Peugeot 308 SW e-GT Pack Hybrid: Dobře slouží i poté, co se vybije

Je delší než jeho předchůdce, ale zároveň také nižší. To charakterizuje novou generaci vozu Peugeot 308 SW, sportovně laděného rodinného kombi, které rozhodně patří k tomu hezčímu, co na silnici v této době můžeme potkávat. Vyzkoušeli jsme si špičkovou plug-in hybridní verzi se systémovým výkonem 225 koní a verzí GT Pack. Tedy tím nejlepším, co může automobilka pro tuto modelovou řadu nabídnout.

Kombíky dávno nejsou hranatá nudná a účelová auta, která tatínek pořídí, když se rodina začne rozrůstat a on je nucen se zbavit svého hot-hatche a koupit něco, co bude hlavně sloužit. Peugeot je toho jasným důkazem. Po dynamickém modelu 508 je tu neméně ladný a elegantní menší sourozenec.

Na první pohled se nezapře

Třetí generace řady 308 má ostře řezané tvary, které jsou na ulici rozpoznatelné ihned, stejně jako nové logo, které prošlo výraznou modernizací. Co ale asi nejvíce charakterizuje současné vozy značky Peugeot, je denní svícení ve tvaru klů. Dobře navazuje na LED Matrix světlomety a bezrámovou masku chladiče. Hladká linie vozu pokračuje až k zádi, která se povedla. Směle se dá říci, že kombi je hezčí než hatchback.

Po prvním usednutí se zdá, že je v autě málo místa. Není to pravda. Stačí se trochu rozsedět. Opět je to vlastně podobné jako ve větším modelu 508. Hodně prostoru kolem v tomto případě ustupuje sportovnímu střihu a deformačním zónám a výška pouhých 1442 milimetrů je na první pohled znatelná.

U verze 308 jde vlastně o přesný opak všech vozů typu SUV či crossoverů. Možná se budete nejdřív cítit stísněně, možná se vám bude hůř nastupovat, ale to je malá daň za krásnou aerodynamickou karoserii. Nejnovější kombi se lvem na přídi díky tomu doslova prořezává jakýkoli odpor, vzduch protéká kolem vozu a posádka o ničem neví. Vypomáhá i při hbité akceleraci, ale o tom až později.

Co se mi děje u nových Peugeotů pravidelně, je to, že když poprvé vezmu do ruky malý a netradičně tvarovaný playstationový volant, nejsem moc nadšený. Jenže ve finále se s ním člověku auto ovládá velmi dobře. I více než 4,6 metru dlouhý stroj s ním spolupracuje hladce a všemu pomáhá velmi dobrý rejd.

Právě volant je jedním ze symbolů aktuálních modelů, je totiž součástí něčeho, co Peugeot nazývá i- Cockpit (kompaktní volant, zvýšená přístrojová deska a dotykový displej). Celek se mi líbí, designéři francouzské automobilky odvedli skvělou práci, interiér je líbivý i účelný dohromady.

Ale ještě zpátky k i-Cockpitu. Ačkoliv Peugeot sám používá termín zvýšená přístrojová deska (a zvýšená skutečně je), její drobné rozměry bohužel dávají vzniknout nepříjemné situaci. Horní část věnce volantu totiž dokáže zaclonit prakticky celý displej, takže pokud z něj chci něco vidět, musím si volant tak trochu posunout do klína. A to uděláte, protože i-Cockpit nově nabízí 3D displej. A na to se prostě chcete podívat.

Další novinkou je dotykový displej pod hlavní obrazovkou infotainmentu. V něm je šest položek, které si dle libosti můžete upravit a přidat si je podle toho, co budete používat nejčastěji – podobně to mají třeba u Audi s tím rozdílem, že digitální plošky ještě na dotek reagují pulzní odezvou jako fyzické tlačítko. V Peugeotu je displej každopádně dostatečně velký, abyste se i na nekvalitní silnici na každé tlačítko trefili, ale přitom ne tak moc, aby si člověk myslel, že hraje nějakou dětskou hru na tabletu. Individualizace je možná i v klasickém menu nebo v displeji nad volantem. Vše záleží jen na řidiči.

