Interview PLUS, Jaroslav Hübner - 2.5. v 14:43
Reklamy dnes bez nadsázky vídáme na každém kroku. Už dávno si o naši pozornost neříkají pouze v rádiu nebo v televizi. Jsou podél cest, v časopisech, na internetu. Jakým způsobem nás ovlivňují a proč? Nejen o tom byla řeč v pořadu Interview PLUS s Jaroslavem Hübnerem, marketingovým ředitel mediální agentury Redbox Media.
Reklama a mediální prostředí vůbec je dnes velmi žádané a frekventované. Jsou to právě mediální agentury, které mají krom jiného za hlavní úkol co nejvýhodněji nakoupit reklamu, která je dnes snad alfou i omegou úspěchu na trhu v jakémkoli oboru.
Poslechněte si audio stopu z rozhovoru:
Důvěra a kreativita, základ reklamy
Velmi důležitá je ovšem také důvěra. „Důvěra ve značku je jedna z nejdůležitějších hodnot pro dané firmy, protože značka reprezentuje. A firmy jsou právě proto ochotny investovat velké peníze, aby jejich značka rezonovala v myslích spotřebitelů, ukazovala směr, kterým kupovat daný produkt,“ vysvětluje Jaroslav Hübner, marketingový ředitel mediální agentury Redbox media.
Bez čeho se podařená reklama neobejde, je pochopitelně kreativita. Jaký má vliv na nás zákazníky?
„Když vás něco zaujme, tak si to zapamatujete. Čím kreativnější reklama, tím větší umístění v myslích spotřebitelů. Kreativa má určitě velký vliv na kupní chování spotřebitelů,“ říká dále Jaroslav Hübner.
Zlaté časy před covidem a po něm
Stejně jako všechny ostatní obory na trhu se i mediální prostor potýkal s následky covidové pandemie. Dobu před nástupem nového typu koronaviru Hübner označuje jako zlaté časy. „Jenom pro představu, mezi roky 2013 a 2017 došlo k navýšení jenom televizních investic řádově o jednotky miliard korun,“ uvádí s tím, že během pandemie i byznys v reklamním prostředí zpomalil. Zároveň prý ale dostal nové příležitosti. „Covidový čas přinesl příležitosti pro e-shopy, pro firmy, které zajišťovaly dodávku zboží jakéhokoliv sortimentu na dálku. Takže před covidem to byla konjunktura, v rámci covidu to trošičku spadlo, ale teď se to vrací do starých kolejí.“
Další těžkou zkouškou i pro reklamu je pochopitelně válka na Ukrajině, která ovlivňuje celý svět. Stouply ceny energií nebo výrazně podražila i doprava produktů z Číny. „To bylo velké téma pro firmy, které dovážely nebo vyráběly produkty z těchto entit. Krátily své investice, protože méně prodávaly. Teď už to téma není, doba se narovnala. A v současné době už i firmy, které byly těmito problémy zasaženy, investují,“ vykládá Jaroslav Hübner v pořadu Interview PLUS.
Příležitostí, při které se společnosti po celém světě odhodlají investovat miliony, je podle marketingového ředitele společnosti Redbox Media, třeba americká soutěž Super Bowl, tedy finále play off amerického fotbalu. „Na Super Bowl se dívá třetina Ameriky, možná i více. A existují seriózní výzkumy o tom, že firmy, které investují v rámci Super Bowlu, dlouhodobě čerpají ze znalosti značky.“
Náhradí influenceři televizi a rádio?
21. století přináší nové moderní technologie a s nimi i nové výzvy a příležitosti. Reklama je nedílnou součástí virtuálního světa – především sociálních sítí, jako jsou Facebook, Instragram nebo YouTube.
„Lidé si myslí, že televizní reklama, respektive televize jako taková, je na ústupu. Není to tak. Výzkumy jasně říkají, že v České republice průměrně každý jedinec sledováním televize tráví okolo tří hodin. Já si myslím, že se televizní vysílání bude komplementovat na různých streamovacích službách, ale nikdy podle mě a podle toho, jaký je vývoj na trhu, to nepovede k opuštění klasického televizního vysílání,“ má jasno Jaroslav Hübner.
Jak dále zdůrazňuje, vydařená reklama vyžaduje velmi sofistikovaný postup. Právě ten ovládají mediální agentury, které klientům pomáhají nejen s jejím nákupem, ale i se správným načasováním nebo s oslovením vhodných cílových skupin. „ Aby jednotlivé cílové skupiny a jednotlivé investice měly dobrý dosah a zpětnou návratnost. Plánování televizní reklamy jako takové je velmi důležitá disciplína.“
To se odvíjí i od roční doby, ve které se reklama plánuje. Tradičním vrcholem mediálního roku bývaly například Vánoce a jiné svátky, kdy se prodávalo nejvíce. S postupem času se ovšem i tyto trendy mění. „V minulosti jsme se bavili o největších vrcholech prodejnosti právě před Vánoci. Ale v dnešní době jsou už ty fenomény jiné. Když se bavíme o vrcholech, ať už to je v rámci prodejů, nebo reklamy obecně, tak máme fenomény, jako je například Valentýn, Black Friday, Den matek a podobně. Ale hlavně povánoční výprodeje. A to je právě to, co se mění i v rámci investic klientů, kteří dříve investovali hlavně do předvánočního prodeje, ale dnes už se mediální investice plánují i během roku,“ objasňuje Hübner.
Vliv reklamy na spotřebitele
Reklama je nezbytnou součástí prodeje, která významně ovlivňuje úspěch na trhu. Cílí na spotřebitele, kterým nejen dá vědět o konkrétních značkách a produktech, ale navíc zákazníkům ukazuje, co všechno po zakoupení zboží či služby mohou získat. „Ten vliv je zcela zásadní. Už Henry Ford říkal, že kdyby měl dva americké dolary, tak by minimálně jeden dal na reklamu. Toto je léty prověřená zkušenost. Mediální investice vytvářejí umístění značky v myslích spotřebitelů a ti potom kupují podle toho, jaké mají preference, i podle reklamy,“ uzavírá téma Jaroslav Hübner.