Co je vhodné udělat například při smyku v zatáčce na zasněžené silnici?
Zimní pneumatiky, přizpůsobení rychlosti stavu vozovky a striktní dodržování dostatečné vzdálenosti od ostatních vozů kvůli delší brzdné dráze jsou základní pravidla, která je nutné během cest na sněhu a náledí dodržovat. A to za předpokladu, že opravdu musíte vyjet. Například během kalamity dopravní experti i policisté shodně doporučují raději ani nevyjíždět, není-li to bezpodmínečně nutné. Pokud už ale jste na cestě, může nastat několik situací, které vyžadují specifický přístup, než při jízdě v suchém a teplém počasí.
1. Kola se při rozjezdu protáčejí
Pokud se vám při rozjezdu protáčejí kola, zkuste se rozjet na druhý či třetí rychlostí stupeň, radí web BESIPu. Spojku přitom pouštějte zvolna a plyn přidávejte citlivě.
2. Před zatáčkou
Není bezpečné brzdit až v zatáčce. „Jak šlápnete v zatáčce na brzdu, končíte někde mimo silnici,“ upozorňuje expert Autosalonu Jan Říha v úvodní reportáži, ve které jízdu v rizikových podmínkách vyzkoušeli naši reportéři. Pokud tedy vidíte, že je před vámi zatáčka, přibrzďujte ještě na rovném úseku.
3. Smyk (nejen) v zatáčce
Při smyku není vhodné prudce sešlapovat brzdu a rychle pohybovat volantem. „U automobilů s předním pohonem se automobil obvykle valí dopředu a nereaguje na otáčení volantem. Je tedy nutné zvolna povolit plynový pedál a případně i vyšlápnout spojku, čímž odpojíte hnací moment motoru a rovněž zabráníte jeho případnému zhasnutí při velkém snížení rychlosti bez podřazení na nižší rychlostní stupeň,“ uvádí také BESIP. Pokud se auto dostane do smyku přímo v zatáčce a potřebujete zatočit, ideální reakce je následující: “Sešlápnout spojku u auta, které má řadící páku, případně vyšlápnout plyn u auta, které je automatem, a koly řídit tam, kam chci,“ doplňuje ještě Jan Říha.
4. Jízda do kopce
Jedete-li do zasněženého kopce, zařaďte co nejvyšší rychlostní stupeň, jaký motor ještě zvládne. „Díky tomu se na kola přenáší méně točivého momentu a pak tolik neprokluzují. Pozor na zhasnutí motoru, pokud zastavíte, většinou uklouzaný kopec bez řetězů či pohonu 4x4 nevyjedete,“ upozorňuje ještě BESIP.
5. Jízda z kopce
Při jízdě z kopce byste naopak měli využívat brzdění motorem (podřazujte dříve) a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost auta.
6. Předjíždění
To, zda je skutečně nutné předjíždět, je vhodné si podle odborníků raději dvakrát rozmyslet. Rizikový je klasický namrzlý pás mezi pruhy. Nicméně pokud nic jiného nezbývá (například stojící nebo velmi pomalu jedoucí auto), měli byste podle BESIPu předjíždět bez plynu a s vyšlápnutou spojkou.
>> Jaká je nejčastější příčina dopravní nehody? Kolik řidičů od havárie ujede? To a další fakta se dozvíte v následujícím videu:
Ivana Kropáčková, s využitím: https://www.ibesip.cz/Tematicke-stranky/Zasady-bezpecne-jizdy-v-aute/Jizda-v-zimnich-podminkach
Zdroj úvodní fotografie: Pixabay.com