Staré auto nekončí na vrakovišti: z pneumatik vznikají hřiště, z baterií energetická úložiště

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 11. zář 2025, 08:45

  • Ekologická likvidace vozidel není jen povinností, ale také příležitostí. Podle Jana Špinara, vedoucího aftersales společnosti Porsche Česká republika, dokáže automobilový průmysl zpracovat většinu materiálů ze starých vozů a vrátit je zpět do oběhu.

    „Na každý náš vůz má klient nárok na bezplatnou ekologickou likvidaci,“ vysvětluje v rozhovoru pro Interview PLUS Jan Špinar, vedoucí oddělení after sales společnosti Porsche Česká republika.
    Konec auta tedy neznamená konec materiálu. Podle Špinara se dnes recykluje až 95 % součástí vozu a většina z nich se vrací zpět do oběhu v podobě nových výrobků.

    „Můžeme se dívat na ekologickou likvidaci ze dvou pohledů. Buď jako na konec celého vozu po mnoha letech používání, nebo průběžně – například při výměně pneumatik, oleje či baterie,“ říká Jan Špinar.

    Podle něj je recyklace dnes už vysoce efektivní: „Až 95 % z toho, z čeho je vozidlo postaveno, je možné zrecyklovat. Automobilky znovu využívají plasty, sklo i kovové komponenty. Některé vozy se dokonce vyrábějí s pomocí plastů, které pocházejí ze sběru mořských odpadků.“

    Pneumatiky zdarma a bez starostí

    Jen společnost Porsche Česká republika uvede do oběhu přibližně 125 000 kusů pneumatik ročně. Ty je nutné ekologicky likvidovat. Motoristé se přitom nemusí obávat složité administrativy.

    „V okamžiku, kdy motorista řeší například výměnu pneumatik, nemusí už dosloužilé kusy nikam odvážet. Může je ponechat přímo v autorizovaném servisu. Ten je napojen do systému zpětného odběru a následného využití,“ vysvětluje Špinar.

    Síť sběrných míst je v Česku poměrně hustá. „Klienti mohou využít asi 100 našich servisů, nebo více než 1100 sběrných míst napříč republikou. A co je důležité – služba je zdarma,“ dodává.

    Místa sběrného odběru naleznete na tomto odkazu: Recyklace - Servis a příslušenství | Volkswagen Česká republika.

    Z pneumatik hřiště i protihlukové stěny

    Speciální firmy zpracovávají pneumatiky na granulát, který se dále používá v praxi. „Známým příkladem jsou měkčené povrchy dětských hřišť. Ale využití nachází i v protihlukových stěnách u dálnic nebo v izolačních materiálech,“ vyjmenovává Špinar.

    Díky kampani, kterou Porsche Česká republika spustilo v roce 2023, se podle něj zvýšilo povědomí motoristů. „Myslím si, že se to povedlo. Dlouhodobě plníme zákonné limity pro recyklaci pneumatik a díky kampani jsou naše sběrná místa více vidět,“ dodává.

    Repasované díly šetří peníze i životní prostředí

    Znovuvyužití se netýká jen pneumatik. Volkswagen Group, jehož součástí je i Porsche Česká republika, pracuje s tzv. výměnnými díly. „Několik typů dílů od klientů vybíráme a ve výrobním závodě je repasujeme. Výroba repasovaného dílu je energeticky i surovinově méně náročná. Nabízíme je proto levněji než nové originální díly, ale kvalita i záruka jsou plně srovnatelné,“ vysvětluje Špinar.

    Baterie z elektromobilů dostávají druhý život

    Velkou výzvou současnosti i budoucnosti jsou baterie z elektromobilů. Jejich počet na českých silnicích každoročně roste.

    „Už dnes máme v provozu technologie, které dokáží recyklovat jednotlivé komponenty vysokonapěťových baterií i celé baterie,“ říká Špinar. Zároveň však zdůrazňuje, že ne vždy je nutné baterii okamžitě rozebrat. „Používáme je do energetických úložišť, čímž jim dáváme druhý životní cyklus. V Česku už několik takových bateriových úložišť funguje.“

    Ekologická likvidace automobilů a jejich součástí dnes není jen povinností, ale stává se přirozenou součástí celého životního cyklu vozu. Motoristé mají k dispozici hustou síť sběrných míst a mohou využít bezplatných služeb, které jim ulehčí starosti. „Chceme, aby se řidiči připojili k našemu úsilí o ochranu životního prostředí. A věříme, že se nám to společně daří,“ uzavírá Jan Špinar.