Mezi prvními v Česku jsme otestovali v pořadí již šestou generaci kompaktního vozu Opel Astra. Novinka se svým neotřelým designem exteriéru i interiéru dokáže snadno vrýt pod kůži. Byť sdílí technický základ s francouzskými vozy Peugeot a Citroën koncernu Stellantis, stále si drží typické německé srdce, které je pro zákazníky Opelu vyžadující identifikaci s tradičními hodnotami značky důležité.
Novinka, která se interně označuje jako Opel Astra L, na předchůdce kromě jména nenavazuje téměř v ničem. Minulý model vznikal ještě v době, kdy byla německá značka součástí převážně amerického koncernu General Motors, zatímco novinka je produktem spolupráce v rámci nového převážně francouzského koncernu Stellantis. V praxi tedy Astra sdílí technický základ s vozy DS 4 a Peugeot 308. To ovšem neznamená, že se zbavila všech svých německých rysů a vlastností.
Koncernová platforma umožňuje Astře například pracovat hned se čtyřmi různými typy pohonů – benzinovými a naftovými motory, plug-hybridním, ale i čistě elektrickým pohonem, který na český trh dorazí přibližně v červnu příštího roku. My jsme v prvním redakčním testu vyzkoušeli silnější z dvojice zážehových jednotek označovaných jako 1.2 TURBO s výkonem 96 kW, resp. 130 koní, a to v kombinaci s tradičním manuálním řazením.
Novou Astru může pohánět jak benzin nebo nafta, tak i plug-in hybridní technologie či ryze elektrická energie. Zdroj: Bart Běhal
Novou Astru může pohánět jak benzin nebo nafta, tak i plug-in hybridní technologie či ryze elektrická energie. Zdroj: Bart Běhal
Hodnoty na papíře nepůsobí kdovíjak velkolepě, ale v reálném provozu bohatě stačí. Tříválec má příjemný lineární zátah, žádný „turbokopanec" jako u většiny přeplňovaných motorů. Prakticky o přítomnosti turbodmychadla ani nevíte. Svými vlastnostmi tak „oplí“, respektive „pežotí“ dvanáctistovka připomíná spíše atmosféru. Samozřejmě v dobrém slova smyslu. Její chod je příkladně kultivovaný, posádka uvnitř nemá šanci zpozorovat nějaké vibrace nebo další časté neduhy tříválců.
V neposlední řadě potěší spotřeba paliva, která na dálnici činila krásných 5,8 l/100 km. Při ustálené devadesátce je dokonce možné jezdit za 5 litrů, v kombinovaném provozu ukázal palubní počítač po 11denním testu 6,4 l/100 km. Výrobce udává rozmezí 5,4 až 5,7 litru dle reálné metodiky WLTP.
Jen dojmy z řazení jsou takové, na jaké jsme u německých aut zvyklí. Pohyby nehezké páky totiž působí trochu rozbředle a lehce, avšak nikoliv nepřesně.
Komfortní a sportovně tuhý zároveň
Ovládání auta je celkově velmi snadné, což ale neznamená, že by odrazovalo od svižné jízdy v zatáčkách, naopak jsme si to s ním na okreskách užili. Jak totiž Opel proklamuje, je podvozek Astry naladěný malinko jinak než u francouzských sourozenců. Auto působí pevněji „v kolenou“, je v zatáčkách agilnější a zábavnější nežli stejně motorizovaná DS 4 nebo Peugeot 308.
