Šlachta: Z policistů cítím zoufalství, Rakušan je arogantní. Kritiky se nebojí, oponoval Letocha
jízdní pruh
Výpis příspěvků ke štítku „jízdní pruh“
Lidé často nevědí, že jejich auto umí samo řídit. Znáte tuto funkci moderních aut?
Zatímco dříve uměla auta pomocí tempomatu sotva udržovat rychlost, dnes už by vlastně nepotřebovala ani zásahy řidiče, pokud by to tedy dovoloval zákon. Funkci autonomního řízení má řada moderních automobilů a částečně ji lze využít i v Česku. Má tuto funkci i váš vůz?
Nové kontrolky mohou řidiče zmást. Málokdo ví, co dělat, když se rozsvítí želva
S novými auty přibývá čím dál více kontrolek. Některé znamenají závažnou poruchu, jiné upozorňují na aktivní nebo nefunkční systém. Vyznat se v nich je složité i pro zkušené řidiče. S jakými se nově můžeme setkat v moderních vozech?
Zbytečné čekání za autobusem v zastávce. Kdy ho lze objet i přes plnou čáru a kdy hrozí pokuty?
Kolony aut, které se tvoří kvůli autobusům stojícím v zastávkách, jsou ve městech častým jevem. Přitom by stačilo znát základní pravidla a žádné kolony by se nemusely tvořit. Existují ovšem případy, kdy vás pokuta nemine. O jaké situaci mluvíme?
Česko má dvě unikátní dopravní kamery. Odhalí přestupky, na něž jsou jiná zařízení krátká
Na tuzemských silnicích je nespočet kamer, s jejichž pomocí je možné pokutovat řidiče za nedodržování maximální povolené rychlosti nebo jízdu na červenou. Na většinu ostatních přestupků jsou však krátké – tedy až na výjimky. Řeč je o dvou unikátních kamerách, z nichž jedna zaznamenává průjezd přes železniční přejezd při rozsvícených výstražných světlech, zatímco ta druhá neoprávněnou jízdu ve vyhrazeném pruhu.
Moderní systém za stovky tisíc hlídá v Praze jízdu ve vyhrazených pruzích. Pokuty ale neposílá
Přes dva roky funguje v Praze kamerový systém, který nemá v Česku obdoby. Kontroluje totiž volný průjezd pro autobusy ve vyhrazeném pruhu. Má to ale háček. Přesto, že denně odhalí na tisíc přestupků, neposílá automaticky viníkům pokuty.
Peklo u nákupních center. Parkování komplikuje dekády stará norma, pomohl by jednoduchý trik
Moderní auta jsou čím dál prostornější, o parkovacích místech to ale bohužel neplatí. Každé auto větší než malé se proto dnes na namalované parkovací místo vejde jen s minimální rezervou, což s sebou přináší nejen nutnou akrobacii při nastupování a vystupování, ale také otlučené plechy. Provozovatelé přitom při malování čar vyznačujících místa ke stání žádný předpis neporušují.
V Austrálii zavádějí svítící čáry. Revoluční vynález má zlepšil bezpečnost na silnicích
Chybějící vodorovné značení na silnicích v podobě čar je v noci pro řidiče velmi nepříjemné. Orientaci za zhoršených světelných podmínek by zásadním způsobem mohl zlepšit nápad vyzkoušený v praxi na australských silnicích: čáry vytvořené fosforeskující barvou.
Šílená jízda opilého kamioňáka na D5. Nekontrolovaně kličkoval, pak nadýchal tři promile
Řidič srbského kamionu sedl za volant tak opilý, že nebyl schopný se udržet v jízdním pruhu. Po dálnici D5 ujel asi 14 kilometrů, než ho zastavili dálniční policisté. Šofér jim pak nadýchal téměř tři promile.
Neuvěřitelně hloupý risk: Řidiči na dálnici D1 se museli vyhýbat koloběžkáři
Jen těžko uvěřitelný pohled se naskytl řidičům na dálnici D1. V pravém jízdním pruhu totiž jel kurýr na koloběžce. Nic se mu nestalo, ale zřejmě si vůbec neuvědomoval nebezpečí, které mu hrozilo.
Které pomocníky řidiči vypínají nejčastěji? Otravných systémů je celá řada
Dnešní auta stále více přebírají rozhodování v krizových situacích na sebe. Lidé se tomu ovšem často brání. K nejvypínanějším asistenčním systémům patří adaptivní tempomat a asistent pro udržování vozidla ve zvoleném jízdním pruhu. Oba přitom byly navrženy pro zvýšení komfortu řidičů.
Analýza: Lidé chtějí v autech tlačítka a vyhřívané sedačky. Moderní funkce odmítají
Co lidé od výbavy svého auta očekávají? Právě na to se ptá každoroční anketa Future Attribute Demand Study, ze které vyplývá, že lidé chtějí zjevně něco úplně jiného, než jim automobilky nutí.
Zbytečná jízda vlevo vytváří zácpy. Autobusové pruhy nejsou pro auta tabu
Mezi řadu důmyslných překážek, které jsou v posledních letech kladeny motoristům do cesty ze strany vedení větších měst, patří k těm alespoň trochu smysluplným vyhrazené jízdní pruhy pro MHD, taxislužbu a složky Integrovaného záchranného systému. Problém je v tom, že kapacitu hojně využívaných komunikací snižují na polovinu, což bývá s ohledem na tvorbu kolon kritické. Nemusí být ale vždycky tak zle.