
Vypínání F-35 na dálku? „Kravina a mýtus“. Expert vysvětlil, jak může USA doopravdy zatopit
Pád letecké společnosti ČSA se dotkl zejména nostalgických fanoušků letectví. V minulosti ale došlo k úpadku i dalších kdysi slavných značek, kterými se Češi mohli pyšnit. Ústup ze slávy zažívají čerpací stanice Benzina nebo například slavné motockyly Jawa. Kde je slavným českým firmám konec a které ještě fungují?
Rodina a přátelé se v pondělí naposledy rozloučili se sedmadvacetiletým hasičem Lukášem, který před týdnem spolu se třiačtyřicetiletým kolegou Mariánem zahynul při nehodě na dálnici D1. Na smuteční obřad, který se konal v Trenčianských Stankovcích, dorazili dokonce slovenský ministr vnitra Matúš Šutaj Eštok a nově zvolený prezident Peter Pellegrini.
Nedaleko Benešova, v Týnci nad Sázavou, leží domov jedné z nejznámějších českých značek. Už před pětadevadesáti lety se ve středních Čechách začaly vyrábět motocykly JAWA. Věkem by mohly připomínat stařenky, ale opak je pravdou. Osvědčené značce běžící léta svědčí a rozproudit krev v žilách dokáže nejednomu řidiči.
Václav Dohnalík z Přerovska možná má ruce jako lopaty a na nich mozoly, ale ani to mu nebrání, aby po práci ve slévárně lepil pod lupou miniatury. S papírem tento amatérský modelář dokáže hotové divy. Jeho zálibou jsou modely historických motocyklů. Má jich několik desítek, což je vůbec nejvíc v celé republice.
Investice do automobilových veteránů jsou stále populárnější formou, jak uložit peníze jinde než na bankovním účtu stíhaném inflací. Víkendová aukce v Lysé nad Labem potvrdila, že lokální patriotismus žene k výšinám ceny vozidel, které donedávna bez užitku zahálely na ulicích nebo ve stodolách. Kromě aut ze socialistické éry razantně stoupá i cena domácích motocyklů Jawa a ČZ ze stejné éry.
Motorky z NDR měly dobrý zvuk nejen v zemích socialistického tábora. Když značka Jawa ukončila začátkem 80. let výrobu svých široce populárních „padesátek“ Pionýr a Mustang, museli se motorističtí dorostenci poohlédnout jinde. Simsony byly o několik světelných let modernější, velmi obtížně se však sháněly.
Zvolený český prezident Petr Pavel se nedlouho před svou inaugurací zúčastnil zahájení motorkářského veletrhu v pražských Letňanech. V mrazivém počasí přijel z domova na Litoměřicku sám na motocyklu, za což sklidil od početných přítomných fanoušků burácejících strojů velké uznání. Vyjádřil předsevzetí, že se svého koníčku kvůli náročné prezidentské funkci nevzdá, současně ale připustil, že příležitostí ke svezení bude mít pravděpodobně méně už jenom z bezpečnostních důvodů.
Norsko poslalo vytipovaným majitelům vozidel upozornění na možnost jejich využití v případě bezpečnostní krize, a to v souvislosti s napjatou mezinárodní situací, kterou vyvolala válka na Ukrajině. Tamní zákon z roku 1951 umožňuje armádě soukromé majitele žádat nejen o osobní auta, ale také o lodě či letadla.
Tříkolka s plátěnou karoserií měla být původně levnou alternativou ke klasickým autům. Konečně, ve zbídačené poválečné Evropě jich vznikalo nepočítaně. Socialistické Československo z ní však udělalo vozítko pro invalidy. Pokud se kultura národa měří podle toho, jak se umí postarat o ty nejslabší, Velorex byl výstižnou metaforou.
V Indii spouští tamní Jawa prodej limitované edice The Brave and the Bold. Upravený model 42 věrně imitující klasickou „panelku“ je oslavou indického vítězství v pákistánské válce v roce 1971. Vzhledem by se neztratil ale ani ve výzbroji vojsk Varšavské smlouvy.
V dnešním díle pořadu Prima Mazlíček hledáme domovy dvěma psím duším. Jawa je tříletá vlkodavka, která přerostla svým původním majitelům přes hlavu a začali se jí bát. Quido měl být zase utracen kvůli tomu, že je slepý. Oba to neměli jednoduché, a proto bychom pro ně chtěli najít milující domovy.
K současným retromodelům na klasický pohon by v Indii znovuzrozená Jawa měla přidat také stylový stroj, který se nabijí prostřednictvím elektrické zásuvky.