Zmrzlé ruce od škrábání námrazy nebo sněhu z čelního skla, které poté jen tak neohřejete v promrzlém interiéru svého auta. To je problém, který zná každý, kdo parkuje v zimě venku. Pomoci může nezávislé topení. Jak funguje a kolik stojí?
Teploty letos v zimě padají hluboko pod bod mrazu a vyrážet na cestu s autem, které stálo přes noc venku, není zrovna příjemné. Zapomenuté rukavice znamenají pěkně zkřehlé prsty ze škrábání ledu ze skel a odmetávání sněhu z karoserie. Ruce pak ani není snadné ohřát v prochladlé kabině vozu. Než se rozběhne standardní topení do přijatelné teploty, trvá to i mnoho minut. Zejména u naftových vozů, kde je zahřívání motoru delší.
Dobrým řešením, jak předcházet zimním nepříjemnostem, je nezávislé topení. Lze ho přitom objednat při koupi nového vozu rovnou do výroby. Ne každá značka ho ale nabízí. Prohledali jsme ceníky několika automobilek a tuto možnost nenašli třeba u vozů Hyundai, Kia nebo Toyota. Naopak Škoda, Volkswagen, Ford či řada luxusních automobilek jej ve výbavě nabízí.
Nejde ale právě o nejlevnější doplněk. Cena se pohybuje od 25 do 50 tisíc korun podle výrobce. Například Škoda prodává nezávislé topení pro modely Octavia či Kodiaq za 29 900 korun. U luxusního SUV Audi Q7 vyjde na 49 800 korun, u BMW X5 na 44 620 korun. Deset příkladů toho, kolik stojí nezávislé topení u jednotlivých vozů, najdete v přiložené fotogalerii.
Zkouška v pražské zimě
My jsme nezávislé topení vyzkoušeli během ledových únorových dnů, které i do Prahy přinesla letošní zima. K testu posloužil Volkswagen Arteon Shooting Brake, u nějž je nezávislé topení k mání za 42 800 korun. Nabízí nejen možnost naprogramování, kdy ho lze například nastavit na odjezd do práce v 8:00, ale i dálkového spuštění pomocí ovladače s rádiovým signálem.
Takové ovládání je velmi užitečné, pokud například majitel žije v bytovém domě. Rádiový signál totiž funguje na několik stovek metrů. A i když návod uvádí, že jeho dosah snižují překážky, nám se podařilo spustit nezávislé topení ze čtvrtého patra cihlového domu, aniž bychom se museli třeba naklánět z okna.
Nezávislé topení se zapíná na přednastavenou dobu, kterou lze upravit třeba z 10 minut až na jednu hodinu. Systém Volkswagenu umožňuje celkem tři spuštění, pokud nedojde k nastartování motoru. Odjezd si tedy můžete také rozmyslet. Po zhruba 20 až 30 minutách nezávislého topení v chodu byste měli nastoupit do teplého interiéru a pohodlně nastartovat bez nutnosti škrábat sklo. Musíte ale omést sníh, který po skle sklouzne a zůstane u stěračů.
Pomocník nejen do zimy
Investice do nezávislého topení, které například v Praze pomůže jen pár týdnů v roce, se může zdát rozmařilá. Navzdory názvu této výbavy ale zařízení pomáhá i v létě. Systém totiž dokáže do kabiny pouštět přes ventilátor čerstvý vzduch a tím ji ochlazovat. Nemusíte tak nasedat do rozpáleného vozu.
Není se navíc potřeba bát, že by aktivované nezávislé topení plýtvalo baterií. Vždy je totiž poháněné palivem, na které dané vozidlo jezdí, tedy benzinem nebo naftou. Jeho konzumace je navíc velmi nízká, může se pohybovat okolo 0,4 až 0,5 litru na hodinu provozu. Systém kromě toho pomáhá snižování emisí, protože ohřívá motor vozu a tím mu usnadňuje start. Nezávislé topení je tedy doporučitelnou volbou pro všechny, kteří nemají k dispozici garáž, a musí tak parkovat své auto venku.