Mach 1 je nejvýkonnější Ford Mustang v Česku. Pokusili jsme se ho zkrotit na okruhu

Ford Mustang Mach 1 je varianta populárního amerického kupé s řadou úprav, které jej předurčují k hrátkám na zavodním okruhu. Redakce CNN Prima NEWS si vůz vyzkoušela na úzké trati v Sosnové u České Lípy. Pokusili jsme se zkrotit jeho 450 koní proudících na zadní kola.

Ford Mustang patří mezi legendární americké vozy, vyrábí se už téměř 60 let. Kromě jeho klasických variant se za tu dobu objevila na silnici řada výkonných verzí, v nichž se vyznají spíš automobiloví nadšenci ze zámoří. Jednou z nich je i okruhově laděná varianta Mach 1. Ta poprvé vyjela na konci šedesátých let, pak v roce 2003 a nyní potřetí. A vůbec poprvé se oficiálně dostává také na evropský trh včetně českého.

K identifikaci modelu Ford Mustang Mach 1 není potřeba zarytého automobilového fanouška. Vůz má označení rozeseté na mnoha místech, ať už na bocích karoserie, zádi nebo na osvětleném prahu dveří. Oproti standardnímu Mustangu GT dostal sportovní nárazník, šedý reliéf koně v letu a dva kruhové otvory na přídi, které připomínají první Mach 1 z roku 1969.

Auto je k mání v osmi výrazných barvách, jež navíc zdobí kontrastní nálepky. Takzvané „rychlé pruhy“ jsou také poctou minulosti. Standardní jsou černé disky, lze si samozřejmě připlatit i za další zajímavé designy kol. Pod nimi prosvítají lakované brzdové třmeny. Stejné zajímavosti pak najdeme i v kabině zdobené černou kůží s proužky v barvě karoserie. Model s manuálním řazením má hlavici páky ve stylu kulečníkové koule. Tedy stejně jako měl před nedávnem prodávaný Mustang Bullitt.

Silnější motor a okruhové ladění

Ford Mustang Mach 1 není ale jen optickým lákadlem pro vybíravé zákazníky. Konstruktéři ho vyvíjeli tak, aby lépe fungoval při ostrém svezení a nejlépe na závodním okruhu, kde si s ním majitel může užít víkendové divočení. Pohání ho benzinový osmiválec s pětilitrovým objemem a výkonem 460 koní. Točivý moment má hodnotu 529 Nm. Jednotka dostala sportovní sání vzduchu z Mustangu GT350. Odtud pochází i manuální převodovka, také automat byl optimalizovaný pro závodní trať.

Model Mach 1 má vlastní nastavení tlumičů, pérování MagneRide nebo nově kalibrovaný posilovač řízení. Američané navíc oslovili gumárenský gigant Michelin, který pro ně vyvinul sportovní pneumatiky PS4 255/275. Auto je vybaveno také vlastním chladicím okruhem pro převodovku.

Zdá se tedy, že je opravdu vše připraveno na ostré svezení po okruhu. Ale jaký je Ford Mustang Mach 1 ve skutečnosti?

Zážitky z trati

Okruh v Sosnové není úplně ideálním místem, kde by měl člověk vyzkoušet ostré provedení velkého amerického sporťáku. Už proto, že je původně dimenzovaný na závody motokár a je poměrně úzký. Ostré zatáčky se střídají jedna za druhou, a tak se tady ani nedá rozjet na závratnou rychlost. Stejně ale řidič musí být opatrný. Stačí jediný špatný pohyb a skončí s autem mimo trať. V lepší případě na trávníku, v tom horším ve zdi z pneumatik.

Nejprve usedáme za volant Fordu Mustang Mach 1 s automatickou převodovkou. Má hned deset rychlostních stupňů, což pomáhá spíš k nízké spotřebě na dálnici než k dravosti na závodní dráze. Rozjezd je proto klidnější, ale záhy volíme přepínačem závodní režim Race. Auto reaguje zběsile na plynový pedál. Prudkou akceleraci provází nádherný zvuk atmosférického osmiválce. Mach 1 není zbytečně hlučný, dává však o sobě dostatečně vědět nejen v kabině, ale samozřejmě venku. Tak jak se na správný americký sporťák sluší.

Ford Mustang je velké a těžké kupé, váží přes 1,7 tuny. Nové naladění ale dává inženýrům za pravdu. Zvolit čistou stopu není takový problém jako se základním modelem. Nejen díky tužšímu podvozku, ostřejšímu řízení, ale i speciálním pneumatikám je Mach 1 i v Sosnové dobře ovladatelný. Jen s automatem není tak pohotový. Převodovka sice umožňuje manuální řazení páčkami pod volantem, ale zlobí nás před zatáčkami, kdy už bychom podřadili, ale nechce nám to dovolit. Model s automatem tak bude spíš na běžné ježdění.

Lahůdka s manuálem

Pak ale přesedáme do dalšího vozu, který je naopak vybaven šestistupňovou manuální převodovkou. Ta ve sportovním režimu dostane automatické meziplyny. Co to znamená? Když se blížíte k zatáčce, před kterou potřebujete rychle brzdit a zároveň podřadit, systém automaticky zvýší otáčky tak, aby přehození rychlosti proběhlo hladce. Nemusíte ovládat řidičskou techniku „pata-špička“, a přesto dokážete na okruhu zajet dobrý čas. Jen pozor, převodovka je robustní a přeřazení masivní pákou vyžaduje něco síly navíc.

Sosnová je úzká technická trať, a tak většinu času stejně jedeme hlavně na dvojku. Znělý motor se totiž nejlépe předvádí v druhé polovině svého otáčkového spektra. Poskytuje pořádný tah a ještě k tomu hraje nádherným dunivým zvukem. Přítomnost spojkové pedálu u verze s manuálem navíc poskytuje více prostoru k hrátkám se smyky a přetáčivostí. Kdo se nebojí, může vypnout stabilizaci a efektně za doprovodu kouře od zadních pneumatik proletět zatáčkou bokem. Chce to ale cvik a dostatek řidičských zkušeností. Pak Mustang Mach 1 rozkvete jezdci pod rukama.

Po pár kolech je jasno. Těm, kteří si opravdu chtějí pořídit Ford Mustang Mach 1 na víkendové okruhové radovánky, jednoznačně doporučujeme variantu s manuální převodovkou. Za 1 649 900 korun je také o 70 tisíc levnější než verze s automatem, kterou si více užijete při běžném ježdění po silnici. Ford se svým nejsilnějším v Evropě prodávaným Mustangem dokazuje, že umí vyrobit auto, které je určeno hlavně pro čirou radost za volantem.

Tagy: