Největší e-shop svého druhu v ČR vybudoval z ničeho. Navzdory zdravotním problémům

Na obchodní cesty na východ se vydává jednou za rok či dva. Zdroj: Se souhlasem Ondřeje Kurky
Příroda, zálesáctví, historický šerm. K tomu všemu má Ondřej Kurka blízko od mládí. Když na střední škole marně sháněl vhodný nůž na výpravy, ještě si neuvědomoval, že kromě díry na trhu objevil i svůj životní směr. První pokus o prodej chladných zbraní podnikl se spolužákem ze střední školy. Naostro se do něj pustil na vlastní pěst při vysoké.
Přizval do něj také svou partnerku, aby později obchodní spolupráci ukončili. Během dvaceti let několikrát prožil syndrom vyhoření, před pár lety dokonce zvažoval, že z byznysu odejde. Místo toho se rozjel do světa budovat obchodní vztahy a posílit nejen svoji pozici na trhu. „Zlom přišel před 10 lety, když jsem si domluvil nějaké kontakty v Číně a odjel jsem tam na měsíc řešit přímou výrobu a napojení. Odjíždím takto na byznys cesty zhruba jednou za rok, popřípadě za dva roky. A vždycky taková cesta trvá několik týdnů, abych stihl partnerů a továren objet co největší množství. Tahle část mě na podnikání baví nejvíce,“ uvádí zakladatel obchodu Chladné zbraně, Ondřej Kurka.
Společnost Chladné zbraně v čase:
2005 – Počátky studentského podnikání
2014 – Ostrý start společnosti Chladné zbraně
2015 – První zahraniční cesta za dodavateli
2020 – Koupě vlastních skladovacích a prodejních prostor
2020 – Rozpad pracovního týmu
Byl to přitom název firmy, který, ač výstižný, mu zpočátku působil trable.
Jméno firmy mnohým evokuje násilí. Potýkal jsem se s problémy získat úvěr. Taky jsem se tím hodně zaškatulkoval, ale to už je minulost.
Příběh podnikatele původem z Velkého Oseka u Kolína přitom připomíná film. Začínal od nuly. Jedinou podporou byli rodiče, kteří mu poskytli místo na půdě, kde směl skladovat zásilky pro zákazníky, a pár korun do začátků. Se vzděláním mu na střední škole pomohl spolužák, na vysoké se rozhodl vzít vše do svých rukou.

Na podnikání si myslí kdekdo, ovšem sebrat odvahu a najít důležité obchodní kontakty ve světě neumí každý. Ondřej Kurka to dokázal. Zdroj: Se souhlasem Ondřeje Kurky
Na oslavu rodinného podnikání vypouští společnost Chladné zbraně do éteru 15% slevu. Stačí využít při nákupu do 5. 10. 2025 slevový kód FBW2025.
Uspěl i přes nástrahy, pro které to jiní vzdají
Nástrah, s nimiž se musel vypořádat, ovšem bylo více než dost. Mezi ty nejzásadnější patří rozpad pracovního týmu. „Měl jsem v týmu mladého provozního, který měl ambice se stát manažerem, ale úplně mu to nešlo. V týmu byly stále nějaké konflikty a já jsem pořád musel zasahovat a dávat ho dohromady... Ten rozpad byl nevyhnutelný a část zaměstnanců vzala jeden obchodní kontakt a založila si konkurenční obchod. Pro mě to bylo velmi bolestivé, byť ta konkurence nic neznamenala. Do půl roka se rozpadli, ale emočně jsem to těžce nesl,“ vypráví otevřeně Ondřej Kurka v další epizodě seriálu CNN Family Business Week s tím, že záhy se mu podařilo obklopit spolehlivým pracovním týmem, který je mu oporou dodnes.
Mimo jiné třeba v náročnějších dnech, kdy na něj dolehne tíha neustálého obchodního kolotoče. Jak podnikatel přiznává, trpí od dětství panickými atakami a epilepsií. Bez větších okolků sdílí i zkušenost, kdy byl nutný rychlý lékařský zákrok. Přesto zvládá vést firmu, která roste a patří k největším svého druhu na českém i slovenském trhu. Společně s manželkou Andreou přitom zvládli překonat i překážku, jakou bylo společné působení v podniku, které ovšem záhy skončilo. Proč? Sledujte nejnovější díl pořadu CNN Family Business Week s průkopníkem poradenství rodinným firmám v ČR Davidem Krajíčkem v sobotu ve 14:30.