reklama

Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid: Rodinné balení s moderním pohonem

Z Fordu Kuga se za třináct let výroby stal jeden z nejprodávanějších modelů značky. Také v nejnovější generaci se oblíbené SUV honosí škálou pohonů, z nichž si vybere skutečně každý. My jsme si zkusili tradiční hybrid.

Aktuální Fordy jsou si v lecčems dost podobné. Výrazná maska, dvě delší táhlá světla, to je něco, co spojuje jak Kugu, tak typy Mondeo, Fiesta, Focus, Puma… I když ten poslední námi testovanému vozu tak trochu fušuje do řemesla.

Ale nebývalo to tak vždy. Na přelomu tisíciletí byla Puma drobným, ani ne čtyři metry dlouhým líbivým sporťáčkem. Jenže od roku 2019 jde o moderní crossover, který svou velikostí a tvary pomalu začíná Kugu atakovat. Nezřídka se stává, že si na první pohled tyto dva modely spletete.

Cílí na rodiny

Kuga třetí generace se navíc dost změnila také oproti svému předchůdci. Usedlejší druhou generaci, která se vyráběla od roku 2012, nahradil dynamičtější typ. Narostl, zakulatil se a už na první pohled je prostě víc sexy. A ještě více, když má sportovní ST paket, který za příplatek 11 500 Kč rozhodně stojí. Příplatková jsou i 19“ kola (standardně se nabízí 18“, ale můžete sáhnout i po 20“) či elegantní bílá metalíza Platinum za 25 900 Kč a vzadu dva slušivé výfuky.

Ty jsou celkem výrazné a dodávají šmrnc. Vše doplní lakované spodní části karoserie či střešní ližiny, jejichž barva se také liší.

Kuga ale není jen hezká, nýbrž i chytrá. Ve dveřích nabízí například vyskakovací plastové krytky, které brání tomu, abyste odřeli vedle stojící auto. Nepříjemný zvuk, který vydává, se plnohodnotně vrátí na tom, kolikrát vás tahle vychytávka zachrání před vrypy do laku před obchoďákem.

Ergonomie v modelu Kuga je stejná jako například ve Focusu. Středový panel se povedl, však už jsme v tomto směru chválili fordy dříve. Je přehledný, není přeplácaný a vše důležité je tak nějak tam, kde to hledáme. Včetně dobíjení pro chytré telefony či indukce. Neuráží ani plasty, a to ani zvláštní děrované vykládání ve dveřích. S ST Line ještě přichází například sportovní červené prošívání volantu a nezapomínejme na výsuvný head-up displej.

Nejlevnější Kuga se prodává za 599 900 Kč, námi testovaná verze se vyšplhala téměř na jednou tolik, tedy celkem na 926 400 Kč. Tady je kompletní ceník.

Délka vozu 4 626 milimetrů značí, že Kuga cílí především na rodiny. Není ani velká, ani malá. Místa je dost vpředu i vzadu a zavazadelník nabízí velkorysých 645 litrů. My jsme se rozhodli auto trochu zatížit a vydali jsme se na výlet i s koly. Stačilo sklopit sedačky a Kuga skvěle posloužila. Bez větších potíží se do ní vejdou rovnou dvě.

Jednu malou výtku k zavazadelníku přece jen máme, při vyšší venkovní teplotě vypadává držák na kryt zavazadlového prostoru z úchytů, které jsou na dveřích kufru. To by nejspíše vyřešila delší šňůrka.

Jízda pod pět litrů

Dvouapůllitrový benzin ve Fordu před lety znamenal vrchol potravního řetězce pro obyčejné městské vozy. Třeba první generace Mondea tehdy k tomuto obsahu dávala šest válců a 170 koňských sil a dvojkový Focus ST se stejně objemným turbopětiválcem od Volva jezdil jako vítr – ostatně, tento motor se montoval i do první generace Kugy. Tentokrát je to ale výrazně jiné.

Čtyřválec Duratec nabízí 112 kW a elektromotor pak dalších 92 kW. Tradičně se ani v tomto případě nic nesčítá, celkový výkon na papíře znamená 140 kW, tedy celkem 190 koňských sil. Vše hlídá bezestupňová eCVT převodovka. Elektromotor zásobuje lithium-iontová baterie s kapacitou 1,1 kWh o šedesáti článcích.

Testovaný hybrid snese tu nejostřejší kritiku. Pracoval v tichosti a spolehlivě. Ticho je obecně něčím, co si budete užívat v hojné míře. Na elektriku se auto v klidu rozjede a zvládá i kratší cestu. Spolupráce s klasickým spalovacím motorem stojí za povšimnutí právě proto, že si jí člověk vůbec nevšimne. Kabina vozu je velmi dobře odhlučněná, na přehazování elektřiny na benzín či naopak neupozorní ani trhání. Zkrátka dobrá práce.

A co od Kugy vlastně při jízdě čekat? O rychlosti a závodění to nebude, jak už jsme zmiňovali, ST paket je tady čistě pro efekt. Na stokilometrovou rychlost se SUV podle uváděných parametrů dostane za 9,1 vteřiny, což vlastně sumarizuje všechno.

Hybridní Kuga je totiž ten typ auta, který svého majitele nepoňouká. Když pojede po dlouhé okresce a bude před sebou mít dlouhou silnici, kde lze prošlápnout plynový pedál, auto vás vlastně nedonutí. Nepřemlouvá. Řidič si s ním spíš užije příjemnou, klidnou a tichou jízdu. I ve vyšších rychlostech není při sešlápnutí plynu motor takřka vůbec slyšet.

Jde o ideálního sympatizanta s budoucností, která je vlastně tak trochu už současností. Volva mají od roku 2020 omezenou rychlost na 180 km/h. Jak už jsme informovali v nedávném článku, brzy dorazí do vozidel povinný chytrý omezovač. Téhle rychlostní „šikaně“ jde tedy Ford s motorem Duratec Hybrid naproti.

Jenže těžko se pak můžete zlobit. Stovku pod pět vteřin sice neuděláte, jenže cestu do Vídně pod pět litrů ano. Vyzkoušeno!

1. PRODEJE

Za rok 2020 se v Česku prodalo 697 vozů typu Kuga, ale jeho oblíbenost stoupá. Od ledna do července 2021 hlásí Ford rovnou 537 prodaných vozů. Jak si vede v porovnání s vozy Honda CR-V či Toyota RAV4?

2. INFOTAINMENT

Funkční, nepřekáží výhledu. Navigace pracuje bez problémů, naskočí rychle a má například i 3D zobrazení budov. Ale nebyla on-line, takže jsme se v místech některých objížděk lehce toulali.

3. ZAJÍMAVOST

Díky třem druhům elektrického pohonu (mild-hybrid, hybrid a plug-in hybrid) je Kuga nejelektrifikovanějším modelem značky.