Vlajková loď americké automobilky Tesla přijíždí s mnoha úpravami i vylepšeními. Zatímco exteriér získal jen skromný upgrade, interiér prošel doslova revolucí. To samé lze říci také o pohonných jednotkách. Prvních exemplářů se zákazníci dočkají letos v září.
Tesla Model S byl prvním masově prodávaným automobilem, který dokázal, že elektrická vozidla nemusí být jen zkázou spalovacích aut, ale že mohou být také zábavná, atraktivní a použitelná na každodenní jezdění i dlouhé cesty. Model S pro rok 2021 tato tvrzení ještě umocňuje, v závislosti na zvoleném provedení totiž ujede na jedno nabití mezi 628 a 840 kilometry. Svou dynamikou se navíc vyrovná kdejakému hypersportu.
Tesla sice disponuje praktičtějšími a dostupnějšími modely, jako je například SUV model X a sedan Model 3, ale Model S zůstává i nadále vlajkovou lodí značky. Od uvedení na trh v roce 2012 přibyla i řada silných konkurentů. Letmo zmiňme třeba Porsche Taycan či nadcházející Lucid Air, se kterými bude muset Tesla svádět náročné bitvy o zákazníky.
Po vzoru sci-fi filmů
Aby byla Tesla Model S ještě více konkurenceschopná, udělali jí konstruktéři výrazný facelift. Pravda, design exteriéru zůstal téměř nedotčen, byť drobné retuše zajistily sportovnější vizáž, ale v interiéru se děly věci. Elektromobil se zbavil tradiční vertikálně orientované obrazovky multimédií, kterou nahradil horizontálně orientovaný displej s úhlopříčkou 17 palců. Druhá obrazovka pak bude rozveselovat pasažéry na zadních sedadlech.
Nejzásadnější změnou je však bezpochyby volant, jehož horní část je uříznuta. Vyjadřuje jakousi nostalgii na 80. léta, kdy na obrazovkách běžel legendární seriál Knight Rider, v němž byly hlavními postavami Michael Knight a automobil KITT. Právě tento slavný vůz měl totiž obdobný volant jako nová Tesla Model S. Blízko má rovněž k „volantu“ formule 1. Nutno ještě dodat, že podobnou modernizací interiéru prošla i Tesla Model X.
Rychle a hlavně daleko
Rukama inženýrů prošly i pohonné jednotky. Místo vrcholné verze Performance přichází provedení Plaid a Plaid+, které posiluje dokonce trojice elektromotorů. Slabší z dua, tedy Plaid, dle výrobce dosahuje výkonu 761 kW, díky čemuž zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za 2,1 sekundy a rozjede se až na maximální rychlost 320 km/h. Dojezd má přitom podle odhadů činit 628 kilometrů. V Česku by pak měla tato varianta přijít na 3 304 900 korun.
Silnější Plaid+ potom žene kupředu stádo 1 100 elektrických koní (přes 820 kW), což autu umožňuje zrychlit z nuly na 100 km/h za méně než dvě sekundy a zvládnout sprint na čtvrt míle za méně než devět sekund. Odhadovaný dojezd pak činí přes 840 km. Česká cena je zatím stanovena na 3 789 900 korun.
Nové vozy Tesla Model S a X se začnou vyrábět v prvním čtvrtletí tohoto roku, k prvním zákazníkům v Evropě se ale dostanou až za tři čtvrtě roku, konkrétně v září. Na variantu Plaid+ si počkáme ještě déle, ta dorazí až v prosinci.