zvládne jen třetina z nich? Důvodem je, že se v nich setkávají dva světy. Ten tvrdý obchodní a pak ten měkčí, vztahový, a uřídit oba tak, aby se jim dařilo, je náročná disciplína.
Více
Výběr redakce
CNN Family Business Week je pořad o reálných příbězích, které prožívají lidé těsně vedle nás — naši sousedé, známí nebo třeba zaměstnavatelé. Budují úspěch, překonávají pády a nezdary, jimž se nevyhne žádný podnikatel. „Byznys, emoce a vztahy mezi rodiči a dětmi a sourozenci se ve firmě neřídí přísnou logikou. A právě to je ústředním tématem, kterému se náš pořad věnuje, abychom ukázali nejenom ty pozitiva a věci, které přináší společné podnikání s rodinou v dobrém slova smyslu, ale i ty výzvy, kterým podnikatelské rodiny čelí,“ vysvětluje David Krajíček, zakladatel platformy Family Business Week.
V pořadu NOVÝ DEN pak průkopník rodinného poradenství v Česku promluvil i o vzdělání, které v tomto oboru začaly vyhledávat i české firmy, což ještě před pár lety nebylo vůbec samozřejmostí:
Dnes už si mnoho podnikatelských rodin uvědomuje, že nestačí řešit jen čísla a strategie ve firmě, ale že je potřeba nastavovat i rodinné strategie, že je potřeba plánovat nástupnictví, že je potřeba se v tomto tématu vzdělávat. A jedním z důvodů je také to, že ve svém okolí vidí případy, kdy se to nepovedlo, kdy se to podcenilo a firma ani rodina nedopadly dobře. Dnes je situace mnohem lepší z hlediska osvěty, ale zároveň platí, že mnoho rodinných firem nebo rodin to odkládá anebo začne řešit, až když je příliš pozdě.
Pořad ovšem není určený zdaleka jenom pro zkušené podnikatele. Ti, kdo teprve sbírají odvahu k zahájení podnikání, v něm mohou najít inspiraci. A důkaz, že i když se startuje z nuly, lze dosáhnout netušeného úspěchu. „Chceme ukazovat reálný svět byznysu, jak to v něm chodí. Že podnikání není snadná záležitost. Tím spíš, pokud je to rodinná firma a její členové se musí každý den vyrovnávat s předsevzetím, jak chtějí vést byznys, ale současně si zůstat blízcí a sladit se. Není to snadná záležitost a určitě to může být pomyslným klackem pod nohy ze začátku,“ říká dramaturgyně pořadu Lea Janochová, která současně prozrazuje, co lze vidět v prvním díle, s nímž se pořad CNN Family Business Week vrací po letní pauze.
Vydáváme se v něm na rodinnou farmu za manželi Dryákovými. Je to krásný příběh člověka, který se v 17 letech rozhodl začít podnikat. Jeho babička mu věnovala sad s broskvemi. On z toho mála vykouzlil dost úspěšnou firmu a společně s manželkou Kamilou, která se přidala později, mluví o tom, jak těžké byly začátky, když měl jenom kosu. Prozrazují, jak náročné je podnik spravovat, kolik je to stálo obětí... Mimo jiné bude řeč i o rodinném nástupnictví.
A podle jakých kritérií se řídí výběr rodinných podniků, které se natáčení pořadu zúčastní? „Jde nám zejména o inspirativní příběhovou linku, dostatečnou historii firmy, čili není to o start-upech, není to o firmách. Typicky je to o firmách, které vznikly v devadesátých letech na začátku milénia, a jejich zakladatelé hledají cestu a recept na kontinuitu, jak zajistit odkaz dalším generacím. A protože osobně nejsem příznivcem hazardu, tak ani toto téma do pořadu neprojde, podobně jako další sektory, které mohou působit kontroverze,“ uzavírá David Krajíček.