Ford S-MAX 2.0 EcoBlue Titanium: Neúnavný dostavník s nekonečným dojezdem

Každý, kdo se aspoň trochu orientuje v internetové žurnalistice, ví, že titulek každého článku prodává. A stejné je to i s auty. Musí zaujmout. Nicméně jsou i výjimky. Není to vždy tak, že co je nejvíce vidět, zaručí největší úspěch. Ford S-MAX je jasným důkazem.

Vážně? To je on? Automobily poskytnuté médiím na testování bývají často okaté, našlapané moderní technologií, s křiklavou barvou a velkými lesklými elektrony. Mají upoutat a předvést to nejlepší, co dokážou.

Nám byl ale zapůjčen vůz ve světle modré metalíze, obyčejný a naprosto nenápadný – ostatně jako většina fordů z poslední doby. A v tom byla jeho největší síla. Netřeba si nic nalhávat, MPV si nikdo nepořizuje kvůli tomu, co nabízí navenek, nehledě na to, že jde o kategorii, kterou automobilky dost ukvapeně a houfně pouští k vodě. MPV musí být účelné a praktické. S-MAX to dokáže, ostatně ne nadarmo je na trhu už patnáct let.

Je to přesně ten typ vozu, který člověk na silnici vlastně vůbec nevnímá, dokud si ho nezačne všímat. Až když se začne rozhlížet, zjistí, že kolem něj jich jezdí plno.

JE TO RODINNÝ TYP

Kdo po nich sáhne? To je snadné, cílovou skupinou jsou rodiny. S-MAX nabízí pohodlné posezení pro pět pasažérů a další dvě sólo sedačky má připravené v zavazadlovém prostoru. Počty jsou tady jednoduché: kdo potřebuje umístit děti, psa a kočárek, může se dívat přesně po tomto fordu.

Vytvořit z pětimístného s-maxu sedmimístný není nijak technicky náročné a poradí si i méně zručné typy. V zavazadlovém prostoru jsou navíc tlačítka, která prostřední řadu bleskově položí. Úplně dozadu se klidně usadí i méně urostlý dospělý jedinec. Nebude si zrovna vyloženě chrochtat blahem, ale také se nebude mačkat jako na židli některé z nízkorozpočtových aerolinek.

Ford S-MAX především slouží a počítá s rolí, kterou má plnit. Nová sedadla jsou pohodlná, ve voze je nepřeberné množství odkládacích prostor, snad jediné, co chybělo, byly odklápěcí stolečky na zadní části předních opěradel. Potěšily naopak příplatkové (3 900 Kč) sluneční clony zadních oken.

Jinak toho má provedení Titanium se zvýhodněnou cenou 915 800 Kč v základu skutečně mnoho. Ať už jde o palubní infotainment s 10,1“ palcovým dotykovým displejem, vyhřívaný volant, dvouzónovou klimatizaci, slušné množství chromovaných detailů po celém voze či například prodlouženou záruku FORD PROTECT.

Zavazadlový prostor nabízí v základním pětimístném uspořádání impozantních 700 litrů, při sklopení druhé řady sedadel více než dva tisíce. Kdo chce, klidně se v autě i vyspí.

Jen škoda, že Ford víc nezapracoval na vnitřním designu. Nedávno jsme měli možnost vyzkoušet si nové focusy či pumu a přesednutí do s-maxu nás vrátilo o mnoho let zpět. To už bychom ale po autě, které je třemi koly v důchodu asi chtěli moc. Všude je plno plastu, středový panel je nevzhledný a zastaralý a stáří modelu výmluvně dokresluje třeba CD mechanika, kterou už většina nových aut nemá.

Matoucí mohou být i některé funkce. Vyhřívání sedaček má svá vlastní tlačítka, ale také ho najdete na dotykovém displeji. Hned vedle vyhřívání volantu, které ale zase nenajdete na středovém panelu. Zmatečné je také ovládání hlasitosti, jež je prakticky stejné, jako otočný ovladač řazení. Dát si tak nahlas hudbu se občas povede třeba místo zařazení zpátečky. Lepší než obráceně, že…

Úplně ideálně nepracoval ani aktivní parkovací asistent, který nás hned při prvním pokusu poslal pneumatikou přímo na obrubník. Na druhou stranu: Kolik znáte lidí, kteří tento systém skutečně využívají?

TAKHLE ŠLAPE DVOULITR

Jestli si uvnitř díky designu řidič přijde, jakoby se vrátil o několik let zpátky, pod kapotou to je podobné. Až na to, že tady je to plusem! Sbohem novodobé tříválce, tenhle naftový turbem přeplňovaný dvoulitr s osmistupňovou automatickou převodovkou šlape jako hodinky.

Už na papíře vypadá čtyřválec s výkonem 190 koní nadějně. Realita je snad ještě lepší. Při jízdě o silném dieselu prakticky nevíte. I při ostrém sešlápnutí plynu je velice kultivovaný a díky točivému momentu 400 Nm i enormně pružný 1 826 kilogramům navzdory. Na stovce jste do deseti vteřin.

Podvozek je velmi stabilní, málokteré projetí některého z milionu českých výmolů vytrhne pasažéry z uvolněného klimbání. Příjemné je také to, že se vůz ani v zatáčkách nijak zásadně nenaklání.

Kdo by v něm chtěl probudit jeho divočejší já, může použít režim Sport a pohrát si s pádly pod volantem. Ačkoliv to bývá jedna z oblíbených kratochvílí, v tomto autě jsme na ně ani nesáhli. Asi za to může pohodlná pružná jízda, která řidiče nenutí k neodůvodněnému závodění a uspokojuje ho jinými faktory.

Třeba spotřebou. Nádrž pojme 68 litrů a nafta při jízdě takřka nemizí. Při našem testu si S-MAX bral jen zhruba 6,9 litru na 100 kilometrů, což je na takového macka krásné číslo. Co tedy může být lepší rodinné auto než S-MAX? Jedině snad staré dobré Galaxy, další pohrobek blahobytných časů značky s modrým oválem.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Ford si s-maxe zavolá vždy po dvou letech, nebo 30 tisících najetých kilometrech. Základní záruka činí dva roky, pět let v případě zakoupení nového vozidla. Dva roky je také garance na lak a 12 let v případě prorezivění. To ale pouze v případě, že majitel každé dva roky nechá zkontrolovat karoserii a lak a od šesti let stáří vozu tak bude činit každý rok. Orientační cena práce u autorizovaného partnera Ford je pak 800 korun na hodinu.

2. PRODEJE

Kategorie MPV dostává v posledních letech pořádně naloženo od crossoverů a vozů SUV. Přesto si S-MAX své majitele najde. V České republice jich v roce 2020 přibylo 214. Cena námi testovaného vozu činila včetně příplatkové výbavy 1 217 800 Kč.

3. ZAJÍMAVOST

Kromě modelu S-MAX nabízí Ford ještě konzervativnější a celkově větší stěhovák Galaxy. Ten je ještě o malý kousek delší a vyšší.