Volkswagen Polo GTI: Kapesní raketa se vůbec nemění. Rodinný vůz to ale není

Novinářské vozy tvoří mezi autem a žurnalistou svazek, který trvá necelý týden. Někdy je bolestivý, často trochu nijaký a občas naopak výjimečný. To je na chutích a preferencích každého z nás. Volkswagen Polo GTI je hbité, mrštné a funkční. Rozhodně patří k těm autům, které bych si přál řídit déle než pouhý týden.

Když jsem Polo GTI předchozí páté generace před třemi lety poprvé řídil, řekl jsem si, že si ho jednou pořídím. Takhle mi německé autíčko učarovalo. Po dlouhém internetovém brouzdání a snaze najít ideální vůz s perfektním poměrem cena/kvalita mi došlo, že ve věku 30 plus (ve skutečnosti hodně plus) už bych se měl možná vydat praktičtější cestou, než se hnát za autem, které měří jen něco málo přes čtyři metry.

Za volantem verze GTI nejnovější generace jsem se zase rychle rozpomněl, co mě na něm tak okouzlilo.

O trochu mladší, decentně divoké

Polo omladilo svou šestou generaci loni v dubnu a verze GTI se nijak extrémně od běžné neliší. Navenek se vlastně VW podařilo vyrobit decentní sporťák. Verze R se třeba u golfu, tiguanu či t-rocu na své okolí mnohdy tváří jako nějaké bojové plemeno. Nízkoprofilové pneumatiky, divoký výfuk značky Akrapovič či výrazně modrý temný lak. Modely GTI jsou civilizovanější.

GTI má samozřejmě výraznější vzhled, o který se starají sportovně tvarované nárazníky, nepřehlédnete ani dvě chromované koncovky výfuku, červeně lakované brzdové třmeny nebo nápisy GTI na boku, zadní části, na prazích dveří či na mřížce chladiče. V té je tradičně zasazená červená linka, která nás na exkluzivitu vozu upozorňuje. Zvýrazňuje ji LED lišta, prvek, na který jsme si už u současných vozů značky také zvykli.

Uvnitř nejvíc evokuje sportovno multifunkční sportovní volant. Dobře se drží a ani na něm nechybí plaketka GTI. Dotykové plošky se kromě haptiky dají ovládat i zmáčknutím, a je to příjemnější.

Dobrou práci odvedou sportovní sedadla, tělo podrží a nikde netlačí. Jejich tvarování je optimální. Na druhou stranu si nejsem jistý tradičním károvaným vzorem Clark. Chápu, jde o pojítko s minulostí, rozumím tomu, že podobné vzory už měl i Golf GTI první generace, jen bych si prostě u poctivě vystrojené verze GTI, za kterou si Volkswagen nechá zaplatit, možná představoval něco trochu vzhlednějšího.

Na druhou stranu asi lepší než kožená sedadla, ve kterých by se člověk hlavně v létě zbytečně potil. A to, že se budete potit, o to se tenhle ďáblík postará. Takže sedadla jsou prostě čistě o vkusu. App Conect, Digital Cockpit Pro, bezdrátové nabíjení – konektivita a digitalizace vozu je samozřejmostí. Co se týče výbavy Polo GTI dává to nejlepší, aby ne, však v základu začíná na ceně 749 900 Kč.

během předchozích testů pola jsme se přesvědčili, že dostatek místa je na předních i zadních sedadlech a nestrádá ani zavazadlový prostor, který nabízí 351 litrů.

Vyšší výkon = vyšší radost

Začněme čísly, Polo GTI oproti předchozí generaci lehce přidalo a dvoulitrový čtyřválec TSI teď nabízí 152 kW a 207 koní. Díky tomu, že zabrat umí i v nízkých otáčkách vystřelí z klidu na stovku za 6,5 vteřiny.

Polo GTI jsem řídil velmi krátce poté, co jsem testoval Mini JCW. Nemá cenu porovnávat prostor, německý vůz je o 20 centimetrů větší a má vlastně i úplně jinou cílovou skupinu. Výrazný rozdíl je v jízdě, ale řeč není o síle. Obě auta jsou vybavena dvoulitrem, Polo má jen o 24 koňských sil méně, ale rozdíl není markantní.

Jenže jízdní komfort je úplně jinde. Zatímco Mini kopíruje silnici, a když si před kolo vysypete pytlík s pískem, s nadsázkou při přejetí dokážete zpoza volantu spočítat všechna zrníčka. To Polo je komfortní. Je to závoďáček, ale oproti pubertálnímu Mini už prostě dospěl. Polo je kompletní auto.

Mrzí mě, že se mi do ruky dostala verze s automatem. Ne, že by dvouspojková převodovka DSG fungovala špatně, to vůbec ne, ale vzpomínky na řízení předchozí generace s manuálem, který byl díky své rychlosti a hbitosti králem všech okresek a mistrem předjíždění, byly stále ještě živé. I po třech letech. Na druhou stranu třeba při jízdě na režim Sport si Polo samo krásně podřazuje do otáček.

A útěchou může být aspoň klasická ruční brzda. Výjezdy ze zatáček zvládá Polo s lehkostí, utrhnout zadní část vozu se jen tak snadno nepodaří. Podvozek je špičkový, rychle reaguje na změny směru a na veškeré požadavky mnohdy rozdivočelého řidiče. Nedotáčivost nehrozí, auto je opravdu poslušné.

Navíc když mu neustále „nestojíme na krku“, umí potěšit spotřebou. Nejnižší mnou dosažená hodnota činila pouhých 5 litrů. A to ani nebylo třeba přepínat na ekologický režim. Ale nezvykejte si, už z podstaty věci se to zkrátka dít nebude, Polo GTI logicky svádí a nechá se vytáčet do otáček, aby ukazovalo svou moc a sílu. Nekupujete ho přece proto, abyste trénovali jízdu na spotřebu, ne? Průměrně se i tak dá jezdit klidně za 7 litrů.

Takže poměr zábavy a možností je tady velký, znovu je snadné porovnat vše s třísetkoňovým t-rocem, který jezdil za 10+ i když jste se k plynovému pedálu chovali slušně.

Co tedy k vozu dodat? Jde o optimální městský vůz pro někoho, kdo se nechce nudit. Poměr zábava/cena je opravdu vysoký.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní interval u pola je buď dva roky, nebo 30 tisíc najetých kilometrů. Prohlídky postupně následují, dokud vůz nemá na tachometru 100 tisíc kilometrů. Záruka na auto je 2 roky, na lak 3 roky a proti korozi 12 let.

2. PRODEJE

Polo GTI patří mezi prémiovější vozy značky, většina zákazníků si auto chce sama nakonfigurovat, proto nejsou skladem. Dodání nového vozu trvá zhruba 10 měsíců. Na druhou stranu na silnici budete spíš unikátem, verze GTI tvořila v loňském roce 3 % prodejů modelu.