Kdo se bojí, nesmí do zatáčky! Ani na silné Suzuki. Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Suzuki GSX-S1000GT Zdroj: Ondřej Kroutil
Jednou z prvních vlaštovek renesance silničních motocyklů s jízdními vlastnostmi na pomezí sportovního a cestovního stroje je velmi povedený model od Suzuki s názvem GSX-S1000GT.
Suzuki postavilo motorku, která využívá tradičních předností značky v čele s příjemnou cenou, pružným a jemným charakterem čtyřválcového motoru a velmi povedenými jízdními vlastnostmi na pomezí sportovního a cestovního stroje. K tomu dodalo atraktivní a moderní kabát bez nějakých úletů a konečně i moderní přístrojový štít, nešetřilo se ani na bohaté výbavě a vše korunuje relativně příznivá cena. Pokud rádi cestujete na dlouhé vzdálenosti po asfaltu, měli byste rozhodně zbystřit.
Elegantní subtilní profil maskuje pohodlný cestovní charakter silného stroje. Zdroj: Ondřej Kroutil
Modernější než ostatní Suzuki
Situace na trhu s novými motocykly se v ledasčem podobá trhu s novými auty. Mezi čtyřkolovými vozidly jsou klasické typy karoserie vytlačovány módními SUV. Podobný trend můžeme vnímat i u motorek, kde se čím dál větší oblibě těší cestovní endura, která se cítí jako doma nejen na asfaltu, ale slibují i relativně bezpečné cestování na nezpevněné vozovce.
A stejně jako v Evropě vymírají mezi auty tradiční sedany a kupé určená na „gran turismo“, tedy pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti, mezi motocykly poslední dobou scházely na úbytě cestovní motocykly určené výhradně na asfalt. Přitom pro to není reálný důvod – s těžkým cestovním endurem se podobně jako s automobilovým SUV mimo asfalt 90 % jezdců stejně nevydá.
Výjimka, která potvrzuje pravidlo, a možná i díky tomu se o ní tolik píše a mluví, se jmenuje Suzuki GSX-S1000GT. Jde o letošní novinku. V Posázaví jsem otestoval hned dvě varianty nového „gétéčka“. Černou bez kufrů a (podle mě) mnohem hezčí modrou s kufry. Nové Suzuki GSX-S1000GT navazuje model GSX-S1000F a zároveň se dá považovat i za nástupce staršího Bandita 1250.
Stejně jako předchůdci míří na zájemce o pohodlnou motorku na dlouhé cesty nejen pro jednoho, ale i dva cestující. Stejně jako předchůdci disponuje velkoobjemovým čtyřválcovým motorem s velkorysým točivým momentem, a tudíž dostatkem síly a pružným chodem nevyžadujícím při pohodové jízdě příliš časté řazení. Ale na rozdíl od svých předchůdců, a na rozdíl od většiny ostatních modelů Suzuki nabízí nejmodernější výbavu a velmi atraktivní soudobý a nekontroverzní design. Ten se ze současných modelů Suzuki nejvíce podobá sportovnímu naháči GSX-S1000, s nímž má „gétéčko“ spoustu shodné techniky.
Přehledný multimediální displej toho umí opravdu hodně. Zdroj: Ondřej Kroutil
Žádný zabiják
Na rozdíl od jiných modelů Suzuki (Katana, GSX-S950) se stejným, avšak jinak naladěným motorem, nemáte na GT pocit, že by vás chtěla v každé zatáčce přizabít. Jde o dospělejší a komplexnější motorku s mnohem bohatší a zároveň modernější výbavou. Na rozdíl od výše jmenovaných motorek tady nechybí například skvělé a návykové obousměrné rychlořazení, tedy možnost „kopat“ kvalty směrem nahoru bez spojky a bez nutnosti ubírat plyn a směrem dolů bez spojky a nutnosti vyrovnávat otáčky.
Nebo barevný displej, který konečně odpovídá 21. století a přináší možnost propojení s mobilním telefonem, byť ovládání infotainmentu za jízdy pomocí páček a tlačítek na řídítkách zatím rozhodně není úplně intuitivní a v zájmu bezpečnosti doporučuji se jím při jízdě vůbec nezabývat.
Suzuki GSX-S1000GT vypadá velmi dobře i s továrními cestovními kufry. Zdroj: Ondřej Kroutil
Lehčí než vypadá
Zejména při osazení kufry vypadá 1000GT jako těžká motorka, ale už při manipulaci na místě mě příjemně překvapila její lehkost. A tento pocit se ještě znásobí za jízdy. Motorka se do zatáček naklání úplně automaticky a samozřejmě. I nepříliš vyježděný jezdec díky jejímu podvozku zvládne vykružovat zatáčky s přesností kružítka - „gétéčko“ odpouští díky vyspělému podvozku a elektronice spoustu chyb, které jiné motorky neodpustí. Vyzkoušel jsem pětistupňový stabilizační systém a při nejvyšším zapojení elektroniky je Suzuki GSX-S1000GT pozoruhodně „blbuvzdorná“, a to i na mokru.
Pokud jste zkušený jezdec milující adrenalin a už teď ohrnujete nos, tak věřte, že při volbě nejostřejší mapy a s vypnutým protiprokluzem toho tahle motorka nabídne dost i pro vás. Byť není tak neurvalá, hbitá a zábavná jako třeba souběžně testovaná Katana se stejným motorem a méně vyspělou elektronikou. Ale pokud rádi cestujete na dlouhé trasy, tak vězte, že byste velmi brzy rádi přesedali a ocenili dobrou ochranu vůči větru a pohodlnější odpružení u „gétéčka“.
Litrový čtyřválec je nesmírně univerzální. Můžete s ním v pohodovém tempu jezdit prakticky bez řazení pořád na šestku, nebo udělat z motorky řvoucí bestii při vytáčení někam k 11 tisícům otáček, kde GSX-S1000GT dosahuje svého maximálního výkonu – úctyhodných 152 koní. To vše při absenci vibrací, při rozumné jízdě i rozumné spotřebě a pověstné spolehlivosti.
Vcelku pohodlné svezení nabízí GT i ve dvou, sólo je to ale větší zábava. Zdroj: Ondřej Kroutil
Dobrá volba
Suzuki GSX-S1000GT je výkonný motocykl určený na dálkové cestování vysokými rychlostmi. Hodí se jak na dálnice, tak na zakroucené okresky. Díky univerzální charakteristice odpružení a vyspělosti podvozku nevadí ani rozbitější povrch tolik typický pro český venkov. Přestože by si motorku vzhledem k vysokému výkonu měli pořizovat už trochu zkušenější jezdci, kteří to mají mezi ušima srovnané, lze ji vzhledem k mnoha bezpečnostním pomocníkům doporučit i méně vyježděným motorkářům. Cena 329 900 korun rozhodně nevyráží při porovnání s konkurenty či podobně výkonnými motorkami v negativním slova smyslu dech. Naopak ji vzhledem k výbavě „gétéčka" považuji za rozumnou a i jiní motorističtí novináři očekávali vyšší částku. Největší nevýhodou jsou tak delší čekací doby na tuto novinku.