
Mladík podezřelý z plánování vražd v Plzni měl na seznamu tisíce jmen. Do vězení zřejmě nepůjde
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil výběr dodavatele druhé části pražského metra D, kterým bylo sdružení firem vedené společností Subterra. Pražský dopravní podnik (DPP) podle rozhodnutí ÚOHS nedodržel zásadu transparentnosti při hodnocení nabídek a musí znovu vybrat vítěze tendru. Antimonopolní úřad o tom ve středu informoval v tiskové zprávě, rozhodnutí zatím není pravomocné, je možné proti němu podat rozklad k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik se s rozhodnutím seznamuje, při výběru nicméně postupoval stejně jako při zakázce na první část linky D, u které správnost postupu potvrdil ÚOHS i soudy.
Stavební firmu Strabag zasáhla smutná zpráva. V pátek náhle zemřel její generální ředitel Klemens Haselsteiner, bylo mu 44 let. Firma o tom v sobotu informovala na svých webových stránkách, kde připomněla jeho život.
Vysoce postavení manažeři čelí podezření z korupce, krádeže a vynášení informací z jednotlivých firem. To se týká rekonstrukce Barrandovského mostu a výstavby Dvoreckého mostu. Do budov pražského magistrátu a firmy Technická správa komunikací Praha (TSK) si v úterý přišli pro dokumenty policisté z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ). Informaci o zátahu přinesl deník MF Dnes. Ten napsal také o obvinění ředitele magistrátu Martina Kubelku, který v jiné kauze ukázal na náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba a stěžoval si na jeho nátlak ohledně podpisů pod smlouvami.
I když pražský dopravní podnik začátkem srpna znovu vybral dodavatele na stavbu druhé etapy metra D, už teď je jasné, že klíčová infrastrukturní stavba se prodraží o několik miliard korun. Na vině jsou stížnosti způsobující průtahy, které zakázku za přibližně třicet miliard prakticky uložily k ledu. Už nyní je zřejmé, že modrá linka uleví přelidněnému jihu Prahy o několik let později, než se plánovalo.
Letos bude v Česku otevřeno celkem 21,2 kilometru nových dálnic. Zprovoznit se má i 14,2 kilometru silnic první třídy, uvedla analytická společnost CEEC Research s odkazem na data ministerstva dopravy. Je to přibližně dvakrát méně než loni, kdy stát zprovoznil 46,5 kilometru nových dálnic a zhruba 23 kilometrů silnic první třídy.
Nový fotbalový stadion v Hradci Králové bude stát o 59 milionů víc, než byla původně nasmlouvaná cena. Dohodli se na tom představitelé hradecké radnice s dodavateli. Zpozdí se také termín dokončení stavby. Stavební firmy původně od města požadovaly o dalších 10 milionů víc. Pokud by se obě nedohodly, hrozilo zastavení prací a zakonzervování stavby.
Po dlouhých letech politických i soudních sporů má Praha konečně rozhodnutí o stavebním povolení na metro D. Jde o zlomový a zásadní okamžik. Jenže průběh projektu může být narušen sankcemi kvůli válce na Ukrajině. Zhotovitelem části metra D je stavební konsorcium, které se skládá ze společností Subterra, Hochtief, Ed. Züblin a Strabag. A právě v poslední ze jmenovaných firem má téměř třetinový podíl firma, ve které figuruje ruský oligarcha Oleg Děripaska. Praha i Strabag ale ujišťují, že stavba nijak ohrožena nebude.
Ukrajina se již několik dnů potýká s ruskou válečnou agresí, což vedlo k úplné mobilizaci na Ukrajině, která se dotkla také mnohých ukrajinských pracovníků v Česku. Desítky tisíc pracovních sil z Ukrajiny jsou přitom podle firem jedním z pilířů českého stavebnictví. Je proto pravděpodobné, že se jejich odchod odrazí v prodloužených lhůtách realizace staveb v Česku.
Stavební společnost Eurovia CS požaduje zrušení výběrového řízení na stavbu první části nové linky D pražského metra. Námitky má kvůli údajnému zvýhodnění firem Metrostav, Hochtief a Strabag. Ty již nyní provádí na místě geologický průzkum.