Přední kola nové Astry jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, vzadu je náprava svlečenými rameny a torzní příčkou. Torzní tuhost karoserie nové Astry je o celých 14 procent vyšší než v případě předchozího modelu. Zdroj: Bart Běhal
Přední kola nové Astry jsou zavěšena na vzpěrách McPherson, vzadu je náprava svlečenými rameny a torzní příčkou. Torzní tuhost karoserie nové Astry je o celých 14 procent vyšší než v případě předchozího modelu. Zdroj: Bart Běhal
Přitom se ale nedá říci, že by tužší naladění tlumičů ničilo jízdní komfort, možná spíše naopak. Byli jsme překvapeni, jak skvěle žehlil vůz na osmnáctipalcových kolech se sportovním rozměrem pneumatik drtivou většinu nerovností včetně nepříliš uhlazeného železničního přejezdu. Rány jsme cítili pouze v okamžiku, kdy jedno z kol zapadlo do nějaké hlubší díry. Jízdní vlastnosti bychom popsali jako kombinaci francouzské ladnosti s německou festovností.
Hrubě tesaný vnitřek
V sedadlech s certifikátem od německých ortopedů se sedí skvěle. Z auta je dobře vidět, řidiči navíc už ve standardní výbavě pomáhá s bezpečnou jízdou spousta asistentů, které nám nepřipadaly příliš otravné. V porovnání se sourozenci či konkurenty jsou velmi zajímavé specifické hlasité zvuky blinkrů nebo zvukomalebné upozornění na nepřipoutání se. Potěší také „digitální detox“, což znamená, že přestože má řidič před sebou velkoplošné displeje, nechybí ani spousta tlačítek na rychlou volbu funkcí. Někdy ovšem tato kombinace může působit trochu zmatečně.
Pod tímto odkazem naleznete kompletní ceník vozu. Zkoušené provedení 1.2 TURBO 96 kW, nikoli v drahé sportovně laděné verzi GS Line, ale v základní Edition, jsme porovnali s podobně výkonnými vozy Ford Focus a VW Golf ZDE. Opel Astra si můžete prohlédnout v komentované fotogalerii, zaměřujeme se na detaily v interiéru:
Po SUV modelech Mokka, Crossland a Grandland je nová Astra prvním hatchbackem značky Opel, který prezentuje novu odvážnou designerskou filozofii značky Opel. Oblíbená karoserie kombi by měla dorazit na přelomu roku. Zdroj: Bart Běhal
Astra hrdě světu ukazuje svoji novou tvář Opel Vizor, kterou jako první představila Mokka, a která patří k hlavním rysům nového designového jazyka automobilky. Celkově je design nové Astry velmi povedený. Jednoduchý, ale přitom sebevědomý. Zdroj: Bart Běhal
Astra dokáže proměnit noc na den díky nejmodernějším světlometům Intelli-Lux LED Pixel, které pocházejí zvlajkové lodi značky Opel modelu Insignia. Tyto LED světlomety mají celkem 168 LED elementů a představují naprostou špičku vsegmentu. Zdroj: Bart Běhal
Nový Opel Astra zapadá svojí délkou 4374 mm a šířkou 1860 mm přesně do středu kompaktního segmentu. Astra nové generace je jen o 4 mm delší než předchozí model, rozvor ovšem narostl o zřetelných 13 mm až na 2675 mm, což se pozitivně projevuje uvnitř. Zdroj: Bart Běhal
Šestá generace Astry oplývá velmi povedenými detaily, a to jak na exteriéru, tak i v interiéru. Zdroj: Bart Běhal
Osmnáctipalcová kola z lehkých slitin s červenými akcenty se dají za příplatek pořídit ke sportovně laděné výbavě GS Line. Základem jsou u této verze sedmnáctipalcová litá kola. Nejlevnější provedení Edition vyjíždí na litých šestnáctkách. Zdroj: Bart Běhal
