Stavební společnost Eurovia CS požaduje zrušení výběrového řízení na stavbu první části nové linky D pražského metra. Námitky má kvůli údajnému zvýhodnění firem Metrostav, Hochtief a Strabag. Ty již nyní provádí na místě geologický průzkum.
Eurovia CS podala námitky podle serveru Zdopravy.cz 30. dubna, tedy v den uzávěrky výběrového řízení. Do tendru s odhadovanou cenou 10,8 miliardy korun přišly podle ředitele odboru komunikace pražského Dopravního podniku (DPP) Daniela Šabíka tři nabídky, které nyní firma vyhodnocuje.
Stížnost na zásadu rovnosti
Podání námitek potvrdila serveru mluvčí Eurovie Iveta Štočková: „Domníváme se, že podmínky uvedené v zadávací dokumentaci jsou v rozporu se základními zásadami zadávacího řízení, zejména se zásadou rovnosti účastníků řízení, zákazu diskriminace a transparentnosti. Zároveň máme za to, že došlo k porušení zásad 4E, tedy zabezpečení hospodárnosti a efektivního vynakládání veřejných prostředků.“
Vedení Eurovie sepsalo námitky na 131 stranách a mimo jiné v nich uvedlo: „Je zcela zjevné, že zadavatel diplomaticky řečeno ‚preferuje‘ některé z účastníků zadávacího řízení.“ Doba na podání nabídky byla podle Eurovie velmi krátká pro firmy, které se na geologickém průzkumu nepodílí. „Připravit v dané lhůtě odpovědným způsobem nabídku na tak složitou zakázku není možné ani v ideálních podmínkách, natož pak v podmínkách probíhající pandemie,“ píše Eurovia v dokumentu.
46 let metra. O novinku byl takový zájem, že se kupovaly jízdenky na konkrétní hodinu
Pražské metro dnes slaví 46. výročí. První úsek měl jen devět stanic a soupravy byly kratší, jen tří vozové. Otevíralo se s velkou pompou oproti plánovanému 1. červenci o několik týdnů dřív. Ve skutečnosti šlo o čtyřleté zpoždění. Dnes však pražský dopravní podnik kvůli koronaviru žádné veřejné oslavy nepořádá.
Eurovia podle webu upozornila, že DPP vyhověl Metrostavu a Hochtiefu ve zpřísnění požadavků na zadávací dokumentaci. „A to dokonce přidáním jimi navrhovaného člena realizačního týmu a požadavku na znalost českého jazyka bez použití tlumočníka. Pozoruhodná je i shoda obou společností v jejich odpovědích. Obě společnosti napadl zcela totožný požadavek na nového člena realizačního týmu, a to včetně parametrů. Obě společnosti shodně požadují k realizačnímu týmu český jazyk bez tlumočníka,“ oznámila Eurovia.
Šlo by o překvapení, kdyby nebyly námitky
Podle Daniela Šabíka z DPP je běžné, že účastníci podávají námitky. „Tendr na zhotovitele prvního úseku metra D Pankrác D - Olbrachtova je velkou a složitou zakázkou, bylo by pro nás proto překvapením, pokud by žádné námitky nebyly podány. Jako zadavatel jsme se s nimi vypořádali podle zákona o zadávání veřejných zakázek,“ řekl Šabík.
Vítěz tendru zatím není vybrán, v současnosti pokračuje posuzování splnění požadované kvalifikace, technických specifikací a dalších podmínek stanovených v zadávací dokumentaci zakázky. Podle informací webu Zdopravy.cz potvrdily účast dvě firmy: Hochtief a Strabag. Účastnit by se měla i společnost Subterra. Skanska svoji účast nevyvrátila ani nepotvrdila. Vzhledem k velikosti zakázky je podle webu jisté, že firmy půjdou do soutěže ve sdruženích. Subterra patří do skupiny Metrostav, ten se nepřihlásil. Důvodem může být jeho nepravomocné odsouzení v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha, podle kterého nesmí tři roky podávat nabídky ve veřejných zakázkách, uzavřel server.