Martin Macík obsadil celkově druhé místo v Rallye Dakar v kategorii kamionů, vytvořil si nové osobní maximum a při jedenáctém startu na slavné soutěži se poprvé prosadil na pomyslné stupně vítězů. Automobilový jezdec Martin Prokop skončil šestý a vedle svého nejlepšího výsledku vyrovnal i české historické maximum z roku 2019. Mezi motocyklisty obsadil Martin Michek konečné 11. místo a jen jedna pozice ho dělila od nejlepšího výsledku z roku 2021.
V kategorii automobilů si páté vítězství připsal Násir Attíja z Kataru, motocyklistům kraloval po dramatické koncovce Argentinec Kevin Benavides, jenž navázal na dva roky starý triumf a v kamionech vyhrál Janus van Kasteren z Nizozemska.
„Jsme nadšení a teď budeme slavit,“ radoval se Macíkův navigátor František Tomášek na týmových sociálních sítích. „A přivezeme středního Beduína po dlouhé době do České republiky,“ doplnil jej mechanik David Švanda. O poslední české umístění mezi trojicí nejlepších ve vypsaných hlavních kategoriích se postaral v roce 2007 Aleš Loprais, který byl třetí rovněž mezi kamiony.
Podmol o hrůzném pádu na Dakaru: Takhle vypadá umírání, krásné a děsivé, říkal jsem si
Motorkář Libor Podmol si ani letos nesplní sen dokončit legendární dakarskou rallye. Hned v první etapě těžce havaroval a se zlámanými žebry a obratli se před pár dny vrátil domů. Na Dakaru startoval už v roce 1994 jeho otec, který soutěž rovněž nedokončil a později tragicky zahynul. Libor by rád jednou rodinný prapor dovezl do cíle a chtěl by se o to znovu pokusit hned v příštím roce.
Prokop skončil šestý
V závěrečné 14. etapě soutěže čekala na účastníky 136 km dlouhá rychlostní zkouška a přesun do cílového města Dammám. Automobilový závodník Prokop po technických problémech v sobotním předposledním dějství startoval v neděli až jako osmnáctý a za nejrychlejším Francouzem Guerlainem Chicheritem zaostal o 7:12 minuty.
V etapovém pořadí byl čtyřicetiletý český jezdec čtrnáctý. Šesté místo v konečném hodnocení ale bez problémů uhájil, sedmý Argentinec Juan Cruz Yacopini za ním zaostal o více než 46 minut. Při osmém startu na Dakaru se Prokop potřetí prosadil do první desítky.
„Jsme v cíli, šestka je potvrzená, což je úžasné,“ řekl Prokop na Facebooku. „Byl to dlouhý Dakar, nejdelší v Saúdské Arábii a rozhodně nejtěžší. Etapy byly krásně namixované a žádná z nich nebyla jednoduchá. Super zážitek,“ uvedl jezdec týmu Orlen Benzina.
Klíčem k úspěchu bylo podle Prokopa, že úspěšně zvládli náročnou druhou etapu, kde řada favoritů chybovala. „My ne a dostali jsme se do první desítky, kterou jsme drželi. Poté jsme ve velké nadmořské výšce psychicky ustáli, že jsme hodně ztráceli, s čímž jsme nemohli nic dělat. Třetím důležitým bodem bylo, že jsme se v předposlední etapě, kdy se nám rozbil diferenciál, nevzdali a dovezli auto do cíle,“ řekl Prokop a ocenil výkon navigátora Viktora Chytky i všech týmových mechaniků.
Za vítězstvím mířil od počátku Attíja, který se dostal do průběžného vedení ve třetí etapě a první místo už neopustil. Pátým triumfem v kategorii se odpoutal v historických tabulkách od Ariho Vatanena z Finska, více prvenství má pouze Francouz Stéphane Peterhansel (8).
U Hamiltona si cením změny lidské stránky, říká Häkkinen. Mluvil i o stavu Schumachera
Na tratích po celém světě spolu sváděli koncem 90. let a na začátku nového tisíciletí souboje, na které fanoušci formule 1 rádi vzpomínají dodnes. „Nejšťastnější okamžiky, které jsem během kariéry zažil, nastaly ve chvíli, když jsem ho viděl ve zpětném zrcátku,“ řekl vzácný host Nového dne na CNN Prima NEWS Mika Häkkinen o rivalitě s Michaelem Schumacherem.
Druhého Sébastiena Loeba z Francie Attíja porazil o téměř 81 minut, třetí skončil Brazilec Lucas Moraes. Devítinásobný mistr světa v klasické rallye Loeb skončil druhý při sedmém startu již potřetí.
Motorkář Michek celkově jedenáctý
Michek zajel na závěr jedenáctý čas, za nejrychlejším Benavidesem zaostal o 7:27 minuty. Celkové jedenácté místo bezpečně uhájil před Slovákem Štefanem Svitkem a byl nejlepším pilotem bez podpory továrního týmu na 45. ročníku slavné soutěže.
„Dakar pro nás skončil skvělým výsledkem, tento ročník byl opravdu velmi tvrdý. Tahal jsem, co to šlo. Jsem blázen, protože občas jsem šel v některých situacích do risku, po hlavě. Jsem fakt rád, že jsem to přežil a dostal se do cíle,“ radoval se Michek. „Jedenácté místo je krásné, byli jsme desátí, nyní jedenáctí. Výsledky na motorkách v této kategorii máme úžasné, je to něco výjimečného,“ dodal člen týmu Orion Moto Racing Group.
Benavides do posledního dne vstupoval jako druhý muž pořadí. Tovární jezdec KTM ale dokázal porazit týmového kolegu Tobyho Price z Austrálie o 55 sekund a celkově vyhrál o 43. Třetí skončil další Skyler Howes.
Do cíle dojeli i další dva čeští motocyklisté. Celkové 31. místo obsadil Jan Brabec, který si při šestém startu připsal druhý nejlepší výsledek. David Pabiška byl v absolutním pořadí 36., v kategorii Original by Motul vypsané pro jezdce bez asistence skončil čtvrtý.
Mezi kamiony byl v neděli blízko premiérovému etapovému vítězství Jaroslav Valtr, po dvouminutové penalizaci ale skončil třetí. Nejrychlejší čas zajel Litevec Vaidotas Paškevičius hájící barvy českého týmu Fesh Fesh. Macík dostal také penalizaci a byl šestý. „Chtěl jsem etapu vyhrát, ale kluci v posádce nechtěli riskovat. Jelo se na bahně a pořád jsme se klouzali,“ podotkl s úsměvem Macík.
Premiérový triumf na Dakaru si připsal Janus van Kasteren z Nizozemska, za kterým Macík v barvách týmu MM Technology zaostal o 1:14:34 hodiny. Třetí skončí další Nizozemec Martin van den Brink před svým synem Mitchelem, Valtr obsadil páté místo.
Letošní ročník Dakaru v kategorii kamionů ovlivnila neúčast ruského továrního týmu Kamaz v důsledku invaze Ruska na Ukrajinu. Jeho piloti v minulých letech opanovali přední pozice, vyhráli předešlých šest ročníků rallye a osmnáct od roku 2000.