Vzadu se opakuje centrálně umístěný znak Opelu známý blesk Opel Blitz, vertikálně orientované a vysoko umístěné brzdové světlo a koncová světla s úspornou LED technologií. Vyklápěcí logo Opelu slouží zároveň jako zámek a madlo kotevření víka kufru. Zdroj: Bart Běhal
Zadní světlomety jsou doslova designovou lahůdkou. Zdroj: Bart Běhal
Stejně tak již zmiňované brzdové světlo. Zdroj: Bart Běhal
Přístrojová deska nové Astry je jakýmsi mixem Golfu, 308 a ostatních novodobých modelů Opelu. Na náš vkus se tu až moc bije moderní chaos s jednoduchostí. Sem tam se něco ovládá manuálně tlačítky, jindy zase skrze displej. Zdroj: Bart Běhal
I přes menší chaos však interiér působí neuvěřitelně antistresově. Už po chvíli nebudete chtít z auta vystoupit. Tohle Opel prostě umí Náladu na palubě nezhoršují ani tvrdé plasty nebo špatně lícující díly. Zdroj: OPEL
Doslova návykový je tříramenný multifunkční volant. Úzký věnec, kvalitní kůže a ideální tlačítka nás neustále nutily se s volantem mazlit. Kam se hrabe Peugeot s tím svým mikro kormidlem. Zdroj: Bart Běhal
Desetipalcový digitální přístrojový panel je standardní výbavou každého Opelu Astra L. Grafika je spíše taková pohádková, ale zase vcelku přehledná. Zdroj: Bart Běhal
Rovněž desetipalcový displej pro multimédia patří ke standardu. Na rozdíl od Peugeotu potěší klasická tlačítka pod ním. I samotná manipulace s ním není vůbec špatná, ba naopak. Rychle reaguje na dotyk, je srozumitelný a graficky dobře zvládnutý. Zdroj: Bart Běhal
Kupodivu i parkovací kamera má na z části francouzské auto neobvykle kvalitní obraz. Zdroj: Bart Běhal
Sedadla řidiče se zkratkou AGR, tedy schválená ortopedy, patří ke standardu už od druhé výbavy Elegance. Sedí se v nich skvěle. Zdroj: Bart Běhal
Místa vzadu je spíše tak akorát, se 174 centimetry se za sebe posadíte s drobnou rezervou, předchůdce byl vzdušnější. Na druhou stranu je díky odlišné architektuře palubní desky Astra vzadu prostornější než onen již několikrát zmíněný Peugeot 308. Zdroj: Bart Běhal
Solidní je i 422litrový kufr, což je na hatchback nižší střední třídy nadále nadprůměrná hodnota. Zdroj: Bart Běhal
Zavazadlový prostor navíc nabízí dvoupolohovou mezipodlahu, která se dá i vyjmout. Zdroj: Bart Běhal
Po SUV modelech Mokka, Crossland a Grandland je nová Astra prvním hatchbackem značky Opel, který prezentuje novu odvážnou designerskou filozofii značky Opel. Oblíbená karoserie kombi by měla dorazit na přelomu roku. Zdroj: Bart Běhal
Astra hrdě světu ukazuje svoji novou tvář Opel Vizor, kterou jako první představila Mokka, a která patří k hlavním rysům nového designového jazyka automobilky. Celkově je design nové Astry velmi povedený. Jednoduchý, ale přitom sebevědomý. Zdroj: Bart Běhal
Astra dokáže proměnit noc na den díky nejmodernějším světlometům Intelli-Lux LED Pixel, které pocházejí zvlajkové lodi značky Opel modelu Insignia. Tyto LED světlomety mají celkem 168 LED elementů a představují naprostou špičku vsegmentu. Zdroj: Bart Běhal
Nový Opel Astra zapadá svojí délkou 4374 mm a šířkou 1860 mm přesně do středu kompaktního segmentu. Astra nové generace je jen o 4 mm delší než předchozí model, rozvor ovšem narostl o zřetelných 13 mm až na 2675 mm, což se pozitivně projevuje uvnitř. Zdroj: Bart Běhal
