Mazda před 30 lety představila auto schované v kufru. Mohlo jet až 30 km/h

Tříkolové vozítko se spalovacím motorem bylo schované ve standardním kolečkovém kufru Samsonite. Mělo dvoutaktní motor. Navazovalo na tradici tříkolek Mazdy a posloužilo jako účinná dobová reklama.

Je to 30 let, co Mazda šokovala svět bizarním nápadem jednoho ze svých inženýrů. Ten zvítězil v interní soutěži s prototypem vozítka, které jednoduše nazval „auto v kufru“. Mazda mu dokonce poskytla peníze, aby ho přivedl k životu. Samozřejmě se pak do produkce nedostalo, ale japonské automobilce výrazně pomohlo s propagací.

Vozítko bylo schované ve standardním cestovním kufru Samsonite o rozměrech 57 × 75 centimetrů. Jediným problémem byla poměrně vysoká hmotnost na to, aby ho člověk bral s sebou jen tak na procházku. Vážilo 32 kilogramů. Ke složení do použitelné polohy ale stačilo jen otevřít kufr, vzpřímit řídítka a nastartovat.

Dvoutakní jako moped

K pohonu sloužil dvoutaktní motor s miniaturním objemem 34 kubických centimetrů. Měl výkon 1,7 koně a dokázal člověka rozpohybovat až na rychlost 30 km/h. O váhovém limitu automobilka nehovořila, ale dá se očekávat, že byl dimenzován zejména na subtilnější postavy japonských řidičů.

Tříkolka v kufru připomínala motokáru. Podle autora mohla posloužit třeba pro přepravu na letištích. To ale bylo poměrně nedomyšlené, protože člověk by s sebou obvykle musel vzít ještě další kufr s osobními věcmi. Nehledě na to, že by v letištní hale nebyli nadšení z modrého dýmu, který se z dvoutaktního kufru hrnul. Dnes by navíc kufr nesplňoval ani základní váhový limit pro zavazadlo poslané „spodem“.

To ale vůbec nevadilo. Mazda využila motorizovaný kufr k tomu, aby propagovala i svou novinku v podobě sportovního modelu MX-5. Tvrdila, že kufr je zábavné řídit i proto, že má nízké těžiště podobně jako otevřený sportovní vůz pro dva. Vznikla také další verze vozítka pro Evropu, která se představila na podzim 1991 na autosalonu ve Frankfurtu. Dnes je „auto v kufru“ bizarním kouskem historie automobilky z Hirošimy.

Tagy: