Ford na autosalonu v Detroitu představil sedmou generaci Mustangu ve verzi kupé a kabriolet. Světově nejprodávanější sportovní model bude k dispozici s novým motorem V8 spojeným se 6stupňovou manuální převodovkou nebo 10stupňovou automatickou převodovkou. Do Evropy se však dostane až v roce 2024.
Nový Ford Mustang oficiálně vstupuje na trh. Nejprve americký, poté i v dalších zemích světa, kde se může pochlubit statusem nejoblíbenějšího sportovního modelu ve své třídě. Vše nasvědčuje tomu, že nejnovější verze modelu si tento status udrží a Ford tak získá další zákazníky.
Stylisticky představuje nová reinkarnace Mustangu evoluci výrazné a rozpoznatelné linie karoserie. Nízké horizontální oblouky v přední části třídílné kapoty spolupracují s novými světlomety LED a vytvářejí výraznější příď, která připomíná původní design z 60. let, je ale současně optimalizovaná pro ochranu chodců.
Štíhlá linie střechy, široký, sprinterský postoj a zkrácený zadní převis také kopírují autentické proporce první generace, zatímco rozšířené zadní úkosy nad koly ukazují sílu ve skutečném stylu Mustangu. Na zádi je v podlouhlém modulu spoileru umístěno nové výrazné osvětlení se třemi příčkami a přepracován byl také difuzor.
Vůz má osvědčené tvary, ponton karoserie však nepůsobí z profilu tak mohutně. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Vůz má osvědčené tvary, ponton karoserie však nepůsobí z profilu tak mohutně. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Digitální vnitřek
„Za ikonickou siluetou Mustangu 7. generace se skrývá technologicky nejpokročilejší kokpit ze všech Mustangů zaměřený na řidiče, který v sobě spojuje to nejlepší z minulosti, současnosti a budoucnosti,“ píše výrobce v tiskové zprávě.
Novému kokpitu proto dominuje sada 12,4palcových digitálních hodin, s konfigurovatelným rozsahem zobrazovaných informací přizpůsobených zvolenému jízdnímu režimu nebo uživatelským preferencím a 13,2palcový centrální dotykový displej nakloněný směrem k řidiči. Tady se bohužel tradice nedržela a sportovní duch je ten tam.
Centrální displej je servisním střediskem nového informačního a zábavního systému plně kompatibilního s Apple CarPlay a Android Auto a většiny palubních systémů. Obě obrazovky jsou spojeny jedinou skleněnou tabulí a tvoří kosmický panel v horní části palubní desky jako u kdejakého tuctového elektromobilu.
V seznamu výbavy může být i nejnovější zvukový systém B&O s 12 reproduktory a subwooferem, s technologií Ford Electronic Sound Enhancement, která zesiluje zvuky motoru přímo v kabině. Tato položka je s ohledem na krásný přirozený zvuk osmiválce zhola zbytečná. Ale nepředbíhejme.
Ne, takovouto přístrojovou desku ve sportovním autě s osmiválcem pod kapotou mít nechcete. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Ne, takovouto přístrojovou desku ve sportovním autě s osmiválcem pod kapotou mít nechcete. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Osmiválec žije
Pod kapotou kupé i kabrioletu se nachází tradiční osmiválcový motor do V o objemu 5,0 l. Podrobné údaje o jeho výkonu zatím Ford neprozrazuje, slibuje však, že budou mnohem lepší než jeho předchůdce. Očekávat tedy můžete více než 460 koní a točivý moment více než 500 Nm.
To má být ovlivněno mj. novým systémem sání s duálním nasáváním vzduchu a duálním designem těla škrticí klapky. K dispozici také bude až šest interaktivních a konfigurovatelných jízdních režimů: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track a konfigurovatelné nastavení s mnoha dostupnými profily, přizpůsobenými individuálním preferencím jezdce.
Verze GT Mustang bude k dispozici s 10stupňovou automatickou nebo 6stupňovou manuální převodovkou, která přenáší točivý moment na zadní kola. Standardní výkonnostní balíček bude obsahovat 19palcová litá kola, sportovní diferenciál s omezeným prokluzem pro zvýšenou trakci, brzdy Brembo a výfukový systém Active Valve Exhaust, který poskytuje nastavitelné zvuky motoru přizpůsobené jízdnímu scénáři. Příplatkové adaptivní tlumiče na přání upravují odpor tlumení podle stavu vozovky.
Světě div se, Mustang bude i nadále možné mít s manuální převodovkou, nechybí ani klasická ruční brzda. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Světě div se, Mustang bude i nadále možné mít s manuální převodovkou, nechybí ani klasická ruční brzda. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Temný hřebec
Spolu s běžnými verzemi Mustangu debutuje také závodně orientovaná verze Dark Horse, pro kterou byl motor dále vyladěn. Dark Horse bude standardně dodáván buď se šestistupňovou manuální převodovkou TREMEC s titanovým kuličkovým řazením nebo s 10stupňovou automatickou převodovkou s pádly řazení.
K dalším finesám, které Dark Horse oproti standardu nabídne, patří třeba přídavný chladič motorového oleje, chladič převodového oleje (s automatickou převodovkou) a účinnější ventilátory chlazení, které zvyšují životnost a regeneraci. K výbavě této verze patří také diferenciál Torsen s omezenou svorností.
Přidáno bylo i speciální naladění podvozku, větší zadní stabilizátory a přední tlumiče pro velké zatížení, brzdy Brembo, přídavná tuhost zadních kol 19 x 9 palců vpředu a 19 x 9,5 palců vzadu a pneumatiky Pirelli P Zero PZ4. Dark Horse má nabízí rovněž drift mód známý už ze stávajícího mustangu.
Verze Dark Horse má Mustang přiblížit závodním tratím. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Verze Dark Horse má Mustang přiblížit závodním tratím. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Prodej nového Mustangu začne na americkém trhu v polovině roku 2023 a až o pár měsíců později se vůz dostane do Evropy. Mnohé nasvědčuje tomu, že na starém kontinentu bude k dispozici pouze varianta V8, zatímco v USA lze vůz objednat i s motorem EcoBoost o objemu 2,3 l. Zatím musí čeští zákazníci vzít zavděk stále dodávaným dosavadním modelem nebo elektrickým Mustangem Mach E.