Ford Focus Active kombi 1.0 EcoBoost: Rodina zajásá, auto připomíná staré časy

První generace modelu Ford Focus byla trhákem a i po 24 letech můžete na silnici vídat její neúnavné zástupce. Jestliže první Focus disponoval vynikajícími jízdními vlastnostmi, neotřelým designem i slušnou užitnou hodnotou, lze jen konstatovat, že soudobá outdoorová verze Active nepadla daleko od stromu. Právě s ní jsme strávili zajímavý týden.

Už to bude pomalu rok, kdy Focus čtvrté generace prošel modernizací. Byla potřeba, současná verze je totiž v prodeji už čtvrtým rokem, a tak přišla ideální chvíle. Změny jsou spíš větší než menší. Tou hlavní je, že logo vozu zmizelo z kapoty a zamířilo na střed chladiče. Ten tím pádem přestává být abnormálně dominantním. Mřížka mimochodem nabízí individuální vzor pro každý model. Nový Focus je dál lidský a na první pohled příjemně obyčejný.

Navenek venkovan, uvnitř luxus

Standardně dostanete také LED světlomety vpředu i vzadu a v případě verze Active i praktické oplastování a lehce zvýšenou světlou výšku. Kdo stále ještě nezapojil představivost, nechť si vybaví verze Scout od škodovky. Přesně takový designový jazyk Focus Active používá.

Ale jinak verze Active není jen taková městská voňavka, jako tomu je u jiných přizvednutých kombíků. Poradí si i v přírodě a nabízí pěkné vychytávky. Například pod úrovní zavazadlového prostoru je přihrádka na mokré věci s gumovou podlážkou. Když už jsme u toho, velikost kufru činí 635 litrů, to je více, než mají Fiat Tipo či Toyota Corolla.

Už ale raději za volant. Designově se toho uvnitř na první pohled tolik nemění (kromě obrazovky infotainmentu, ale o té níže v článku), jenže ve finále je úprav až až. Primárně mizí většina tlačítek, jejichž funkce se přesouvají ze středové konzole na dotykovou obrazovku. Tlačítko na vypnutí start-stop systému je ovšem dále tradiční, což je super.

A co dál? Testovaný Focus byl ve verzi Vignale, takže navenek sice lehce venkovan, uvnitř ale celkem luxus. Ozvučení Bang & Olufsen, kožené prošívání palubní desky, a tak podobně.

Litrová spokojenost, ale škoda, že nemá čtyřkolku

O motoru jsem si něco načetl dříve, než jsem se k němu dostal. Testy hovořily o tom, že je pro tak velký vůz tříválec s objemem necelého jednoho litru na hranici dynamické snesitelnosti. Ale vlastně to vůbec nebylo zlé, v mnoha anketách oceněný motor určitě nezklamal – ostatně, svého času byl k mání i do velkého Mondea. Ve městě sloužil dobře, na dálnici neměl problém dostat se nad 130 kilometrů a zároveň jezdit za šest litrů. To vše s výkonem 114 kW resp. 155 koňských sil.

Vše doplňuje mild-hybridní technologie, tedy 48voltová lithium-iontová baterie, která podporuje spalovací motor při rozjezdu, při brzdění klasicky rekuperuje. Důvod je jasný, snížení spotřeby a emisí. Pro ty z vás, co v hybridním dělení stále plavou, mild-hybrid je ten, který sotva postřehnete, ale účinně pomáhá třeba v hbitých reakcích na sešlápnutí plynu, které emisemi uškrcené motory jinak zcela postrádají. I proto na něj upozorňuje ikonka baterky na přístrojové desce. Příjemné je na něm tradičně to, že do jízdy prakticky nezasahuje, nečekejte tedy žádné nepříjemné cukání či přepínání.

Na 100 km/h se focus s litrem pod kapotou dokáže rozjet za velmi dobrých 8,6 vteřiny, což je v porovnání s přímou konkurencí nejlepší výkon, jen je třeba sžít se s dvouspojkovou převodovkou Powershift. Právě díky různým módům nastavení řízení je vlastně nejpřirozenější jezdit na hbitější režim Sport, kde auto reaguje dle očekávání. U klasického Comfortu je chování pedálu lehce nečitelné.

