Kruhové objezdy, čtyřproudovky i slepé křižovatky. Na konferenci o dopravní bezpečnosti v Moravskoslezském kraji se zástupci BESIPu, policie, Ředitelství silnic a dálnic i samosprávy zaměřili na nejrizikovější místa regionu. Výsledky? Známé problémy, nové návrhy řešení – a apel na řidiče, aby zpomalili a dávali větší pozor.
Kruhový objezd na obchvatu Opavy drží smutné prvenství. Nehody se zde podle odborníků stávají téměř každý týden. Naštěstí většinou bez vážnější újmy na zdraví. „Řidič najíždí výrazně vyšší rychlostí a právě může třeba i hůř odhadnout rychlost vozidla, které jede po kruhovém objezdu, anebo právě nestihne dodržet tu bezpečnou vzdálenost,“ vysvětlil krajský koordinátor BESIP Pavel Blahut.
Podle samotných řidičů je ale problém jinde. „Já myslím, že to je jenom o lidech. Ten kruháč za to nemůže,“ říká jeden z nich. Jiný dodává: „Honem, honem, každý chce přejet. Mezitím tady ti už mu tam vjedou.“
Druhé místo získal další kruhový objezd v Opavě. Jeho oprava je ale technicky náročná kvůli vodnímu náhonu pod vozovkou. „Pod tou křižovatkou vede vodní náhon. A to je technicky velmi složité a samozřejmě finančně náročné,“ popsal náměstek hejtmana Radek Podstawka.
Smrtelně nebezpečná Rudná mezi Ostravou a Havířovem
V Ostravě je nejrizikovější silnice Rudná, kde letos došlo ke dvěma smrtelným nehodám. „Jedná se o silnici čtyřproudovou, která není směrově rozdělená nějakou překážkou. Při střetu protijedoucích vozidel dochází k těžkým zraněním i k fatálním následkům,“ upozorňuje Vladimír Kovařčík z dopravní policie.
Porubská křižovatka: Nedání přednosti ve dne i v noci
Křižovatka ulic Opavská a Martinovská v Ostravě-Porubě zažila 34 nehod za posledních pět let. Polovina z nich se stala jen za poslední dva roky. Nejčastější příčinou je nedání přednosti. „Ta nehodovost převládá právě u těch nočních nehod, kdy se jede jen na značky 'Dej přednost v jízdě'. Nabízí se proto prodloužení provozu světelného signalizačního zařízení,“ navrhuje David Pauk z RSE Project.
Řešení existují, často stačí drobné úpravy
Ředitel společnosti Samdi Martin Landsfeld věří, že někdy není třeba velkých stavebních zásahů: „Nejrychlejší řešení jsou taková, kde upravíte značení, pomůžete tomu řidiči se zorientovat v tom dopravním prostoru.“
Mapu rizikových míst najdete na portálu nehod.cz. Podívejte se, kde si dát pozor.