K současným retromodelům na klasický pohon by v Indii znovuzrozená Jawa měla přidat také stylový stroj, který se nabijí prostřednictvím elektrické zásuvky.
Tradiční česká motocyklová značka Jawa kromě kusové výroby v domovském Týnci nad Sázavou ožívá také v Indii. Už od roku 2018 tam „panelky“ montuje firma Classic Legends, odnož průmyslového gigantu Mahindra & Mahindra.
Zájem Indů o motorky, které se v jejich zemi licenčně vyráběly až do devadesátých let minulého století, překonal všechna očekávání, a to přesto, že z původních laciných motorek se staly mnohem dražší stylové stroje. Čekací lhůty na nové Jawy se přesto prodloužily natolik, že továrna musela na určitou dobu pozastavit přijímání nových objednávek. K tomu se bohužel přidružily i problémy s kvalitou, které se řešily za pochodu, a v neposlední řadě v tomto roce zaúřadoval koronavirus, který výrobu prakticky zcela zmrazil.
Běžné indické Jawy sází na desetiletími osvědčený design.
Indická Jawa se nevzdává
Souhra negativních okolností způsobila, že v červnu se na indický trh dostalo pouhých 569 kusů, což je na zemi s miliardou obyvatel opravdu nicotné číslo. Jen pro srovnání, indická značka Hero měla ve stejném období na kontě téměř 356 000 registrací.
Indická Jawa však neskládá zbraně a k trojici současných modelů 300, Forty Two a nejnovějšímu Péráku má podle informací místních médií přibýt také elektrická verze. Oficiální informace sice neexistují, ale na webu electricvehicleweb.in se objevily počítačové animace možné podoby stroje, které vytvořil designer Sreejith Krishnan.
Na jedno nabytí by měla elektrická Jawa ujet až 250 km.
Indické komponenty a čínské akumulátory
Ekologická novinka by vzhledově i konstrukčně měla vycházet z dosavadní Jawy 300. Aby se snížily náklady, využije ekologická verze maximum původních komponentů, stylově vyhlížející jednoválec o objemu 300 ccm však nahradí masivní bateriový monoblok, který bude muset kvůli vysoké hmotnosti obsahovat integrovaný rám. Pohon zajistí elektromotor instalovaný přímo do náboje zadního kola, což je sice nevýhoda z hlediska neodpružených hmot, ale na druhé straně jde o mnohem levnější řešení.
Falešná palivová nádrž zase poslouží pro podpůrnou elektroniku a nabíjecí konektor. Kapacita akumulátorů by prý měla stačit na 200 až 250 km jízdy, což je v rozlehlé Indii klíčový údaj. Naladění elektromotoru má svou charakteristikou připomínat klasické motocykly, což znamená pozvolné zrychlení a citelnou výkonovou špičku. Zatímco všechny komponenty budou dodávat indické závody, akumulátory bude Jawa s největší pravděpodobností dovážet z Číny. Opět kvůli nákladům, neboť právě baterie budou nejdražší součástí elektrické Jawy.
Novinka by se měla představit příští rok a k prvním zákazníkům zamířit v roce 2022. Spekuluje se nicméně také o možnosti, že nakonec se elektrický motocykl objeví s logem Yezdi, což bylo původní označení licenčních motocyklů Jawa vyráběných v Indii. Byla by to totiž vhodná příležitost pro znovuzrození značky, kterou vlastní Classic Legends. Zda se někdy elektrické Jawy dostanou také do země jejich původu, tedy do České republiky, se zatím nepodařilo zjistit.