Mini Cooper S Cabrio Sidewalk: Radost na prvním místě, bez střechy i na hory

Mini je auto, které za každou cenu budí pozornost. Čím dál více se stává, že ho lidé buď milují, nebo nesnáší. Tenhle moderní vůz dávno není tím křiklavým služebníčkem excentrického filmového mistra Beana, je plnohodnotnou součástí automobilového světa. Stahovací střecha a zábavný motor, který jsme měli teď k dispozici my, to dokazují.

Mini svým názvem vlastně říká vše. Je vážně malé. Svému majiteli nabízí styl, luxus a zábavu, ale je to zkrátka mrňous. I na současné poměry. Tečka.

A to oproti původnímu Mini z roku 1959 už povážlivě povyrostlo. Na délku o téměř šedesát centimetrů a na šířku skoro o třicet. BMW si každopádně se svým modelem ví rady. Z lidového autíčka udělalo vůz, který si zdaleka nemůže dovolit každý. Prošpikovalo ho moderní technikou, uvnitř ho pořádně „vyvonělo” a v případě zájmu, mu můžete i shodit střechu.

Současnost pojí s historií

Námi zapůjčený vůz byl v limitované edici Sidewalk Edition. Není nijak křiklavá, ale zároveň ji na první pohled poznáte. Jejím cílem je podle výrobce kombinovat ikonické prvky s těmi současnými.

Mini se prezentuje ve speciální barvě Deep Laguna, tedy decentní modré metalíze, která má symbolizovat (při jízdě se staženou střechou) splynutí s oblohou. Dále ji doplňují jemné reflexní designové vzory či ozdobné pruhy na kapotě. Ty jsou naštěstí vkusné, není třeba se bát, nikdo si vás nesplete s nevyřáděným dvacetiletým tunerem.

Že jste majitelem edice Sidewalk, poznáte dál třeba na boku. Logo je totiž nad směrovkami na předních blatnících či po otevření dveří na hliníkových prahových lištách. Coopera zdobí také nově navržená 17" kola Scissor Spoke.

Uvnitř zůstává vůz z gruntu stejný, ale stejně jako venku pracuje hlavně na detailech. Dveřní lišta je lakovaná v barvě benzínu, usednete na sedadla Mini Yours s koženým čalouněním Lounge Sidewalk. Antracitová barva je prošívaná modrými a žlutými pruhy, a i tady najdete nápisy upozorňující na limitovaný model. Sedačky se opravdu povedly.

Stejně jako sportovní volant. Také ten je prošívaný a na jeho spodní části je schovaná malá britská vlajka. A znovu – detaily ladí a nekřičí. Na své si navíc přijde i spolujezdec, před kterým se vždy rozsvítí jedinečná grafika plná červených teček, jež následně září do tmy. Až se nabízí věta Simony Stašové z filmu Pelíšky: „... přitom, taková blbost, co?” Dá se totiž zaručit, že nebude jízda, během které si grafiky nevšimnete. Zaujme a vnitřek auta zútulní.

Plátěná střecha v barvě antracitu má trojitou funkci. Natáhnout–⁠stáhnout–⁠posunout. Třetí bod z ní vlastně udělá takové střešní okno. Stažení zvládne tichá mechanika do dvaceti vteřin a řidič při něm může jet rychlostí až 30 km/h.

Jedinou nevýhodou je to, že se střecha neuklidí do zavazadlového prostoru a zůstane založená za zadními sedadly. Výsledkem je, že vnitřní zpětné zrcátko je v tu chvíli takřka zbytečné, protože v něm není skoro nic vidět. O odloženou střechu nicméně není třeba mít strach, není to žádný vratký kus látky, bez hnutí se udrží klidně i při jízdě po dálnici.

Dál Mini zůstává samo sebou. Multifunkční přístrojový panel náš vůz neměl, zůstaly analogové budíky, které lépe vystihují to, že Mini Cooper je remakem staré klasiky. A kdo radši moderní technologii, tomu stačí pohledem sjet doprava na obří kulatý displej, který vévodí celému interiéru a tradičně ho doplňují tlačítka jak ze stíhacího letounu.

