Zmáčknutí tlačítka ruční brzdy ve 120kilometrové rychlosti? Auto stabilně zastaví, ukázal test

Tlačítko elektrické ruční brzdy značně šetří místo v interiéru. Zdroj: Marek Brunner
Moderní auta už dnes většinou nepracují s pákou ruční brzdy, ale k jejímu aktivování slouží malé tlačítko. A právě to vyvolává v mnoha řidičích oprávněnou zvědavost. Co se stane, když se elektrická parkovací brzda použije za jízdy? Může to být nebezpečné?
Pokud se dnes setkáte s moderním autem, může vás překvapit chybějící páka klasické ruční brzdy. Neznamená to však, že by v autě parkovací brzda chyběla, pouze v rámci šetření místa dnešní vozy mnohem častěji využívají elektricky ovládanou ruční brzdu ovládanou tlačítkem. Zvídavé jedince zcela jistě už někdy napadlo, co se asi může stát, když ono tlačítko omylem (či naschvál) během jízdy zmáčknete.
K TÉMATU: Řidiči si modré dopravní značky často pletou. Zbytečně jim pak hrozí nemalé pokuty
Nejprve však trochu teorie. Klasická mechanická ruční brzda funguje velmi jednoduše - zatáhnutím za páku se napne lanko, které mechanicky sevře brzdové destičky (nebo čepelí v případě bubnových brzd), díky čemuž vozidlo zůstane stát na místě zabrzděné. Některé vozy jsou dokonce vybaveny dvěma sadami kotoučů a destiček, zvlášť pro běžné brzdy ovládané pedálem a mechanickou parkovací brzdu. Mírou zatáhnutí lze ovládat sílu zabrzdění, tedy lze v případě poruchy brzdového systému zatažením páky vozidlo nouzově zastavit.

Páková ruční brzda už se v nových autech vyskytuje jen výjimečně. Zdroj: Marek Brunner
Elektrická parkovací brzda funguje při běžném používání jako klasická mechanická – pokud ji při parkování zmáčknete, auto zabrzdí zadní nápravu a nikam neodjede. Často se dokonce aktivuje automaticky při vypnutí vozidla a přesunutí voliče automatické převodovky do polohy P. Na rozdíl od mechanické brzdy však modernější elektrická varianta využívá elektromotory pro zatažení destiček do kotoučů.
Může být dražší na opravu
Uživatelsky je elektrická ruční brzda bezpochyby příjemnější a ve většině vozů na ni v podstatě nemusíte myslet. V případě, že chcete s vozidlem dále pokračovat v jízdě, stačí většinou pouze zařadit a rozjet se, brzda se automaticky povolí. V jednodušších vozech však může být stále nutné zmáčknout tlačítko parkovací brzdy. Navíc vozy s elektrickou ruční brzdou bývají vybavené systémem Auto Hold, který může pomoci například při rozjezdu do kopce s manuální převodovkou.
Nevýhodou elektrické ruční brzdy pak můžou být dražší opravy v případě závady. Díky nahrazení jednoduchého lanka složitějšími elektromotory tak může být nutné namísto běžného servisu navštívit ten autorizovaný pro danou značku vozu. Navíc je v řadě případů nutné v případě výměny brzdových destiček uvést brzdy do servisní polohy skrze diagnostiku. V neposlední řadě může být problém vybitá baterie, kdy se zataženou brzdou nemusí být možné s vozem pohnout.
Funguje jako nouzová brzda
A co se stane, když ve voze elektrickou ruční brzdu zatáhnete při jízdě? Vyzkoušeli jsme to za vás. V nízké rychlosti (cca do 50 kilometrů v hodině) vůz reaguje skoro stejně jako v případě klasické pákové brzdy – prudce, ale plynule zabrzdí. Na rozdíl od ní však zůstávají v provozu bezpečnostní systémy, jako je třeba ABS a ESP - kola se tedy nezablokují, naopak je zastavení stejně bezpečné jako při ostrém brzdění klasickým pedálem.
Ani pokud brzdu zatáhnete na dálnici, nic zásadně rozdílného se nestane. My jsme to zkoušeli na uzavřeném úseku bývalého letiště, kde se neohrožovali ostatní účastníci provozu. Vůz jsme rozjeli na 120 kilometrů v hodině a zatáhli za tlačítko parkovací brzdy. Vůz okamžitě začal stabilně brzdit bez náznaku ztráty adheze, stejně jako pokud se aktivuje asistent nouzového brzdění.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Telefonování za volantem: Obrovské riziko, míní expert. Ve které zemi hrozí vysoké pokuty?
Pokud tedy usne řidič za volantem a spolujezdec má tlačítko brzdy na dosah (ne vždy je to totiž pravidlem), zmáčknutím lze vůz bezpečně zastavit. Příjemnou zprávou je, že brzdění nevyvoláte omylem - pro aktivaci systému je totiž nutné tlačítko podržet, pouhé letmé zmáčknutí neudělá nic a auto jej ignoruje. V dnešní době je však nouzové brzdění už standardem v základu, některá auta dnes už dokonce umí sama sjet ke krajnici v případě, že zaznamenají problém s pozorností řidiče.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Sebere umělá inteligence lidem práci? Báli jsme se i parního stroje, hájí AI expert