Jízda na čtyřkolce v poslední době láká čím dál tím více jezdců. V našem televizním seriálu Bezpečné léto jsme se zaměřili právě na ně. Policisté totiž ročně vyšetřují několik tragických nehod, které se stanou právě na těchto silných strojích. Jak se chovat bezpečně? A proč řidiče tak láká přeceňovat síly?
Čtyřkolky. Dá se jim říkat fenomén silnic a lesních cest. Objevují se čím dál častěji. Na první pohled jednoduše ovladatelný stroj může být ale hodně nebezpečný.
Například v červnu v pražských Horních Počernicích zemřel řidič čtyřkolky. Srazil se s traktorem. Záchranáři o jeho život několik minut bojovali. Marně. Zraněný byl i jeho čtrnáctiletý syn, který cestoval s ním. O tom, jak se z rádoby nevinné projížďky může stát cesta smrti, ví své i Stanislav Procházka, který na čtyřkolce jezdí už deset let.
„Když jsem zkoušel, co to dokáže, zvedl jsem ji v prudkém svahu na zadní a převrátila se na mě. Naštěstí se kutálela na druhou stranu, než jsem se kutálel já,“ popisuje Procházka svoji vlastní zkušenost s pádem na stroji. „Což bylo velké štěstí. Jinak by vše mohlo skončit úplně jinak,“ přiznává.
„Nejdřív si po takovém pádu dáváte větší pozor. Nicméně po čase si, jako u všeho, myslíte, že už vám to jde víc a zase to zkusíte. To je takové nutkání motorkářů a čtyřkolkářů a to je myslím ten největší problém. Že vždycky zkoušíte, kam to jde,“ popisuje záměry nejednoho milovníka jízdy na motorových vozidlech Procházka.
Adrenalin svádí k nebezpečným manévrům
Experti doporučují si jízdu na čtyřkolce před „ostrým“ startem nejprve vyzkoušet. Čtyřkolka je pracovní stroj, takže by měl každý, kdo s ní vyrazí na silnici, jezdit trochu v klidu a opatrně. Přeci jen to má vzorky, které nemají úplnou adhezi, jsou dělané především do terénu na polní cesty a užitkové cesty. V zatáčkách je proto třeba být trošku umírněnější. Čtyřkolka má navíc horší stabilitu, takže se může převrátit na dvě kola,“ říká k úskalím jízdy Miroslav Lisý, učitel bezpečné jízdy.
„Důležitá je také předvídavost. A také si uvědomit zásadní rozdíl – na silnici se stroj chová úplně jinak než v terénu,“ varuje. „Kamínková nebo bahnitá cesta klouže, dotyčný dostává smyky a čtyřkolka se roztočí do hodin. Je třeba ji mít proto pod kontrolou. jenže adrenalin člověka svádí k tomu držet ji naplno a pak to nedopadne dobře,“ uzavírá. Tak až usednete za řídítka, myslete tedy na to, abyste se domů vrátili v pořádku.