Nejoblíbenější sportovní model světa v novém. Ford Mustang se stále drží benzinu
Nejoblíbenější sportovní model světa v novém. Ford Mustang se stále drží benzinu

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company

Ford Mustang (2022) Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Ford na autosalonu v Detroitu představil sedmou generaci Mustangu ve verzi kupé a kabriolet. Světově nejprodávanější sportovní model bude k dispozici s novým motorem V8 spojeným se 6stupňovou manuální převodovkou nebo 10stupňovou automatickou převodovkou. Do Evropy se však dostane až v roce 2024.
Nový Ford Mustang oficiálně vstupuje na trh. Nejprve americký, poté i v dalších zemích světa, kde se může pochlubit statusem nejoblíbenějšího sportovního modelu ve své třídě. Vše nasvědčuje tomu, že nejnovější verze modelu si tento status udrží a Ford tak získá další zákazníky.
Stylisticky představuje nová reinkarnace Mustangu evoluci výrazné a rozpoznatelné linie karoserie. Nízké horizontální oblouky v přední části třídílné kapoty spolupracují s novými světlomety LED a vytvářejí výraznější příď, která připomíná původní design z 60. let, je ale současně optimalizovaná pro ochranu chodců.
Štíhlá linie střechy, široký, sprinterský postoj a zkrácený zadní převis také kopírují autentické proporce první generace, zatímco rozšířené zadní úkosy nad koly ukazují sílu ve skutečném stylu Mustangu. Na zádi je v podlouhlém modulu spoileru umístěno nové výrazné osvětlení se třemi příčkami a přepracován byl také difuzor.

Vůz má osvědčené tvary, ponton karoserie však nepůsobí z profilu tak mohutně. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Digitální vnitřek
„Za ikonickou siluetou Mustangu 7. generace se skrývá technologicky nejpokročilejší kokpit ze všech Mustangů zaměřený na řidiče, který v sobě spojuje to nejlepší z minulosti, současnosti a budoucnosti,“ píše výrobce v tiskové zprávě.
Novému kokpitu proto dominuje sada 12,4palcových digitálních hodin, s konfigurovatelným rozsahem zobrazovaných informací přizpůsobených zvolenému jízdnímu režimu nebo uživatelským preferencím a 13,2palcový centrální dotykový displej nakloněný směrem k řidiči. Tady se bohužel tradice nedržela a sportovní duch je ten tam.
Centrální displej je servisním střediskem nového informačního a zábavního systému plně kompatibilního s Apple CarPlay a Android Auto a většiny palubních systémů. Obě obrazovky jsou spojeny jedinou skleněnou tabulí a tvoří kosmický panel v horní části palubní desky jako u kdejakého tuctového elektromobilu.
V seznamu výbavy může být i nejnovější zvukový systém B&O s 12 reproduktory a subwooferem, s technologií Ford Electronic Sound Enhancement, která zesiluje zvuky motoru přímo v kabině. Tato položka je s ohledem na krásný přirozený zvuk osmiválce zhola zbytečná. Ale nepředbíhejme.

Ne, takovouto přístrojovou desku ve sportovním autě s osmiválcem pod kapotou mít nechcete. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Osmiválec žije
Pod kapotou kupé i kabrioletu se nachází tradiční osmiválcový motor do V o objemu 5,0 l. Podrobné údaje o jeho výkonu zatím Ford neprozrazuje, slibuje však, že budou mnohem lepší než jeho předchůdce. Očekávat tedy můžete více než 460 koní a točivý moment více než 500 Nm.
To má být ovlivněno mj. novým systémem sání s duálním nasáváním vzduchu a duálním designem těla škrticí klapky. K dispozici také bude až šest interaktivních a konfigurovatelných jízdních režimů: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track a konfigurovatelné nastavení s mnoha dostupnými profily, přizpůsobenými individuálním preferencím jezdce.
Verze GT Mustang bude k dispozici s 10stupňovou automatickou nebo 6stupňovou manuální převodovkou, která přenáší točivý moment na zadní kola. Standardní výkonnostní balíček bude obsahovat 19palcová litá kola, sportovní diferenciál s omezeným prokluzem pro zvýšenou trakci, brzdy Brembo a výfukový systém Active Valve Exhaust, který poskytuje nastavitelné zvuky motoru přizpůsobené jízdnímu scénáři. Příplatkové adaptivní tlumiče na přání upravují odpor tlumení podle stavu vozovky.

Světě div se, Mustang bude i nadále možné mít s manuální převodovkou, nechybí ani klasická ruční brzda. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Temný hřebec
Spolu s běžnými verzemi Mustangu debutuje také závodně orientovaná verze Dark Horse, pro kterou byl motor dále vyladěn. Dark Horse bude standardně dodáván buď se šestistupňovou manuální převodovkou TREMEC s titanovým kuličkovým řazením nebo s 10stupňovou automatickou převodovkou s pádly řazení.
K dalším finesám, které Dark Horse oproti standardu nabídne, patří třeba přídavný chladič motorového oleje, chladič převodového oleje (s automatickou převodovkou) a účinnější ventilátory chlazení, které zvyšují životnost a regeneraci. K výbavě této verze patří také diferenciál Torsen s omezenou svorností.
Přidáno bylo i speciální naladění podvozku, větší zadní stabilizátory a přední tlumiče pro velké zatížení, brzdy Brembo, přídavná tuhost zadních kol 19 x 9 palců vpředu a 19 x 9,5 palců vzadu a pneumatiky Pirelli P Zero PZ4. Dark Horse má nabízí rovněž drift mód známý už ze stávajícího mustangu.

Verze Dark Horse má Mustang přiblížit závodním tratím. Zdroj: Se svolením společnosti Ford Motor Company
Prodej nového Mustangu začne na americkém trhu v polovině roku 2023 a až o pár měsíců později se vůz dostane do Evropy. Mnohé nasvědčuje tomu, že na starém kontinentu bude k dispozici pouze varianta V8, zatímco v USA lze vůz objednat i s motorem EcoBoost o objemu 2,3 l. Zatím musí čeští zákazníci vzít zavděk stále dodávaným dosavadním modelem nebo elektrickým Mustangem Mach E.
Navazuje na téma

Navazuje na téma
Ford Focus Active kombi 1.0 EcoBoost: Rodina zajásá, auto připomíná staré časy
Související články
Vystudoval Právnickou fakultu Masarykovy univerzity, od malička jej však bavila rychlá kola. Po působení na ministerstvu dopravy pracoval postupně jako šéfredaktor časopisů AUTO7 a Auto Motor a Sport Classic, přispíval i do řady dalších odborných periodik. Kromě motorismu jsou jeho zájmem také moderní dějiny a sport. V CNN Prima NEWS pracuje od roku 2021.