Ikona automobilového světa i v páté generaci nadále sází na tradiční designové prvky, stylový interiér i motokárové jízdní vlastnosti. Oproti předchůdci má navíc elektrická verze nového Mini Cooperu svou vlastní platformu, která přinesla větší baterii a tím pádem i větší dojezd. Jak jezdí a zda se vyplatí připlatit si za elektřinu, když jsou v nabídce i benzinové motory, jsme zjišťovali v redakčním testu.
Pátá generace veleúspěšného třídvéřového modelu Mini Cooper se na českém trhu nabízí ve třech elektrických a ve třech spalovacích variantách. Základní benzinové provedení označené písmenem „C“ za cenu od 670 800 Kč spoléhá na benzinovou patnáctistovku se třemi válci a výkonem 156 koní. Za 780 tisíc korun je pak možné sáhnout po silnějším dvoulitru označeným písmenem „S“ už se čtyřmi válci a výkonem 204 koní. V nabídce však nechybí ani vrcholná verze John Cooper Works s 231 koňmi a v únoru příštího roku pak budou všechny tyto motorizace dostupné také v novém Mini Cooper Cabrio.
Vlevo spalovací verze, vpravo pak ta elektrická. Zdroj: Bart Běhal
Pro ty, kteří více tíhnou k elektrickému pohonu, je tu verze Cooper E za 795 600 Kč nebo SE za 904 800 Kč. První zmíněnou žene kupředu elektromotor na přední nápravě s výkonem 184 koní napojený na baterii o kapacitě 36,6 kWh. Nové Mini Cooper SE má pak elektromotor o výkonu 218 koní a akumulátor o velikosti 49,2 kWh. Začátkem roku by pak mělo dorazit ještě nejostřejší bateriové provedení John Cooper Works E.
My jsme v rámci redakčního testu měli možnost otestovat prozatím nejvýkonnější verzi elektrického „Miníku“, který nese označení SE. Mini chtělo, aby bylo hned od prvního pohledu jasné, zda má Cooper v útrobách baterii nebo spalovací motor. Elektromobil tak nemá například plastové lemy blatníků nebo klasickou masku chladiče. Kliky jsou pak pro změnu zapuštěné do karoserie. Interiér už je pak prakticky shodný, jen má protáhlý středový tunel až pod přístrojovou desku a vyšší posed za volantem kvůli baterii.
Všechno se ovládá přes talíř
Přístrojové desce potažené látkou z recyklovaného polyesteru už stejně jako u spalováků vévodí obří digitální talíř, který je doslova mozkem celého auta. Skrze něj se totiž ovládá klimatizace, multimédia, navigace... no prostě všechno. Zároveň nahradil i palubní budíky, takže i údaje o rychlosti nebo třeba spotřebě najdete právě na kulaté středové obrazovce. Připlatit si můžete pouze za head-up displej.
Nové Mini Cooper Zdroj: Bart Běhal
Zajímavým detailem je pak ambientní osvětlení promítající se ve specifických vzorech přímo na palubní desku. Na vkusnosti novému Mini přidávají také všelijaká poutka, bronzové detaily či kožený volant s obzvláště tlustým věncem.
Trochu překvapivě je pak elektrická varianta podle našeho měření praktičtější než ty benzinové. Stále jde však spíše o dvoumístné auto, protože pokud vpředu sedí osoba vyššího vzrůstu, za něj už si prakticky nemá šanci sednout pomalu ani dítě. Každopádně na odkládání kabelek, batohu a podobných předmětů je to skvělé.
Zběsile protáčí kola
Jak už jsme naznačili v úvodu, nové Mini Cooper si pak polepšilo nejen po designové stránce, ale i té technické. Dostalo totiž větší platformu, která umožňuje zástavbu objemnější baterie. V případě provedení SE má tedy baterie kapacitu 49,2 kWh, což by mělo vystačit na zhruba 402 kilometrů dojezdu.
Jedním z důvodů, proč si připlatit zhruba 109 tisíc korun za lepší verzi SE, je dojezd. Zdroj: Bart Běhal
Jedním z důvodů, proč si připlatit zhruba 109 tisíc korun za lepší verzi SE, je dojezd. Zdroj: Bart Běhal
A ve skutečnosti nejde o vůbec nereálnou hodnotu, my jsme totiž v podzimním počasí, kdy bylo venku okolo 10 stupňů – takže jsme topili, jezdili za nějakých 14 kWh/100 km. Díky tomu jsme byli schopni ujet na jedno nabití až 350 kilometrů.
Pokud by tedy venku bylo tepleji a nemuseli bychom topit, bez větších problémů bychom se za hranici 400 kilometrů dostali. Chybět vám u elektrické varianty SE nebude rozhodně ani výkon (218 koní). Stačí totiž doslova polechtat plynový pedál, kola se zuřivě protočí a auto okamžitě vystřelí kupředu. Kdo by se však chtěl rozjíždět klidněji, má smůlu, velmi citlivý pedál neutiší ani hospodárný jízdní režim.
Z člověka vytřese duši
Do hry má pak řidiče vtáhnout umělý zvuk motoru vycházející z reproduktorů. Zní to trochu jako kosmická loď křížená s hodně oturbeným spalovacím sporťákem, ale ve finále je to vlastně zábavné. Spolu s ním se u Mini Cooperu SE můžete těšit i na skvěle vyladěný podvozek, jehož hlavní předností je agilita a obratnost. Zatáčkami se proplétá jako motokára a i přes přední náhon nemá problém se ani příjemně sklouznout. Většinu času je však lehce neotáčivý, to je ale zejména dáno o něco vyšší hmotností (1,6 tuny) kvůli akumulátoru.
Elektrické Mini Cooper SE je sice tvrdší, ale nesmírně zábavné. Zdroj: Bart Běhal
Tuhému nastavení podvozku však úplně nesvědčí městské nerovnosti, které jsou pro posádku často dosti bolestivé. Auto doslova dupe do jednotlivých děr, přičemž se ozývají velké rány a nepříjemná bouchání. O moc lepší to není ani na kostkách, kde s vámi Mini Cooper natřásá jako na nějaké horské dráze. Jakmile je ale silnice hladká, auto funguje naprosto příkladně, a to i ve vysokých dálničních rychlostech.
Typicky „miníkovsky“ hravé je pak také řízení, jen škoda až příliš tlustého věnce, který celý zážitek trochu kazí. Jako řidič v něm totiž nemáte prakticky žádný cit a je těžké skrze něj číst, co se vlastně pod koly děje. V neposlední řadě nás mile překvapily brzdy, které se plynule dávkují a nejsou nijak kousavé jako u většiny elektromobilů. Auto má navíc silnou rekuperaci, takže pomocí brzd jste schopni navrátit hodně energie. Na rychlodobíječce se pak Mini Cooper SE dobíjí výkonem až 95 kW. To znamená, že na 80 procent kapacity baterie se dostanete za nějakých 30 minut.
Okouzlující auto, ovšem s kompromisy
Ve finále je však nové Mini Cooper SE pro opravdu úzkou skupinu zákazníků. Už těch, kteří žijí ve městě, ideálně v domě, aby mohli nabíjet z vlastního wallboxu, je málo. Stejně tak lidí, kteří mají na to, pořídit si druhé auto do rodiny za 900 tisíc korun a navíc s minimem prostoru. Každopádně pokud se najde člověk, který všechny tyto kompromisy hodí za hlavu, bude ho tohle auto bavit dnem i nocí. Jízdně je totiž nesmírně hravé, od pohledu okouzlující a k tomu všemu skvěle vybavené a technologicky vyspělé.