Bek chystá změny ve výuce jazyků
Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) bude v souvislosti s revizí vzdělávacího programu pro základní školy prosazovat, aby se žáci minimálně od první třídy povinně učili anglicky a od šesté třídy měli povinně druhý cizí jazyk: němčinu, francouzštinu nebo španělštinu. Při revizi vzdělávacích programů pro střední školy pak chce zajistit, aby na všech školách byla odpovídající nabídka druhých cizích jazyků. Bek to dnes uvedl na síti X.
V současnosti je výuka prvního cizího jazyka povinná od třetí třídy a druhého cizího jazyka nejpozději od osmé třídy. „Pro naše školáky je znalost cizích jazyků obrovskou výhodou v dalším profesním i osobním životě. V mnoha evropských zemích začínají děti s jazyky dříve a požadovaná úroveň jazykové kompetence je vyšší,“ odůvodnil ministr svůj záměr změny.
ČTĚTE TAKÉ: Zrušme víceletá gymnázia, žádá poslankyně ANO. Nesmysl, nikoho netrestejme, odmítá koalice
Vedle snahy o prosazení anglického jazyka od první třídy, případně od posledního roku mateřské školy, a druhého cizího jazyka od šesté třídy, kdy by školy musely nabízet aspoň jeden z výběru němčina, francouzština a španělština.
Bek také uvedl, že je nutné zvýšit požadovanou úroveň znalosti cizích jazyků. Konkrétně u žáků devátých tříd by se podle něj měla zvýšit úroveň angličtiny z A2 na B1 a u středoškoláků by měla požadovaná znalost cizího jazyka u maturitní zkoušky stoupnout na B2.
Pro naše školáky je znalost cizích jazyků obrovskou výhodou v dalším profesním i osobním životě. V mnoha evropských zemích začínají děti s jazyky dříve a požadovaná úroveň jazykové kompetence je vyšší. Při finalizaci revize vzdělávacího programu pro základní školy budu proto…
— Mikuláš Bek (@MikulasBek) July 22, 2024
Podle dřívějších informací ministra by změny rámcových vzdělávacích programů, na kterých pracuje jeho úřad, měly být hotové na konci letošního roku. Jako argument pro jejich provedení by podle něj měly sloužit i výsledky českých žáků v mezinárodním srovnání, které považuje za alarmující. „Revize před dvaceti lety se života řady škol prakticky nedotkla. Musím naplnění vzdělávacích cílů navázat na finanční toky a motivaci,“ uvedl ministr v červnu.
V souvislosti s revizí vzdělávacích programů se řeší i otázka zachování povinnosti dalšího cizího jazyka na základních školách, přičemž ministr před časem řekl, že ještě není rozhodnuto, zda zůstane další cizí jazyk povinný.
Někteří učitelé cizích jazyků, zástupci Francouzsko-české obchodní komory, Česko-německé obchodní a průmyslové komory či některých pedagogických fakult mu v reakci na to na jaře poslali otevřený dopis. Vyjádřili v něm svůj nesouhlas s tím, jak se má o tom rozhodovat. Povinnost dalšího cizího jazyka v základních školách chtějí zachovat.
Rámcové vzdělávací programy (RVP) na rozdíl od dřívějších osnov od roku 2005 neurčují, co se má učit v jednotlivých ročnících. Popisují však, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci. Školy podle RVP vytvářejí vlastní učební plány, které se tak od sebe mohou lišit. Změny ve vzdělávání slíbila vláda v programovém prohlášení. O potřebě revize současných RVP se mluví zhruba od roku 2016.
MOHLO VÁM UNIKNOUT: Za pomoc žákovi výpověď? Střední škola v Praze řeší kauzu prohledávaných kufrů na výletě