Nová, modernější, ale především stále dostupná. To je filozofie, se kterou do příštích let vstoupí značka Dacia, která v minulých dnech v Paříži světu jasně ukázala, kudy se hodlá vydat. Nové logo, nový design a přijatelná cena. Kromě toho byl ve Francii představen i koncept Manifesto, který je značkou nazýván laboratoří nových nápadů.
Dacia ušla za svých 18 novodobých let dlouhou cestu. Doba první generace vozu Logan, která byla v Česku kdysi díky své nízké ceně trhákem, ale kvůli použitým materiálům a vzhledu se jí ostatní vozy často za zády smály, je dávno pryč. Aktuální modely Duster či Sandero snesou nejpřísnější měřítka – vypadají dobře, jezdí dobře, a přesto jsou na trhu stále mezi nejlevnějšími.
Dacia Manifesto Zdroj: se svolením společnosti Dacia
Rumunská Škodovka
V době, kdy planetou kvůli nevyzpytatelným virům či despotickým diktátorům zmítá nejistota, kterou aktuální generace lidí nepamatuje, je důležité hledět na každou korunu. Tuhle myšlenku značka bude razit i s novým logem, které bylo představeno už v roce 2021, ale až od letošního června si Spring, Jogger, Sandero a další můžete pořídit s novinkou na přídi.
Právě logo je u rumunské automobilky tím, co má nejvíce zobrazit změnu identity. To, co na první pohled vypadá jako hodně roztažené „X“ je zkratkou písmen „D“ a „C“ a bude přímo zapadat do tvarů masky a nového designového jazyka, jenž s sebou přinesl i odchod tradiční modré barvy, se kterým přišel i rebrand dealerství.
Dacia se zkrátka rozhodla udělat další krok a setřást ze sebe pověst laciného vozu. Jasně to svými slovy definoval generální ředitel značky Denis Le Vot. „Dacia každý den přitahuje nové zákazníky, kteří hledají to, co je v dnešním světě snad nejcennější, to podstatné. Tito noví zákazníci usilují o rozumnou a odpovědnou společnost, o nový způsob pojetí automobilu. Vůz, který osloví obsahem, komfortem a vzhledem, a který je zároveň zdaleka nejdostupnější: to je Dacia. To podstatné bez kompromisů, design bez dodatečných nákladů.“
Dacia Manifesto Zdroj: se svolením společnosti Dacia
Manifesto jako laboratoř
Nedlouho poté, co Škoda v Praze představila nové logo, směřování značky i studii Vision 7S, udělala podobnou show pod názvem Dacia Brand Manifesto v Paříži i rumunská značka spadající pod koncern Renault. Dacia, stejně jako Škoda Auto, představila studii automobilu, na němž ukazuje své hodnoty a designový jazyk pro příští roky. Ten její se jmenuje Manifesto.
Koncern Renault totiž řeší podobné problémy jako německý Volkswagen. Do budoucna chce jednotlivé značky více odlišit, aby si nepřebíraly zákazníky navzájem a braly je zejména konkurenci. Pro Dacii se ale prakticky nic nemění, jen bylo víceméně oficiálně vyřčeno, že rumunská značka dostala v rámci koncernu Renault hodně podobný „domácí úkol“ jako Škodovka v rámci VW.
Že se Dacia hodlá do nových aktivit pořádně opřít, dokázal i koncept Manifesto, což je něco mezi autíčkem z Lega a Mars Roverem. Tedy na první pohled. Neočekávejte od tohoto projektu sériovou výrobu (ačkoliv je to možná škoda), automobilka hodlá futuristický projekt využít jako svou laboratoř.
Dacia Manifesto Zdroj: se svolením společnosti Dacia
Přesně tímto termínem totiž vozidlo nazývá. „U Dacie máme rádi konkrétní věci. Když jsme vyvíjeli a zkoumali nové nápady, cítili jsme potřebu jít za hranice 3D simulací a vidět je v reálném životě. Koncept Manifesto je tedy dříve než designovým objektem ztělesněním naší vize a spojuje mnoho inovací, které jsou někdy extrémní ve svém provedení, ale vždy jsou pro zákazníka cenově dostupné. Některé z nich budou použity v budoucích modelech Dacia,“ řekl design director značky David Durand.
Manifesto není žádné autíčko do města, je naopak striktně dělané na pohyb v přírodě. Těžko byste ho přirovnali k čemukoliv, co se po silnicích aktuálně pohybuje – nemá třeba ani dveře či okna – ale čiší z něj moderní technologie a skutečně poutá pozornost. Asi každý řidič by se tímhle chtěl projet. Nebo minimálně ti, co mají rádi dobrodružství.
Manifesto by se mělo promítnout v dalších modelech značky. Například stropní světlo, které lze vyjmout a použít jako kapesní svítilna zní přinejmenším zajímavě. Stejně jako snímatelné potahy sedadel, jež se v mžiku dají proměnit ve spací pytle. A to, že vnitřek vozu jde vyčistit vodní tryskou, by asi ocenil každý, kdo má ve svém voze rád pořádek.
Kolik z těchto zajímavostí a drobností uvidíme v budoucnu ve vozech Dacia, není jasné. Ale jisté je to, že rumunská značka si pod skupinou Renault začíná budovat hodně zajímavou identitu.