Šestá generace Astry oplývá velmi povedenými detaily, a to jak na exteriéru, tak i v interiéru. Zdroj: Bart Běhal
Osmnáctipalcová kola z lehkých slitin s červenými akcenty se dají za příplatek pořídit ke sportovně laděné výbavě GS Line. Základem jsou u této verze sedmnáctipalcová litá kola. Nejlevnější provedení Edition vyjíždí na litých šestnáctkách. Zdroj: Bart Běhal
Vzadu se opakuje centrálně umístěný znak Opelu známý blesk Opel Blitz, vertikálně orientované a vysoko umístěné brzdové světlo a koncová světla s úspornou LED technologií. Vyklápěcí logo Opelu slouží zároveň jako zámek a madlo kotevření víka kufru. Zdroj: Bart Běhal
Přístrojová deska nové Astry je jakýmsi mixem Golfu, 308 a ostatních novodobých modelů Opelu. Na náš vkus se tu až moc bije moderní chaos s jednoduchostí. Sem tam se něco ovládá manuálně tlačítky, jindy zase skrze displej. Zdroj: Bart Běhal
I přes menší chaos však interiér působí neuvěřitelně antistresově. Už po chvíli nebudete chtít z auta vystoupit. Tohle Opel prostě umí Náladu na palubě nezhoršují ani tvrdé plasty nebo špatně lícující díly. Zdroj: OPEL
Doslova návykový je tříramenný multifunkční volant. Úzký věnec, kvalitní kůže a ideální tlačítka nás neustále nutily se s volantem mazlit. Kam se hrabe Peugeot s tím svým mikro kormidlem. Zdroj: Bart Běhal
Desetipalcový digitální přístrojový panel je standardní výbavou každého Opelu Astra L. Grafika je spíše taková pohádková, ale zase vcelku přehledná. Zdroj: Bart Běhal
Rovněž desetipalcový displej pro multimédia patří ke standardu. Na rozdíl od Peugeotu potěší klasická tlačítka pod ním. I samotná manipulace s ním není vůbec špatná, ba naopak. Rychle reaguje na dotyk, je srozumitelný a graficky dobře zvládnutý. Zdroj: Bart Běhal
Kupodivu i parkovací kamera má na z části francouzské auto neobvykle kvalitní obraz. Zdroj: Bart Běhal
Sedadla řidiče se zkratkou AGR, tedy schválená ortopedy, patří ke standardu už od druhé výbavy Elegance. Sedí se v nich skvěle. Zdroj: Bart Běhal
Místa vzadu je spíše tak akorát, se 174 centimetry se za sebe posadíte s drobnou rezervou, předchůdce byl vzdušnější. Na druhou stranu je díky odlišné architektuře palubní desky Astra vzadu prostornější než onen již několikrát zmíněný Peugeot 308. Zdroj: Bart Běhal
Závěr a cena
Testovaná varianta se zdá být univerzálním řešením pro většinu zájemců o Astru. Pro dálkové jezdce má německá novinka v nabídce diesel a pro lidi, kteří auto využívají zejména na každodenní jízdy z příměstských aglomerací do center měst, bude lepší varianta plug-in hybrid.
Jako celek se stěžejní model Opelu povedl. Znamenitě kloubí německé jízdní vlastnosti a jednoduchost s francouzským komfortem a hedvábností. Až na ne moc dynamický motor, horší řazení a místy trochu zmatečný interiér mu není moc co vytknout. Ani cena totiž v porovnání s ostatními hatchbacky nižší střední třídy není nijak vysoká. Mezi koncernovou trojící je Astra s cenovkou od 539 990 Kč vůbec nejlevnější. Peugeot 308 začíná na 620 tisících a prémiová DS 4 dokonce na 750 tisících.
V aktuálních podmínkách, kdy se na některé vozy čeká více než rok, potěší i relativně rychlá dostupnost nového Opelu Astra. „Zájemce vůz dostane do čtyř měsíců od objednání. Skladové vozy budeme mít od poloviny dubna,“ řekl k tomu tiskový mluvčí českého zastoupení značky Martin Hejral.