Suzuki GSX-S1000GT: Velký motocyklový cesťák s nízkou cenou a jemným vyjadřováním

Jednou z prvních vlaštovek renesance silničních motocyklů s jízdními vlastnostmi na pomezí sportovního a cestovního stroje je velmi povedený model od Suzuki s názvem GSX-S1000GT.

Suzuki postavilo motorku, která využívá tradičních předností značky v čele s příjemnou cenou, pružným a jemným charakterem čtyřválcového motoru a velmi povedenými jízdními vlastnostmi na pomezí sportovního a cestovního stroje. K tomu dodalo atraktivní a moderní kabát bez nějakých úletů a konečně i moderní přístrojový štít, nešetřilo se ani na bohaté výbavě a vše korunuje relativně příznivá cena. Pokud rádi cestujete na dlouhé vzdálenosti po asfaltu, měli byste rozhodně zbystřit.

Modernější než ostatní Suzuki

Situace na trhu s novými motocykly se v ledasčem podobá trhu s novými auty. Mezi čtyřkolovými vozidly jsou klasické typy karoserie vytlačovány módními SUV. Podobný trend můžeme vnímat i u motorek, kde se čím dál větší oblibě těší cestovní endura, která se cítí jako doma nejen na asfaltu, ale slibují i relativně bezpečné cestování na nezpevněné vozovce.

A stejně jako v Evropě vymírají mezi auty tradiční sedany a kupé určená na „gran turismo“, tedy pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti, mezi motocykly poslední dobou scházely na úbytě cestovní motocykly určené výhradně na asfalt. Přitom pro to není reálný důvod – s těžkým cestovním endurem se podobně jako s automobilovým SUV mimo asfalt 90 % jezdců stejně nevydá.

Výjimka, která potvrzuje pravidlo, a možná i díky tomu se o ní tolik píše a mluví, se jmenuje Suzuki GSX-S1000GT. Jde o letošní novinku. V Posázaví jsem otestoval hned dvě varianty nového „gétéčka“. Černou bez kufrů a (podle mě) mnohem hezčí modrou s kufry. Nové Suzuki GSX-S1000GT navazuje model GSX-S1000F a zároveň se dá považovat i za nástupce staršího Bandita 1250.

Stejně jako předchůdci míří na zájemce o pohodlnou motorku na dlouhé cesty nejen pro jednoho, ale i dva cestující. Stejně jako předchůdci disponuje velkoobjemovým čtyřválcovým motorem s velkorysým točivým momentem, a tudíž dostatkem síly a pružným chodem nevyžadujícím při pohodové jízdě příliš časté řazení. Ale na rozdíl od svých předchůdců, a na rozdíl od většiny ostatních modelů Suzuki nabízí nejmodernější výbavu a velmi atraktivní soudobý a nekontroverzní design. Ten se ze současných modelů Suzuki nejvíce podobá sportovnímu naháči GSX-S1000, s nímž má „gétéčko“ spoustu shodné techniky.

Žádný zabiják

Na rozdíl od jiných modelů Suzuki (Katana, GSX-S950) se stejným, avšak jinak naladěným motorem, nemáte na GT pocit, že by vás chtěla v každé zatáčce přizabít. Jde o dospělejší a komplexnější motorku s mnohem bohatší a zároveň modernější výbavou. Na rozdíl od výše jmenovaných motorek tady nechybí například skvělé a návykové obousměrné rychlořazení, tedy možnost „kopat“ kvalty směrem nahoru bez spojky a bez nutnosti ubírat plyn a směrem dolů bez spojky a nutnosti vyrovnávat otáčky.

Nebo barevný displej, který konečně odpovídá 21. století a přináší možnost propojení s mobilním telefonem, byť ovládání infotainmentu za jízdy pomocí páček a tlačítek na řídítkách zatím rozhodně není úplně intuitivní a v zájmu bezpečnosti doporučuji se jím při jízdě vůbec nezabývat.

Lehčí než vypadá

Zejména při osazení kufry vypadá 1000GT jako těžká motorka, ale už při manipulaci na místě mě příjemně překvapila její lehkost. A tento pocit se ještě znásobí za jízdy. Motorka se do zatáček naklání úplně automaticky a samozřejmě. I nepříliš vyježděný jezdec díky jejímu podvozku zvládne vykružovat zatáčky s přesností kružítka - „gétéčko“ odpouští díky vyspělému podvozku a elektronice spoustu chyb, které jiné motorky neodpustí. Vyzkoušel jsem pětistupňový stabilizační systém a při nejvyšším zapojení elektroniky je Suzuki GSX-S1000GT pozoruhodně „blbuvzdorná“, a to i na mokru.

Pokud jste zkušený jezdec milující adrenalin a už teď ohrnujete nos, tak věřte, že při volbě nejostřejší mapy a s vypnutým protiprokluzem toho tahle motorka nabídne dost i pro vás. Byť není tak neurvalá, hbitá a zábavná jako třeba souběžně testovaná Katana se stejným motorem a méně vyspělou elektronikou. Ale pokud rádi cestujete na dlouhé trasy, tak vězte, že byste velmi brzy rádi přesedali a ocenili dobrou ochranu vůči větru a pohodlnější odpružení u „gétéčka“.

Litrový čtyřválec je nesmírně univerzální. Můžete s ním v pohodovém tempu jezdit prakticky bez řazení pořád na šestku, nebo udělat z motorky řvoucí bestii při vytáčení někam k 11 tisícům otáček, kde GSX-S1000GT dosahuje svého maximálního výkonu – úctyhodných 152 koní. To vše při absenci vibrací, při rozumné jízdě i rozumné spotřebě a pověstné spolehlivosti.

Dobrá volba

Suzuki GSX-S1000GT je výkonný motocykl určený na dálkové cestování vysokými rychlostmi. Hodí se jak na dálnice, tak na zakroucené okresky. Díky univerzální charakteristice odpružení a vyspělosti podvozku nevadí ani rozbitější povrch tolik typický pro český venkov. Přestože by si motorku vzhledem k vysokému výkonu měli pořizovat už trochu zkušenější jezdci, kteří to mají mezi ušima srovnané, lze ji vzhledem k mnoha bezpečnostním pomocníkům doporučit i méně vyježděným motorkářům. Cena 329 900 korun rozhodně nevyráží při porovnání s konkurenty či podobně výkonnými motorkami v negativním slova smyslu dech. Naopak ji vzhledem k výbavě „gétéčka" považuji za rozumnou a i jiní motorističtí novináři očekávali vyšší částku. Největší nevýhodou jsou tak delší čekací doby na tuto novinku.

Tagy:
test motocykl recenze Suzuki GSX-S1000GT cestovní motocykl