Obecně je infotainment rychlý a přehledný, neseká se ani po nastartování a chválu si zaslouží také kamery s vysokým rozlišením, včetně 360° kamery.

Testovaný vůz měl sportovní sedadla s koženým čalouněním NAPPA v modré barvě za příplatek 43 tisíc korun. Stojí za to! Jsou velmi pohodlné a díky AGR know-how od Opelu příjemně drží tělo. Na zadních sedadlech už to je trochu náročnější, osoba 180 centimetrů plus se lehce tísní a třeba opěrku hlavy je potřeba vytáhnout skutečně vysoko. Kvůli bateriím se zmenšil objem zavazadlového prostoru na 548 litrů, ale i to je více než slušné.

Sílu dává hbitě a bez bolesti

Peugeot se stále snaží uspokojit všechny chutě, takže v nabídce je benzin, nafta i hybridní pohon. Testovaná hybridní verze s celkovým systémovým výkonem 165 kW, resp. 225 koňských sil je tím nejsilnějším, co může model nabídnout. Spolupracuje se čtyřválcem o objemu 1598 cm3 spřaženým s osmistupňovou automatickou převodovkou. Tato kombinace dokáže kombík na stovku vypálit za 7,5 vteřiny. Při vědomí nemalé hmotnosti auta slušná hodnota.

Baterie má kapacitu 12,4 kWh a její maximální elektrický dojezd by měl činit celkem 59 kilometrů. Reálně se mi čistě na elektrický způsob podařilo ujet 40 kilometrů. Pro měšťáky to typicky znamená z kanceláře a domu a zase na nabíječku. Dojezdové kilometry bohužel ubíhaly (v závislosti na rychlosti jízdy) hodně rychle, mnohdy jsem je nestačil ani registrovat.

Jakmile vozu elektřina dojde, automaticky se přepne na hybridní mód. Ten je naopak sympatický velmi a auto vyřazuje spalovací pohon kdykoliv, kdy nejedete do kopce nebo mu nestojíte na krku. Peugeot přepíná z jednoho pohonu na druhý tak hladce a tiše, že to mnohdy poznáte, až když si všimnete nuly na otáčkoměru. Elektropohon je skvěle využitelný při tradičních „elektrokratochvílích“, jako je předjíždění či rychlé rozjezdy na semaforu, ale samozřejmě také při pomalých přískocích v kolonách, kde auto vykazuje prakticky nulovou spotřebu.

Dodávání síly je rychlé, ale zároveň není násilné. Když jsem ji potřeboval, nikdy mě nepotkalo hrubé kopnutí do zad, ani nehezký zvuk extrémně vytočené jednašestky. Na dálnici bylo svezení asi nejpříjemnější, zdálo se, jako by auto nemělo nikdy dost, a na dlouhé trati si prostě krásně plulo. Dvě věci mi během jízdy ale přišly nepříjemné. Hučící pneumatiky při rychlosti do 30 km/h a zvláštní odezva brzd, které občas kvůli rekuperaci nepříjemně kopaly.

Příjemně potěší spotřeba, dálniční cestu mezi Prahou a Plzní jsem zvládl za 6,5 litru, a když vyženete auto na okresku, stáhnete ji ještě o litr. Super. Za tuhle parádu si pak Peugeot řekl 1 316 000 Kč, ale to je v tom nejdražším možném případě. Základ? O více než polovinu levnější.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní interval vozu je 30 tisíc najetých kilometrů či jeden rok. Záruka na vůz je 5 let, 3 roky pak na lak a 12 let na neprorezavění karoserie. Průměrná hodinová sazba v dealerstvích Peugeot je 1 186 Kč bez DPH.

2. PRODEJE

Na skladech model 308 SW není, a to proto, že dle vedení automobilky je zájem o vůz skutečně velký. V Česku od začátku roku do konce června prodal Peugeot celé modelové řady celkem 326 kusů, ale poptávka je tak vysoká, že aktuálně převyšuje výrobní kvótu. Celosvětově už má vůz více než 104 tisíc objednávek. Dodácí lhůta v Česku je zhruba pětiměsíční, ale například v případě testovaného vozu s plug-in hybridem a výbavou GT Pack to může být až sedm měsíců. A jak je na tom konkurence?