Spolupráce společností Ball Corporation a OKIN Facility začala před 12 lety dodáním služeb facility managementu závodu Velim. Postupně se rozšířila do dalších dvou závodů v Dýšině a Plzni. Dnes OKIN Facility zajišťuje integrovaný facility management ve dvou z nich, tedy služby od správy budov přes úklid až po technické revize dle potřeb jednotlivých závodů. Do budoucna v závodech plánuje rozšířit udržitelné aktivity, které povedou k naplnění ESG cílů.
OKIN Facility začala společnosti Ball Corporation poskytovat služby v oblasti facility managementu v roce 2012. Jedná se přitom o předního světového i tuzemského výrobce hliníkových obalů, jako jsou nápojové plechovky nebo pouzdra pro aerosolové spreje.
V závodě Velim tehdy poptávali partnera na technickou správu, úklid a revize. Kromě klasických služeb nedávno nasadila i nové technologie z oblasti IoT od sesterské společnosti Iotor. V současné době OKIN Facility dodává přes sesterskou firmu Iotor měřící čidla do výrobních linek. A sledují také čistící cykly čističky odpadních vod. Všechna data se shromažďují v platformě SaraHub za účelem zvýšení prevence poruch u výroby.
Spolupráce firem se postupně rozšířila i o další závod v Plzni, který se zaměřuje na výrobu hliníkových nápojových plechovek. OKIN Facility vedení tohoto závodu doporučila sesterská pobočka Ball Velim, a to na základě jejich kladné zkušenosti, která se počítá už od roku 2016. OKIN Facility tak nyní v Plzni zajišťuje technickou správu, úklid a revize. Pro plzeňský výrobní podnik je ideální mít vše takzvaně pod jednou střechou, a tak s firmou OKIN Facility došlo k dohodě na rozšíření jejích služeb právě i do nově postaveného závodu v Plzni, který patří k nejmodernějším svého druhu na světě.
Tým OKIN Facility nejprve prošel zaškolením a přebral správu technických činností, jako jsou vzduchotechnika, klimatizace, elektroinstalace a podobně. Oficiální spuštění všech prací nastalo v lednu 2023. „Nejprve se muselo hlavně uklidit po stavebních pracích. Poté se přešlo na výškový úklid, pro který jsou třeba speciálně proškolení pracovníci. Následně proběhla pasportizace objektu a od února téhož roku jsme se v Ball Plzeň také začali starat o technickou správu, revize, úklid, čištění systémů tanků, skladu vápna i systémových kanálů, dodávku hygienických materiálů a odpadové hospodářství,” říká Tomáš Polák, obchodní ředitel OKIN Facility.
Jedním z dlouhodobých cílů spolupráce ve všech třech závodech společnosti Ball Corporation je dosáhnout nulového odpadového hospodářství. „Firmě Ball zastřešujeme integrovaný facility management, kdy jim spravujeme budovy a poskytujeme celou řadu různých služeb souvisejících s provozem závodů. Cílem je spravovat veškeré prostory co nejefektivnějším a nejudržitelnějším způsobem. Spolupráce je ukázkovým příkladem, kdy klient deleguje většinu činností jednomu poskytovateli, což vede k dlouhodobé a oboustranné spokojenosti. Klíčovým parametrem je v tomto případě komunikace klienta a dodavatele už při stavbě budovy nebo haly,” dodává Polák.
Pro následující rok je proto plánováno rozšíření IoT i do dalších dvou závodů společně s rozšířením služeb o udržitelné aktivity, jako jsou třídění a separace odpadu či obalů z výroby, aktivity a inovace na snížení generování tohoto odpadu a nastavení cílů udržitelnosti. To vše má vést ke splnění ESG cílů, na které se mezi firmami klade čím dál větší důraz. Plánuje se také testování úklidových robotů, jak pro výrobní a skladové haly, tak pro kancelářské prostory.
O OKIN Facility
OKIN Facility je nadnárodní poskytovatel integrovaného facility managementu. Společnost vznikla v roce 1993 a aktuálně působí v šesti evropských zemích: v České republice, Polsku, Rumunsku, Bulharsku, na Slovensku a Ukrajině. Veškeré své technologické a softwarové nástroje využívá k řízení efektivity svých zkušených týmů. Společnost má vlastní HelpDesk systém, který umožňuje stálou komunikaci s klienty. V oblasti technické správy si tato firma vyvinula aplikaci DRIVE!, která efektivně řídí všechny činnosti probíhající u zákazníků. OKIN Facility si zakládá na inovativním přístupu a neustálém zlepšování kvality svých služeb. Je členem mezinárodní aliance European Customer Synergy. Aktuálně spravuje více než 9 000 objektů.