Vpředu je to tedy paráda, Mini je krásným autem pro jednoho, případně nenáročnou dvojici. Je interaktivní a není přeplácané natolik, aby ztrácelo šmrnc. Tím to ale končí. Zadní sedadla vypadají skutečně lákavě, také ony jsou tvarované a barevně prošívané. Sednout si na ně ale troufne málokdo. Pokud se totiž hodlá dvojice vpředu usadit pohodlně, vzadu je prostor spíš pro hezkou kabelku nebo jorkšíra. Klaustrofobikům rozhodně nedoporučujeme.

Objem zavazadlového prostoru činí 215 litrů, a to ve chvíli, kdy je natažená střecha. V případě, že je stažená, prostor se ještě zmenší do směšné nicotnosti. Stejně tak se do něj obtížně věci kvůli malému otvoru dávají. Ale vážně bude tohle majitele Mini Cabrio někdy trápit?

V akci bude chraplák

Cooper S je pro cabiro druhá nejsilnější motorizace po John Cooper Works. Když Mini dostanete do otáček, poskytne až 192 koňských sil, které cestou doprovází chraplavý tón výfuku, jenž jízdu výrazně zpříjemní. Z 0 na 100 km/h vystřelí za něco málo přes 7 vteřin.

Sedmistupňový automat šlape jako hodinky a perfektně si rozumí s pádly pod volantem. Připravte se na to, že pokud nebudete vyloženě popojíždět po městě, málokdy si auto přepnete do režimu Comfort, jízda na Sport je návyková.

Mini také dál zůstává hezky oblečenou motokárou. Příjemně se ovládá, reaguje na každý pohyb volantem a jízda s ním je skutečně snadná. Ale taky v něm ucítíte kdejaký kanál. A to celkem výrazně.

Příjemně nás překvapila spotřeba na delší trať. Pokud nebudete Mini uhánět stylem plyn–⁠brzda–⁠plyn–⁠plyn, který nesvědčí hladině paliva v nádrži žádného vozu, vejdete se s ním i pod 7 litrů na sto kilometrů. Když si budete chtít zařádit, samozřejmě počítejte s masivním nárůstem.

Ten probíhá také s příplatkovou výbavou vozu, která na papíře stojí za to. Pokud se svým miníkem hodláte vybočit z řady, námi testovaný typ Sidewalk Edition stál 1 210 222 Kč. Ale základní Cooper S Cabrio zvládnete pořídit i pod 800 tisíc korun.

A co tedy k autu závěrem? Mini nemá ambice být rodinným vozem, má bavit a být tu pro radost. A tu si s ním skutečně užijete.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní interval vozu je 2 roky, nebo 30 tisíc najetých kilometrů. Podle toho, co nastane dříve. Za hodinu práce v servisu majitel Mini zaplatí průměrně 1 885 Kč včetně DPH. Počítejte ale i s několika speciálními detaily. Konkrétní vozidlo má například balíček BSI na 5 let či 60 tisíc najetých kilometrů, a to znamená, že zákazník neplatí nic za servis po dobu, která nastane dříve. Záruka na vůz je pak dvouletá, na lak tříletá a na prorezavění činí dokonce dvanáct let.

2. PRODEJE

Mini si na nezájem nemusí stěžovat, dávno si našlo svou sortu zákazníků, a zdaleka nejde vždy jen o ženy. Za rok 2020 se v České republice prodalo 321 všech variant Mini, z toho 21 bylo kabrioletů. Když si nový model necháte sestavit, je dodávka realizována v rozmezí 3–⁠4 měsíců. Pokud si vyberete takový, který je skladem, dodání bude otázkou dnů. Jako konkurenta jsme vybrali Mazdu MX-5, těch se v uplynulém roce prodalo takřka stejně, celkem 23.

3. ODKLÁDACÍ PROSTORY

Tenhle fešák je vážně dělaný hlavně pro řidiče a spolujezdce. A ti se mají dobře. Místo na dva nápoje skvěle supluje i prostor pro klíčky od auta či mobilní telefon, ale obojí se dá umístit i do volného prostoru před ním. Dobře dosažitelné jsou také když použijete odkládací prostor ve dveřích. Dvě boční kapsy jsou i po stranách na zadních sedačkách, stejně jako místo na jednu lahev uprostřed.

4. ZAJÍMAVOST

Naše Mini bylo takovou střední cestou mezi všemi nabízenými vozy. Největší oblibě se v Česku těší typ John Cooper Works, který nabízí 170kW a jeho cena startuje na 845 tisících korunách. Není ale problém vydat se ani opačným směrem. V prodeji je také Mini Electric –⁠ první elektrické Mini.