Nová Toyota Land Cruiser na živo: Off-road s nezaměnitelným retrostylem a naftovým motorem

Toyota díky rozsáhlému hybridnímu programu nepatří mezi firmy, které by se musely omezovat v nabídce ne úplně ekologických aut. Po 27 letech první opravdu nový Land Cruiser sází na ortodoxní rámovou konstrukci s tuhou zadní nápravou a velkým naftovým motorem. Redakce CNN Prima NEWS byla hostem evropské premiéry vozu.

Osobní seznámení s novým Land Crusierem bylo v záplavě premiér dalších a dalších elektromobilů či hybridů příjemným osvěžením. Místo rozsáhlých studií nových funkcí multimediálních systémů, rychlosti dobíjení a bezpečnosních asistentů se při prezentaci probíraly nájezdové úhly, výkonová křivka naftového motoru nebo systém pohonu všech kol. Novinka se povedla technicky i vzhledově.

TEST: Toyota Supra s manuálním řazením je ohrožený druh. S automatem beztak jezdí lépe

Vzhled prodává a funguje i prakticky

Stylisté nového Land Cruiseru si vzali za vzor klasický model generace J60 vyráběný v letech 1980 až 1992. Při pohledu na fotografie nové terénní toyoty můžete vidět dvě různé přídě. Jedna má kulaté lampy, zatímco druhá má obdélníkové. Ta s kulatými světly je premiérovým modelem First Edition. Vyrobit se má přibližně 3 000 kusů, které se budou prodávat pouze ve dvou barevných variantách: Sand a Smoky blue. Důležité je, že obě budou dvoubarevné. Další verze nové generace budou zase těžit z pravoúhlých vodorovných svítilen. Zbytek vozu je v obou případech až na detaily prakticky stejný.

Při osobním setkání kromě povedeného vzhledu oslovuje hlavně mohutná a poctivá stavba vozu. I dospělý a urostlý jedinec bude například běžně využívat nášlapy, a to jak při nastupování, tak při opouštění vozu. Téhle toyoty je zkrátka kus. Silueta je robustní a ukazuje, že na rozdíl od vozů kategorie SUV se nebude bát terénní jízdy a hlavně práce. Proto jsou jednotlivé součásti karosérie navrženy tak, aby se v případě poškození daly snadno vyměnit.

Na délku měří Land Cruiser 4 920 mm, široký je 1 980 m a vysoký 1 870 mm. Rozvor 2 850 mm spolu s hranatostí karoserie by měl zajistit dostatek místa pro cestující až ve třech řadách.

Ve tvaru „T“

Uvnitř vládne kromě bytelného zpracování a všestranného komfortu také myšlenka, že řidič Land Cruiseru potřebuje mít všechno dokonale pod kontrolou. Osmdesátkově stylizovaná palubní deska je proto přehledně uspořádána do písmena „T“. Díky dobrému výhledu na takřka rovnou kapotu řidič přesně vidí, kam ještě může dojet a kam už ne, i bez přítomných kamerových systémů.

Také posed je hoden pravého teréňáku. Řidičovo pracoviště je plné fyzických tlačítek, která jsou navíc v ideální dosahové vzdálenosti. Vlastně nic důležitého se neschovává v infotainmentu, počítá se zkrátka s tím, že Land Cruiser by měl stát spíš u zahrady, než schovaný pod střechou obchodního domu a veškeré ovladače člověk nahmátne intuitivině, aniž by je musel hledat očima.

Auto bude k dispozici v pěti- či sedmimístné variantě. Třetí řada sedadel nabídne i prostor pro dospěláka, ale samozřejmě je notně omezený. A ten zavazadlový je v maximální přepravní konfiguraci spíše symbolický. Důležité je spíš snadné ovládání sedadel, které díky rychlému sklopení nabídnou během vteřiny obrovské množství místa pro náklad.

Poctivá mechanizace

Land Cruiser 250 stojí na nové platformě GA-F, která má nabídnout až o 50 procent vyšší tuhost rámu oproti předchůdci, což by mělo znamenat o 30 procent vyšší tuhost celého vozu. To zlepší jízdní vlastnosti v terénu. Pohodlnější svezení má nabídnout také nový elektrický posilovač řízení, který dokáže potlačit rázy od předních kol ve chvíli, kdy auto překonává terénní nástrahy. Vůbec poprvé se na palubě objeví také systém pro jízdu v pruhu, nebude chybět sada bezpečnostních asistentů Toyota Safety Sense.

Mimo asfalt pomůže další novinka, kterou je odpojitelný přední stabilizátor (SDM) známý třeba z Jeepu Wrangler. Ten Land Cruiseru umožní velkou křižitelnost náprav v těžkém terénu, v zapojeném stavu naopak zlepší jízdní vlastnosti na silnici a zamezí většímu naklánění karoserie. Na palubě bude dále k dispozici třeba kamerový systém Multi-Terrain Monitor, díky němuž bude vidět všude kolem auta. Tradiční systém Multi-Terrain Select zase nabídne různé jízdní režimy pro konkrétní situace.

Až se Toyota Land Cruiser 250 objeví někdy v polovině příštího roku na evropském trhu, bude ji pohánět vznětový čtyřválec s velkým objemem 2,8 litru s výkonem 150 kW, tedy 204 koní a osmistupňovou automatickou převodovkou. V roce 2025 by se pak na trhu měla objevit verze se 48V mild-hybridním šestiválcovým naftovým motorem a výkonem přes 300 koní.

Na novinku si počkáte

Podle Jitky Jechové z českého zastoupení Toyoty se první nové Land Cruisery do Evropy a tedy i do České republiky dostanou až v průběhu příštího roku. Do té doby si zákazníci mohou za zvýhodněnou cenu pořídit stávající model a ti nejvíce lační mají možnost novinku již od října objednávat i za cenu absence osobního seznámení s ní.

Tagy: