Konečně plavky, které sedí! Modeta slaví 125 let a vrací se, říká ředitelka Eliška Kišová

V roce 2022 získala Modeta nové majitele v čele s Eliškou Kišovou. Zdroj: Se souhlasem Modeta

Jihlavská Modeta, kdysi jedna z nejznámějších textilních značek v Československu, letos slaví 125 let od svého vzniku – a prožívá velký návrat. Pod vedením Elišky Kišové se z podniku na hraně zániku stala rostoucí firma, která se znovu prosazuje na trhu. A začala tím, co umí nejlépe – plavkami z elastických materiálů, které dokonale sedí reálným postavám českých žen.
Plavky, které nejen dobře vypadají, ale i perfektně sedí – tak zní jednoduché, ale ambiciózní poslání, se kterým se jihlavská Modeta po letech vrací do povědomí zákaznic. Značka s více než stoletou tradicí, známá pro svou špičkovou práci s elastickými materiály, vsadila na spojení poctivého řemesla, moderního designu a střihů, které vznikaly podle skutečných potřeb českých žen. Jak se z podniku na pokraji zániku stala úspěšná a sebevědomá firma, vypráví v rozhovoru jeho majitelka Eliška Kišová.
„Nešijeme jen další plavky do řady. Tvoříme je pro nás, pro ženy, které žijí opravdový život. I já jsem jednou z nich, máma, která má své přednosti i nedokonalosti. Vím, co na těle funguje a co ne, a proto za každým naším kouskem stojím“

V roce 2022 získala Modeta nové majitele v čele s Eliškou Kišovou. Zdroj: Se souhlasem Modeta
Značka Modeta Style Jihlava letos slaví úctyhodných 125 let. Vy jste převzala její kormidlo v roce 2022. Jak byste shrnula, co pro vás tato značka znamená - osobně i profesně?
Modeta je pro mě srdcovou záležitostí a profesní výzvou v jednom. Osobně v ní vidím kus české historie a poctivého řemesla, které si zaslouží znovu zazářit. Profesně je to projekt, kde mohu spojit zkušenosti z retailu a e-commerce s výrobou a produktovým vývojem. V roce 2022 jsem přebrala značku, která byla na hraně přežití, a dnes je to rostoucí firma, která zúročuje své know how.
Co vás vedlo k rozhodnutí znovu oživit značku Modeta, a proč právě prostřednictvím kolekce plavek?
Modeta má v Česku stále silné jméno a obrovské řemeslné know-how, ale před pár lety ztratila směr, chuť, elán a zmizela z trhu. Plavky a elastické materiály jsou naší dlouholetou specializací. Jsou to produkty, které českým ženám nabízí perfektně padnoucí střihy pro reálné postavy a jak se ukazuje, jsou i něčím, co na místním trhu chybí. Proto jsme se rozhodli začít právě tady. Zároveň ale musím zmínit i můj osobní záměr. Po porodu jsem reálně pocítila změnu, kterou mé tělo prošlo a na trhu jsem vhodné plavky prostě nenašla. Tak jsem si řekla, že si je nechám udělat. A ne jedny, ne jen pro sebe, ale hned několik, pro kamarádky, známé, pro všechny ženy, které se chtějí cítit dobře a sexy i v plavkách, ať už na svém těle řeší cokoliv.
Nechali jste si zpracovat výzkum, jak se české ženy cítí v plavkách. Jaké nejzajímavější nebo nejpřekvapivější poznatky vám z něj vzešly?
Největším překvapením bylo, že spousta žen má při výběru plavek spíš stres než radost. Že si na nákup plavek nevezmou kvůli studu ani nejlepší kamarádku, a že hlavní problém není ani tak velikost, ale střih, ve kterém se necítí jistě. Zjistili jsme, že ženy chtějí nejen hezký design, ale zejména podporu a pohodlí a často jsou díky nedostatečné nabídce nuceny ke kompromisu – plavky jsou buď funkční a designem řekněme staromódní, nebo moderní bez jakékoliv funkce. Pro mě osobně bylo také milé zjištění, že plavky dnes nejsou nakupovány a nošeny pouze za účelem plavání, ale i jako klasický kus oblečení při zahradničení, návštěvě baru nebo procházce po městě.