S 4,6 metru dlouhým a téměř 1 400 kg vážícím autem si tedy malý motor poradí velmi dobře, bohužel, a to je v této třídě skutečně unikum, je to také největší a nejsilnější benzinová jednotka, která se do Focusu dává. Škoda, někdejší sportovní verze ST, nebo dokonce RS, už nejspíš patří minulosti, z dieselů zbývá jen stopětadvacetikoňová patnáctistovka.

Zvyknout si je třeba na zvláštní zvuk, který litrový motor vydává. Popravdě nejsem odpůrce dozvučených motorů, vlastně jsem asi jeden z mála, kdo to tak má. Když kolem mě projede Škoda Kodiaq RS, která je dozvučená i ven, klidně se otočím. Ale aby vrčel rodinný kombík s litrovým motorem, to už mi přijde trochu zbytečné.

Ale jak už jsem psal, dynamiku auto nepostrádá, svižná jízda focusu nedělá potíže a nestabilní povrchy už vůbec ne. Focus Active je tím autem, které zaujme běžného českého chataře a splní mu jeho základní přání. Až pojede lesem k zahrádce, tlumiče pokryjí nerovnosti a všechno bude OK.

Nelíbila se mi kolonka L na řadící páce, tedy redukce, která pomáhá například při zapojení přívěsu. Proč? Každý, kdo řídí automat, je zvyklý zařadit při rozjezdu až úplně k sobě, tam je režim D. Jenže L je přímo pod ním, takže kdo se nepodívá, bude muset trpět to, že převodovka bude přeřazovat automaticky až ve chvíli, kdy dosáhne na 5 000/5 500 otáček. A je jedno, jestli půjde o první, druhý nebo třetí rychlostní stupeň. Funkce je to ale na druhou stranu velmi užitečná.

Ale jinak? Vlastně samé klady. Focus Active kombi je komplexní vůz, který nebude nudit a zároveň odvede pořádnou porci práce. Taky za něj ale něco zaplatíte, testovaný kus, který byl špičkově vybavený, stál 841 300 Kč. Pokud ale něco na autě oželíte, dostanete se jen lehce nad půl milionu. Jen škoda, že nenabízí pohon čtyř kol, exteriér k terénní jízdě svádí.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Prodloužená záruka je standardně zahrnuta v ceně vozu, je na pět let / 100 tisíc najetých kilometrů. Podle toho, co nastane dříve. Záruka na lak činí dva roky, na prorezivění je to 12 let. Servisní interval vozu činí dva roky / 30 tisíc kilometrů – znovu podle toho, co nastane dříve. Průměrná servisní sazba u fordu je pak 950 Kč bez DPH.

2. PRODEJE

Důležitá a pozitivní informace pro zájemce o nový Focus, vozy skladem jsou. Poptávka je každopádně vysoká, Ford má v Česku objednávky pokrývající výrobu až do listopadu letošního roku. A Focus se také slušně prodává, od ledna do července roku 2022 se prodalo 326 vozů, jen o jeden méně než menšího modelu Fiesta. A například o třetinu méně než populárního typu Kuga.

3. INFOTAINMENT

To je velká novinka a zároveň výrazný posun k lepšímu. Mizí sice většina klíčových tlačítek, což plusem nebývá, ale přichází nový infotainment Sync 4 a displej multimédií má nyní úhlopříčku 13,2 palce – největší v segmentu. Nechybí pokročilé hlasové ovládání či cloudové úložiště. Obrazovka je skutečně velká, ale paradoxně není rušivá. Pomohlo i to, že zmizela výrazná modrá podkresová barva, která navíc působila lacině. Systém funguje rychle a intuitivně, na ovládání klimatizace, teploty či vyhřívání sedaček vznikla na spodku obrazovky dotyková lišta. Právě ta nahradila tradiční tlačítka. A maličkost u navigace. Ta při zadání cíle neukazuje, za jak dlouho dojedete, místo toho cestu odpočítává.