Ruské vedení bývalého moskevského závodu Renaultu chce do konce roku rozjet výrobu nových vozů staronové značky Moskvič. Ve skutečnosti půjde o přebrandované automobily čínské firmy JAC, konkrétně její model JS4. Počítá se se spalovacími motory i elektromobilem.
Oživení zaniklé automobilové značky inicioval odchod Renaultu z ruského automobilového trhu kvůli invazi na Ukrajinu. Kontrolní podíl v moskevské továrně, v jejíchž halách se před Renaulty vyráběly právě Moskviče, francouzská automobilka prodala městu Moskva. Nyní se podle ruského listu Komsomolskaja Pravda (KP) skutečně schyluje k zahájení výroby aut se staronovým jménem.
Výchozí JAC JS4 je kompaktní crossover, který vypadá skoro stejně jako všechna ostatní čínská auta této kategorie. Zdroj: se svolením společnosti JAC
Výchozí JAC JS4 je kompaktní crossover, který vypadá skoro stejně jako všechna ostatní čínská auta této kategorie. Zdroj: se svolením společnosti JAC
Do výroby ještě letos, příští rok 50 tisíc aut
„Automobilový průmysl se 2,5krát meziročně propadl, ale přesto doufám, že se nám s pomocí ministerstva průmyslu a obchodu podaří závod v prosinci spustit,“ řekl podle agentury Interfax moskevský starosta Sergej Sobjanin. Moskvič plánuje ještě letos vyrobit 600 aut, z toho 200 elektromobilů. V následujícím roce má z výrobních linek vyjet 50 tisíc vozů a v roce 2024 dvojnásobek.
Potvrdily se předpoklady, podle kterých se v moskevské automobilce místo Renaultů budou vyrábět čínská auta, konkrétně lehce upravený model JAC JS4, který se nově bude jmenovat Moskvič. Půjde tedy o kompaktní vůz o rozměrech 4 410 × 1 800 × 1 660 mm, s rozvorem 2 620 mm. První vyrobené modely budou mít benzinový motor 1,6 litru (109 k, 150 Nm) a šestistupňovou manuální převodovku. V dražší konfiguraci bude k dispozici přeplňovaná patnáctistovka (150 k, 210 Nm) kombinovaná s bezestupňovou automatickou převodovkou. Specifikem ruského trhu je schopnost obou modelů pálit benzin s oktanovým číslem 92. Zda se nové Moskviče vzdají také soudobých ekonomických norem po vzoru jiných ruských „antisankčních“ modelů, není známo.
Plně elektrická verze má nabídnout dojezd 410 km a dobití baterie na 80 % kapacity za 45 minut. Pro plné dobití však bude nutné auto nabíjet až osm hodin. Elektrická verze má udávaný dojezd 410 km a rychlé nabíjení 45 minut. Benzínový i elektrický Moskvič-3 bude mít vždy pohon předních kol.
Také interiéry většiny čínských aut vypadají dost podobně. Moskvič se za něj ale stydět nemusí. Zdroj: se svolením společnosti JAC
Také interiéry většiny čínských aut vypadají dost podobně. Moskvič se za něj ale stydět nemusí. Zdroj: se svolením společnosti JAC
Čínská moderna vs. ruská tradice
Ve výbavě nechybí běžné moderní prvky jako elektrický posilovač řízení, airbag řidiče, protiblokovací systém brzd, elektronický systém kontroly stability a další civilizační výdobytky. Mimochodem, jako výrobce nového vozidla je u ruského úřadu Rosstandart, který auta homologuje, uveden Kamaz. „Číňané se spokojí jen se skromným titulem technologického partnera,“ píše Komsomolskaja pravda.
Podle KP by nový Moskvič měl stát v přepočtu minimálně 590 tisíc korun, dražší benzinová verze k 800 tisíc korun.
Pokud se Moskviče začnou znovu vyrábět, mají rozhodně na co navazovat. Vozy z moskevské továrny jsou totiž považovány za jedny z vůbec prvních sovětských automobilů z 20. a 30. let minulého století. Po druhé světové válce začala společnost Automobilové závody Leninského Komsomolu (AZLK) vyrábět auta pod názvem Moskvič, což znamená Moskvan neboli obyvatel Moskvy. Podle analytické agentury Autostat je nyní v Rusku stále registrováno přibližně 200 tisíc Moskvičů. Ty nové ale budou čínské, jen s jiným logem na přídi.