
V Ostravě roste krytá střelnice: Stavba za 139 milionů poslouží i k přípravě na olympiádu
Enormní zájem mezi fanoušky byl o návrat závodu mistrovství světa silničních motocyklů do Brna. Tissot Grand Prix České republiky navštívilo za tři dny v celkovém součtu 219 544 lidí, což je jedna z nejvyšších návštěv v historii. Podnik se na Masarykův okruh vrátil po pěti letech a skončil výhrami favoritů, rekordními časy a osmým místem jediného českého zástupce Filipa Salače v kategorii Moto2.
Brno kvůli mistrovství světa silničních motocyklů zažilo dopravní kolaps. Masarykův okruh čelí velkému náporu fanoušků, návštěvníci mohou nově zaparkovat na Jelínkově poli u vstupu do areálu. Hlavní parkovací plochu s nezpevněným povrchem v pátek zkropil déšť, ale už stačila dostatečně proschnout. „Opravdu velmi složitou situaci pomohlo vyřešit dopolední sluníčko,“ uvedla policie na síti X.
Po celých pěti letech zažívá brněnský Masarykův okruh návrat Grand Prix. První den museli návštěvníci, kterých bylo více, než se očekávalo, stát v kolonách. Další nepříjemnosti způsobil déšť. Dobrá nálada ale návštěvníkům nechybí a burácení motorek bylo slyšet nejen na okruhu, ale i v kempu.
Nový povrch na 5,5 kilometru závodní dráhy dostane do poloviny května Masarykův okruh v Brně. Jeho výměna a další úpravy za více než 150 milionů korun jsou podmínkou pro to, aby se letos v létě do Brna vrátily závody MotoGP. „Nerovnosti povrchu nesmí být větší než dva milimetry na čtyřech čtverečních metrech,“ řekli v úterý novinářům zástupci společnosti Strabag a Topcon, která zajistila 3D podklady pro co nejpřesnější frézování.
Na konání mistrovství světa silničních motocyklů MotoGP v Brně by vláda mohla v příštích letech vložit 300 milionů korun. Navrhuje to Národní sportovní agentura (NSA), která dotace na sportovní akce rozděluje. V úterý to uvedl server iRozhlas.cz. Další peníze přidá Brno a Jihomoravský kraj, celková pomoc z veřejných peněz by tak mohla přesáhnout půl miliardy.
Do Brna se pravděpodobně vrátí závody mistrovství světa silničních motocyklů, napsal server iDnes.cz. Pokrok v jednání by měl podle média oznámit premiér Petr Fiala ve středu odpoledne na tiskové konferenci v jihomoravské metropoli. Naposledy se zde závody jely v roce 2020. Zda půjde o definitivní ohlášení návratu, nechtěl mluvčí společnosti Automotodrom Brno Petr Boháč komentovat. Kromě Fialy budou přítomni na setkání i představitelé Brna a kraje, prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček a on-line se má zúčastnit i generální ředitel společnosti Dorna Sports Carmelo Ezpeleta, promotér závodů mistrovství světa.
V Brně stojí od pátku dvě stanová městečka pro uprchlíky. První v lesích u Masarykova okruhu slouží nově příchozím běžencům do doby, než projdou lustrací. Druhé 3. června narychlo vybudovali v centru pouhých 300 metrů od budovy hlavního nádraží. Do něj chce město směřovat romské migranty, kteří se před nádražím shlukují.
I fanoušci, kteří nemají k motorsportu kladný vztah, pravděpodobně aspoň jednou zaslechli jméno Valentino Rossi. Do seriálu MotoGP vstoupil už v roce 1996 a za čtyři roky řádil v královské kubatuře. Italský motocyklový závodník dosáhl ve svém odvětví všeho možného, v posledních sezonách udivoval tím, že i po čtyřicítce dokáže držet krok s nejlepšími. Po probíhajícím ročníku však po čtvrt století veterán, který se proslavil číslem 46, opustí slavný seriál.
Je od narození slepý, jako malého jej v dětském domově šikanovali. Jenže Petr Haluška není naříkací typ. I proto bez ohledu na svůj handicap rád sedá za volant a překonává rychlostní rekordy – naposledy si to v Brně svištěl 186 km/h. Díky absolutnímu hudebnímu sluchu se též vypracoval v uznávaného ladiče pián, je i šikovným masérem, jemuž se pod ruce dostali třeba fotbalisté Sparty. Jasně že je mu občas ouvej. To si ale do uší pustí Rammstein a je zase dobře.
Petr Haluška nemá přezdívku Slepý bandita náhodou; od narození nevidí. Ani to mu však nebrání plnit si i nejodvážnější sny. Jelikož je blázen do aut, řídil už i tank či bojové vozidlo pěchoty. Teď sedl do závodního speciálu a na okruhu v Brně s ním díky pomoci navigátora překonal slepecký rychlostní rekord.
Hotovo, tečka. Mistrovství světa silničních motocyklů příští rok v létě nezavítá do České republiky. Aby brněnský Masarykův okruh byl jednou ze zastávek seriálu MotoGP, bylo by podle promotérské společnosti Dorna potřeba opravit trať. Jenže volných 100 milionů korun nemá k dispozici ani Jihomoravský kraj, ani město. A stát finanční pomoc nepřislíbil. Proto v úterý zastupitelé Brna rozhodli o tom, že se Grand Prix neuskuteční.
Pokud má Brno nadále figurovat v seriálu MotoGP, potřebuje nutně podporu státu. Mistrovství světa silničních motocyklů na jižní Moravu míří tradičně v srpnu, ovšem v prozatímním kalendáři pro sezonu 2021 Masarykův okruh chybí. Trať podle promotérské společnosti šampionátu Dorna potřebuje opravit, ovšem na požadované investice momentálně nejsou peníze. Nutnost pomoci státu zmínil ve středu Jan Grolich, nově zvolený hejtman Jihomoravského kraje za KDU-ČSL.