Ruský prezident Vladimir Putin se v pondělí vydal na inspekci znovuotevřeného mostu na okupovaný Krym. Jak je jeho zvykem, jízdu po opravené klíčové komunikaci si vyzkoušel osobně. Neřídil přitom ruskou limuzínu Aurus, ale o dvě generace zastaralý Mercedes-Benz třídy S z dovozu.
Most na Krym otevírali zástupci Moskvy s velkou pompou v květnu 2018. Je ruskou pýchou, která se do dějin zapsala jako nejdelší most Evropy. V žebříčku totiž přeskočil také most Vasco de Gama v Portugalsku, má délku 19 kilometrů a byl postaven pro osobní cestu i železniční dopravu. Připomeňme, že 8. října byl na krymském mostě vyhozen do povětří kamion s výbušninami, v důsledku čehož se zhroutila dvě pole automobilové části konstrukce a byli zabiti čtyři lidé. V pondělí byl most znovu otevřen a ruská propaganda nemohla opomenout osobní řidičský vklad Vladimira Putina.
Za volantem Mercedesu
Nově obnovená část mostu bude podle ruského serveru drom.ru využívána od konce prosince, nicméně od tohoto období bude pro opravy pro změnu uzavřena dosud využívaná druhá polovina mostu. Jak řekl mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov, na pozadí „ukrajinských hrozeb“ je velmi důležité mít pozemní spojení mezi Krymem a zbytkem Ruska.
Mnohem větší pozornost než samotná návštěva ruského prezidenta na obnoveném mostě však vzbudila jeho jízda po něm, resp. model vozu, který sám řídil. Podle videa uveřejněného na oficiálních kremelských stránkách jde zjevně o Mercedes-Benz třídy S generace W221, tedy modelu vyráběného mezi lety 2005 a 2013.
Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov později podle agentury TASS vysvětloval, proč se Putin namísto německého vozu nechopil například volantu své prezidentské limuzíny ruské výroby Aurus. „Takové auto bylo prostě na místě,“ řekl Peskov.
Při obecně známých problémech s výrobou ruských vládních limuzín Aurus vyvolalo použití notně archaického zboží ze Západu další pochybnosti o provozuschopnosti domácího výrobku.