reklama

Mazda před 30 lety představila auto schované v kufru. Mohlo jet až 30 km/h

/ fotografií

Tříkolové vozítko se spalovacím motorem bylo schované ve standardním kolečkovém kufru Samsonite. Mělo dvoutaktní motor. Navazovalo na tradici tříkolek Mazdy a posloužilo jako účinná dobová reklama.

reklama

Je to 30 let, co Mazda šokovala svět bizarním nápadem jednoho ze svých inženýrů. Ten zvítězil v interní soutěži s prototypem vozítka, které jednoduše nazval „auto v kufru“. Mazda mu dokonce poskytla peníze, aby ho přivedl k životu. Samozřejmě se pak do produkce nedostalo, ale japonské automobilce výrazně pomohlo s propagací.

Vozítko bylo schované ve standardním cestovním kufru Samsonite o rozměrech 57 × 75 centimetrů. Jediným problémem byla poměrně vysoká hmotnost na to, aby ho člověk bral s sebou jen tak na procházku. Vážilo 32 kilogramů. Ke složení do použitelné polohy ale stačilo jen otevřít kufr, vzpřímit řídítka a nastartovat.

Dvoutakní jako moped

K pohonu sloužil dvoutaktní motor s miniaturním objemem 34 kubických centimetrů. Měl výkon 1,7 koně a dokázal člověka rozpohybovat až na rychlost 30 km/h. O váhovém limitu automobilka nehovořila, ale dá se očekávat, že byl dimenzován zejména na subtilnější postavy japonských řidičů.

Takto vypadalo auto v kufru v rozloženém stavu. Moc pohodlí asi neposkytovalo, ale bylo prý zábavné ho řídit.
Takto vypadalo auto v kufru v rozloženém stavu. Moc pohodlí asi neposkytovalo, ale bylo prý zábavné ho řídit.
Zdroj: Mazda

Tříkolka v kufru připomínala motokáru. Podle autora mohla posloužit třeba pro přepravu na letištích. To ale bylo poměrně nedomyšlené, protože člověk by s sebou obvykle musel vzít ještě další kufr s osobními věcmi. Nehledě na to, že by v letištní hale nebyli nadšení z modrého dýmu, který se z dvoutaktního kufru hrnul. Dnes by navíc kufr nesplňoval ani základní váhový limit pro zavazadlo poslané „spodem“.

To ale vůbec nevadilo. Mazda využila motorizovaný kufr k tomu, aby propagovala i svou novinku v podobě sportovního modelu MX-5. Tvrdila, že kufr je zábavné řídit i proto, že má nízké těžiště podobně jako otevřený sportovní vůz pro dva. Vznikla také další verze vozítka pro Evropu, která se představila na podzim 1991 na autosalonu ve Frankfurtu. Dnes je „auto v kufru“ bizarním kouskem historie automobilky z Hirošimy.

K tématu

reklama
reklama

Další hlavní zprávy

Fotbal

Superliga se za obřího tlaku začíná hroutit. Po dvou dnech ji opouští City i Chelsea

Superliga se za obřího tlaku začíná hroutit. Po dvou dnech ji opouští City i Chelsea

Jsou to pouhé dva dny, co se svět dozvěděl, že se má Superliga stát realitou. Evropská soutěž se zakládajícími 12 členy si okamžitě získala odpůrce napříč celým fotbalovým spektrem, nadšence prakticky žádné. V pondělí sílily protesty fanoušků týmů, jež se rozhodly utvořit elitní společnost. A zdá se, že obrovský tlak má výsledek. Podle informací z Británie se rozhodly z projektu vycouvat Chelsea i Manchester City.

Pomozte s pátráním u řeky, prosí rodina zmizelého Tomáše. Policie se obává nejhoršího
Zeman chce přitáhnout pozornost, Babiš posiluje pozici Ruska v Česku, tvrdí experti
WHO proti covid pasům: Výhody pro očkované jen prohloubí nerovnost
reklama
reklama
Babiš to schytává od všech. Bagatelizujete teroristický čin, vyčítá premiérovi opozice

Opozice

Domácí zpravodajství

Kauza Faltýnkův deník: Olomoucký kraj kvůli poznámkám zadá audit správy silnic
Hamáček si znovu předvolá ruského velvyslance. Oznámí mu další kroky Česka
Další trest pro pražského imáma: Za pomoc k teroristickému útoku dostal 14,5 roku
Vážná nehoda zastavila provoz na Pražském okruhu. Silničáři ho obnovili po šesti hodinách
Další články
reklama
reklama