V roce 2022 získala Modeta nové majitele v čele s Eliškou Kišovou. Zdroj: Se souhlasem Modeta
Jaké konkrétní potřeby nebo přání českých žen jste díky výzkumu objevili, a jak se to promítlo do návrhu samotné vaší plavkové kolekce?
České ženy chtějí plavky, které podrží a skryjí, co má zůstat skryto a zároveň zvýrazní to, co mají rády. Proto jsme navrhli různé střihy horních dílů podle velikosti poprsí, šíře ramen, tloušťky rukou, v nabídce máme různě tvarované kalhotky s vyšším či nižším vykrojením, modely, které skutečně tvarují, pevnější materiály a detaily, které drží tvar a barevnost ne jen jednu sezonu.
Můžete přiblížit, jaký přístup k návrhům plavek Modeta zvolila? Liší se od konkurence na českém trhu?
Začínáme od střihu a funkce, ne od obrázku. Prošli jsme také velmi širokou databázi Modeta střihů, které se v minulosti opravdu šili a upravili je dnešním potřebám. Každý model jsme testovali na různých typech postav a ladili, dokud opravdu neseděl. Nechceme dělat plavky jen na fotku. Chceme, aby fungovaly v pohybu, ve vodě i při celodenním nošení.
Zákaznice dnes stále častěji hledají nejen design, ale i pohodlí, funkčnost nebo udržitelnost. Jaké hodnoty reprezentuje Modeta dnes?
Kvalitu, poctivé řemeslo, funkčnost, udržitelnost a férový přístup. Ať už jde o výběr evropských, hlavně italských materiálů, lokální výrobu v Jihlavě nebo nadčasový design, který vydrží víc než jednu sezónu. Zároveň používáme recyklované materiály a máme první plavky z cirkulárního materiálu.
Jaké reakce zaznamenáváte od zákaznic na novou kolekci plavek? Jsou v souladu s tím, co jste očekávali na základě výzkumu?
Ano, nejčastější reakce je: ‚Konečně plavky, které mi sedí!‘ Zákaznice jsou spokojeny s kvalitou i materiálem. To je pro nás největší satisfakce a potvrzení toho, že výzkum, testování i celkové úsilí kolem znovunastartování značky měly smysl.

V roce 2022 získala Modeta nové majitele v čele s Eliškou Kišovou. Zdroj: Se souhlasem Modeta
Modeta má silnou tradici v českém textilním průmyslu. Jak se vám daří kombinovat dědictví značky s moderními trendy a očekáváními?
Stavíme na tom, co Modeta vždy uměla. Precizní střihy, šití a kvalitní materiály, a spojujeme to s módními trendy, designem, aktuálními potřebami dnešních žen a moderním marketingem či e-commerce. Tradice je pro nás základ, na kterém se dá stavět současná, živá značka. Co je pro nás však klíčové, je autentičnost. Díky tomu, že jsem sama žena a celý tým je ženský, víme, s čím se potýkáme.
Plánujete po kolekci plavek rozšířit nabídku i o další segmenty módy? Jaké jsou vaše vize do budoucna?
Ano, už pracujeme na dalších segmentech - spodní prádlo, activewear a funkční vrstvy. Cílem je, aby Modeta byla synonymem kvalitního a funkčního oblečení pro každý den, nejen pro léto.
Jak vypadá proces tvorby nové kolekce u vás ve firmě – od prvotní myšlenky po hotový produkt?
Začínáme výzkumem a sběrem dat – těch aktuálních, ale i historických, koukáme se na aktuální módní trendy, potřeby trhu, pokračujeme návrhem střihů a testováním daných materiálů na reálných postavách. Poté ladíme detaily a teprve pak spouštíme výrobu. Každý kus projde několika stroji a rukama zkušených švadlen přímo v Jihlavě.
V e-shopu si může zákaznice vyfiltrovat plavky, které lichotí právě jí, protože každá postava si zaslouží zazářit. A pokud si není jistá, který typ postavy má, připravila Modeta jednoduchý přehled zde:
Jakým způsobem Modeta oslovuje mladší generaci zákaznic, které třeba značku zatím neznají? Plánujete spolupráci či ambasadorství s nějakou známou osobností?
Pracujeme se sociálními sítěmi, začínáme s influencery, ale hlavně s reálnými zákaznicemi. Chceme, aby značku mladší generace poznala skrze autentický obsah, ne jen reklamu. A ano letos plánujeme spolupráci s tváří, která má k našim hodnotám blízko.
Jaké máte s Modetou plány na příští rok? Kde byste značku ráda za pár let viděla?
Chceme posilovat retailový prodej a upevnit pozici Modety jako české značky, která je hlavně autentická a nejen, že k ženám mluví, ale reálně pro ně něco dělá. Přináší jim to, co samy chtějí a co jim chybí. Za pár let ji vidím jako silného hráče v plavkách a activewear, a zároveň stabilní výrobní a poradenskou základnu pro další nejen lokální značky.

V roce 2022 získala Modeta nové majitele v čele s Eliškou Kišovou. Zdroj: Se souhlasem Modeta
Když si představíte samu sebe mimo práci - kdo je Eliška Kišová? Jaká jste, když nejste v roli ředitelky?
Jsem především žena, která miluje svou velkou rodinu a přátelé, zbožňuje cestování, knihy, sport, dobré jídlo, svůj černý smysl pro humor (často se směju vlastním vtipům, úplně sama a vůbec mi to nevadí) a chvíle v přírodě. Ráda zkouším nové věci, jsem věčný snílek, ale v businessu se snažím zůstat nohama na zemi. Jsem „kochač“ a užívám si obyčejné radosti – rozkvetlou louku, smích u společných rodinných snídaní, sběr borůvek, dobrou kávu…
Kde a při čem si nejlépe vyčistíte hlavu? Máte svůj osvědčený “osobní reset”?
Jednoznačně venku v přírodě, je jedno jestli jsem na horách, ve vodě nebo v jeskyni. Ideálně bez telefonu či počítače. A miluji dynamické sporty, při kterých mohu takzvaně vypustit duši.