reklama

Indové si vzali českou Jawu za svou. Teď jí chystají elektrickou budoucnost

Základní kontury designové vize elektrického motocyklu Jawa jsou nezaměnitelné. Místo tradičního bloku motoru s převodovkou však najdete akumulátory.

K současným retromodelům na klasický pohon by v Indii znovuzrozená Jawa měla přidat také stylový stroj, který se nabijí prostřednictvím elektrické zásuvky.

reklama

Tradiční česká motocyklová značka Jawa kromě kusové výroby v domovském Týnci nad Sázavou ožívá také v Indii. Už od roku 2018 tam „panelky“ montuje firma Classic Legends, odnož průmyslového gigantu Mahindra & Mahindra.

Zájem Indů o motorky, které se v jejich zemi licenčně vyráběly až do devadesátých let minulého století, překonal všechna očekávání, a to přesto, že z původních laciných motorek se staly mnohem dražší stylové stroje. Čekací lhůty na nové Jawy se přesto prodloužily natolik, že továrna musela na určitou dobu pozastavit přijímání nových objednávek. K tomu se bohužel přidružily i problémy s kvalitou, které se řešily za pochodu, a v neposlední řadě v tomto roce zaúřadoval koronavirus, který výrobu prakticky zcela zmrazil.

Běžné indické Jawy sází na desetiletími osvědčený design.
Běžné indické Jawy sází na desetiletími osvědčený design.

Indická Jawa se nevzdává

Souhra negativních okolností způsobila, že v červnu se na indický trh dostalo pouhých 569 kusů, což je na zemi s miliardou obyvatel opravdu nicotné číslo. Jen pro srovnání, indická značka Hero měla ve stejném období na kontě téměř 356 000 registrací.

Indická Jawa však neskládá zbraně a k trojici současných modelů 300, Forty Two a nejnovějšímu Péráku má podle informací místních médií přibýt také elektrická verze. Oficiální informace sice neexistují, ale na webu electricvehicleweb.in se objevily počítačové animace možné podoby stroje, které vytvořil designer Sreejith Krishnan.

Na jedno nabytí by měla elektrická Jawa ujet až 250 km.
Na jedno nabytí by měla elektrická Jawa ujet až 250 km.

Indické komponenty a čínské akumulátory

Ekologická novinka by vzhledově i konstrukčně měla vycházet z dosavadní Jawy 300. Aby se snížily náklady, využije ekologická verze maximum původních komponentů, stylově vyhlížející jednoválec o objemu 300 ccm však nahradí masivní bateriový monoblok, který bude muset kvůli vysoké hmotnosti obsahovat integrovaný rám. Pohon zajistí elektromotor instalovaný přímo do náboje zadního kola, což je sice nevýhoda z hlediska neodpružených hmot, ale na druhé straně jde o mnohem levnější řešení.

Falešná palivová nádrž zase poslouží pro podpůrnou elektroniku a nabíjecí konektor. Kapacita akumulátorů by prý měla stačit na 200 až 250 km jízdy, což je v rozlehlé Indii klíčový údaj. Naladění elektromotoru má svou charakteristikou připomínat klasické motocykly, což znamená pozvolné zrychlení a citelnou výkonovou špičku. Zatímco všechny komponenty budou dodávat indické závody, akumulátory bude Jawa s největší pravděpodobností dovážet z Číny. Opět kvůli nákladům, neboť právě baterie budou nejdražší součástí elektrické Jawy.

Novinka by se měla představit příští rok a k prvním zákazníkům zamířit v roce 2022. Spekuluje se nicméně také o možnosti, že nakonec se elektrický motocykl objeví s logem Yezdi, což bylo původní označení licenčních motocyklů Jawa vyráběných v Indii. Byla by to totiž vhodná příležitost pro znovuzrození značky, kterou vlastní Classic Legends. Zda se někdy elektrické Jawy dostanou také do země jejich původu, tedy do České republiky, se zatím nepodařilo zjistit.

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Slovensko

Slovenská koaliční krize: Nespokojené strany hrozí odchodem, chtějí rekonstrukci vlády

Slovenská koaliční krize: Nespokojené strany hrozí odchodem, chtějí rekonstrukci vlády

Slovenská vládní koalice čelí rok od parlamentních voleb největší krizi. Šéf menší koaliční strany Svoboda a solidarita (SaS) a vicepremiér Richard Sulík ve středu vyzval k rekonstrukci vlády, předčasné volby ale odmítl. Vztahy v koalici vyostřila zhoršující se situace v souvislosti se šířením koronaviru a okolnosti nákupu ruské vakcíny Sputnik V proti covidu. Už v úterý nejmenší ze čtyř vládních stran Za lidi varovala, že selhání při řízení pandemie představuje riziko rozpadu koalice.

Moravskoslezský kraj

Neklekejte jí na hlavu. Policisté v Ostravě tvrdě zasáhli proti ženě s dítětem

Neklekejte jí na hlavu. Policisté v Ostravě tvrdě zasáhli proti ženě s dítětem

Diskusi rozpoutalo video s úterním zákroku policistů v ostravské městské části Poruba. Skupina strážníků se snažila identifikovat dvojici občanů nedodržujících hygienická opatření, poté si přivolala na pomoc státní polici. Ke konci patnáctiminutového záznamu několik policistů tvrdě zpacifikuje ženu s malým dítětem, která neměla nasazenou roušku ani respirátor.

Rozhovor

Středula: Řítíme se proti zdi a smějeme se, zasáhnout musí Miloš Zeman

Středula: Řítíme se proti zdi a smějeme se, zasáhnout musí Miloš Zeman

Česko se řítí z kopce proti zdi a do řízení epidemie musí podle předsedy Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středuly zasáhnout prezident Miloš Zeman. Odborový předák to řekl v rozhovoru pro CNN Prima NEWS. Zároveň také uvedl, že kritiku Andreje Babiše bere jako ocenění a potvrzení toho, že z něj má strach. Středula se dále rozpovídal i o své kandidatuře na prezidenta nebo případné účasti v Zemanově úřednické vládě.

Pirk: Vyléčení z covidu mohou mít lepší imunitu než očkovaní. Berme ohled na protilátky
Miliardář Sehnal se nechal přednostně naočkovat. Přemluvili mě moji zubaři, hájí se
Ženy z celého světa vybraly nejlepší auta roku 2020. Uspěla i Škoda Octavia
Sputnik V nabírá směr Česko, v Rusku ale příliš neletí. Lidé se už covidu nebojí
Sledujte ŽIVĚ: Poslanci projednají stavbu bloku v Dukovanech či pět týdnů dovolené
reklama
reklama
Ve středu se spouští povinné plošné testování v podnicích. Zavírat se nebudou

Vláda

Domácí zpravodajství

KB s Fidoo pomáhají firmám s digitalizací jejich financí
Muž zmlátil seniora v metru kvůli roušce, hledá ho policie
Další články
reklama
reklama