Ohořelý vrak závodního Ferrari Mondial z roku 1954 koupil neznámý zájemce v aukci za v přepočtu 41 350 000 korun. Výjimečnost vozu spočívá v jeho raritnosti i slavné závodní historii. Pokud by vůz podstoupil renovaci do původního stavu, jeho cena by mnohonásobně vzrostla.
Po více než 55 letech zahálení ve stavu klinické smrti se vrak unikátního Ferrari dostal na světlo boží v rámci dražby aukčního domu RM Sotheby’s na známé přehlídce veteránů v kalifornském Monterrey. Jak dosvědčuje dochovaný výrobní štítek, je to druhý vůz ze třináctikusové série z roku 1954. Nový majitel si přál zůstat v anonymitě.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Bartoš: Rodičovskou musíme valorizovat. Podnikatelům bych zatrhl kupovat na firmu Ferrari
Vyhořelý Mondial se v 50. letech zúčastnil slavných závodů Mille Miglia či Targa Florio. Zdroj: se svolením RM Sothebys
Vyhořelý Mondial se v 50. letech zúčastnil slavných závodů Mille Miglia či Targa Florio. Zdroj: se svolením RM Sothebys
Ojedinělý kus
Cena veteránského vozu se obvykle skládá ze dvou klíčových složek: první z nich je technický stav daného vozu včetně jeho unikátnosti a druhou příběh vozu, resp. historie konkrétního kusu. Je zřejmé, že o první kategorii nelze v tomto případě příliš hovořit, tedy alespoň pokud jde o technický stav. Zato druhá složka má u téměř sedmdesát let starého závoďáku cenu zlata.
Dochovaný výrobní štítek. Zdroj: se svolením RM Sothebys
Vůz s číslem podvozku 0406 MD byl v Maranellu smontován v březnu 1954, kdy byl nalakován barvou Rosso Corsa, nejslavnějším odstínem červené Ferrari. Enzo Ferrari jej prodal přímo milánskému prodejci sportovních vozů Francu Cornacchiovi, který ho vzápětí začal nasazovat do závodů.
Pohled do dochovaných startovních listin ukazuje, že už v dubnu 1954 se s Mondialem jezdec Franco Cortese účastnil závodu Coppa della Toscana, kde skončil celkově 19. a 2. ve své třídě. Nedlouho poté startoval i ve slavné Mille Miglia, než byl vůz přepracován karosárnou Scaglietti a na velké ceně v Imole skončil na 8. místě.
Ultravzácný stroj prošel koncem 50. a začátkem 60. let rukama několika dalších majitelů. Jeden z nich s ním někdy v polovině 60. let fatálně havaroval a vůz takřka celý shořel. Od té doby zůstal v jisté stodole ponechán osudu v žalostném stavu. S vozem byl prodán třílitrový čtyřválcový motor Tipo 119 s převodovkou původem z jiného Mondialu z třináctikusové série.
Vzácné Ferrari v původní podobě z roku 1954 v plném závodním nasazení. Zdroj: se svolením RM Sothebys
Vzácné Ferrari v původní podobě z roku 1954 v plném závodním nasazení. Zdroj: se svolením RM Sothebys
Co s ním?
Co chce nový majitel s vozem dále podniknout, není vzhledem k jeho anonymitě zřejmé. Dost možná Ferrari nechá tak, jak je, a vystaví ho jako kus závodního dědictví Ferrari i němého svědka nebezpečných časů automobilových závodů. Je ale také dost dobře možné, že by se mohl rozhodnout pro rekonstrukci do původního stavu, což by byl bezpochyby dlouhý a extrémně nákladný proces, který by se ovšem mohl vyplatit. Cena Mondialu by následně nejspíš překročila miliardu korun.