Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX v Praze Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Lexus NX Zdroj: Lexus
Luxusní odnož japonské automobilky Toyota se dlouho vyhýbala hybridům do zásuvky. Sázela spíš na ty klasické. Teď ale Lexus vstupuje do nové éry a konečně nabídne auto, které do českého provozu může vyjet na ekologických značkách. Prohlédli jsme si ho při pražské premiéře.
První pohled na Lexus NX možná někoho zmate. Auto alespoň zpředu vypadá, jako by šlo spíš o zevrubný facelift původního modelu. To ale rozhodně není pravda. Zbrusu nový vůz stojí na modernější podvozkové platformě nazvané TNGA-K, díky které se konečně v nabídce jeho pohonů může objevit i plug-in hybridní systém. A kromě toho přináší i celou řadu nových technologií.
Lexus NX si odbyl svou premiéru v Praze, zatím tedy pouze statickou. CNN Prima NEWS si jej mohla prohlédnout zvenčí i zevnitř. Zatímco design přídě se zdá být spíš evolucí toho současného, záď s velkým nápisem Lexus a výraznou diodovou linkou ukazuje, jak budou nové vozy značky vypadat v následující dekádě. Dobrou zprávou je objem kufru – rovných 500 litrů je v kategorii luxusních SUV kompaktní velikosti velmi dobrá hodnota. A to si auto s sebou na palubě veze baterie. Za dobré rozměry samozřejmě vděčí i nárůstu karoserie. NX je oproti dřívějšku o 20 mm delší i širší.
Na palubě vše nové
Auto dostalo nový design přístrojové desky, kde hlavní roli hrají obrazovky. Je tak vybaveno desetipalcovým head-up displejem, sedmipalcovým virtuálním kokpitem, který simuluje klasické budíky, a zábavním systémem, u nějž je volba mezi 10 a 14 palci úhlopříčky. Ten větší má vlastní navigaci. U obou je možnost bezdrátového připojení chytrého telefonu přes Apple CarPlay nebo drátového Android Auto. Nechybí sada USB-C konektorů či bezdrátové nabíjení.
Lexus NX láká na nový interiér a moderně pojatý infotainment. Zdroj: Lexus
Lexus byl dlouho odbornou veřejností i zákazníky kritizován za nepříliš povedené ovládání multimédií a horší přehlednost menu. Nový systém, který jsme si alespoň krátce mohli na palubě vozu vyzkoušet, se ale zdá být plnohodnotným konkurentem současných špičkových zařízení od BMW, Audi i Mercedesu. Má jemnou grafiku, jednoduché ovládání a reaguje rychle.
Na palubě nechybí samozřejmě ani další elektronické novinky. Za pozornost stojí bezpečnostní asistent, který kontroluje okolí vozu při vystupování. Pokud hrozí, že by došlo ke střetu s jiným autem nebo třeba s cyklistou, upozorní na to posádku a pro jistotu zamkne dveře. K dispozici je i nová verze adaptivního tempomatu, jenž umí rychleji rozpoznat auta, která se zařazují do vašeho jízdní pruhu.
Hybrid s kabelem i bez
NX přijíždí na silnice také s novými pohonnými jednotkami. Základní motorizace nese označení 350h. Jde o 2,5litrový benzínový čtyřválec s hybridním pohonem čtvrté generace. Produkuje 242 koní (je tak o 45 koní výkonnější než minulé NX) a z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,7 sekundy. Na výběr je mezi pohonem předních nebo všech kol. O přesun výkonu na nápravy se pak v obou případech stará automatická bezstupňová převodovka eCVT.
Objem kufru 500 litrů je díky nové platformě stejný pro full i plug-in hybrid. Zdroj: Lexus
Zásadnější novinkou je ale model NX 450h+. Jde totiž o první plug-in hybridní motor v historii této značky. Tvoří ho čtyřválcový motor o objemu 2,5 litru, který spolupracuje s elektromotorem na zadní nápravě a lithium-iontovou baterií o kapacitě 18,1 kW. Výsledkem je síla 306 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h pod šest sekund. Benefitem plug-inu bude nárok na „EL“ značky a dojezd čistě na elektřinu kolem 63 kilometrů. Průměrná spotřeba by se pak měla ustálit na hodnotě tří litrů na sto kilometrů.
Nový Lexus NX už zná i české ceny. Ty jsou poměrně sebevědomé a výrazně vyšší než u aktuálně nabízeného modelu. Zatímco ten začíná lehce nad milionem korun, nová generace dostala startovací cenu 1 340 000 korun za hybrid s pohonem předních kol a 1 390 000 za verzi 4x4. Základní výbava Comfort je ale poměrně bohatá. Plug-in hybridní verze pak začíná na částce 1 850 000 korun ve vyšší výbavě Executive. Loni se na českém trhu prodala necelá stovka Lexusů NX, bude zajímavé sledovat, jak zákazníci zareagují na vyšší cenu. Podle zástupců značky bude ale nejvyšší zájem o lépe vybavené modely s cenou okolo 1 750 000 korun.