Šlachta: Z policistů cítím zoufalství, Rakušan je arogantní. Kritiky se nebojí, oponoval Letocha
TEST: Design budoucnosti, ale kam s nabíjecím kabelem? Mercedes-AMG EQE 43 potřebuje cit Zdroj: Bart Běhal
TEST: Design budoucnosti, ale kam s nabíjecím kabelem? Mercedes-AMG EQE 43 potřebuje cit Zdroj: Bart Běhal
Moderní technologie míří kupředu čím dál rychleji a společně s tím narůstá rozdíl mezi obyčejným a pokrokovým. Zatímco se stále najdou vozy, kde se třeba okýnka na zadních sedadlech otvírají otáčením kličky, přichází také auta jako je Mercedes-AMG EQE 43, kde by si člověk mohl připadat jako v kanceláři pana Spocka ze Star Treku.
Motoristickým novinářům se do rukou nezřídka dostanou produkty v hodnotách vyšších milionů korun. EQE 43 stojí v testované výbavě sice „jen“ 3,2 milionu Kč, ale nevzpomenu si, kdy jsem měl z nějakého auta na první dobrou takový respekt.
Možná za to může ta délka (4,9 metru plus šířka 1,9 metru), možná ta obrovská, jedenadvacetipalcová kola a možná i ten masivní volant s tlustým věncem, který má na sobě víc tlačítek než stará kalkulačka. Na jednu stranu je přeplácaný, na druhou fascinující. Nabízí třeba akustické dozvučení, které mě sice nebavilo, ale zrovna jeho tlačítko má styl.
K TÉMATU: Mercedesy musely do servisu častěji než Alfy. Neznamená to nízkou kvalitu, tvrdí odborníci.
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
EQE na silnici vzbuzuje emoce a jejich škála je široká. U mnohých nových aut se při testování stává, že na vás kolemjdoucí mávají, ukazují palce, či si občas jaderně uleví. U EQE to nebylo jiné, převažovaly obdivné pohledy a chvála, ale dorazila i jedna novinka – pohrdavý výraz. Ale těžko říct, jestli okolí u tradiční značky tak nakrkly ladné a aerodynamické tvary, či to, že za volantem skutečně drahého vozu sedí lehce neoholený floutek s kšiltovkou na hlavě, jenž by mohl být – jak se říká – „povoláním“ syn.
Skoro deset let trvající diskuze o zahájení výroby elektromobilu od Applu možná vyústí v jediné – americký technologický gigant někdo předběhne. Podle všeho z výrobců spotřební elektroniky vstoupí na trh s auty jako první čínský multimediální koncern Xiaomi. Vzniknout mají hned dva různé modely. Prototyp jednoho z nich byl už prý spatřen v ulicích čínských měst.
Design zanechává silný dojem, oblé tvary a aerodynamika už od pohledu dávají najevo, že hodlají vítězně svádět bitvu s odporem vzduchu. K tomu zůstávají navenek patrné fragmenty mercedesů, ale prim tu přece jen hraje hlavně budoucnost. A úplně stejné to je uvnitř. Například konzole s větráním, která se táhne přes palubní desku až kde dveřím, je dalším zajímavým designovým prvkem. Ambientní osvětlení dojem vylepší.
Základy současných vozů značky Mercedes, tedy digitální přístrojový štít a vertikálně umístěná obrazovka infotainmentu, zůstávají i tady. Vyhřívané a větrané sedačky jsou komfortní a sportovnost dodává červený bezpečnostní pás.
Sednout si na zadní sedadla, to je lahůdka. Netradičně příkrý sklon měkkých sedadel cestující pevně usadí, panoramatická střecha s pohledem na rozsvícený infotainment udělá z cesty vzadu radost. Ale svažující se střecha sportovního sedanu bude dělat problém komukoliv okolo metru devadesát.
Zavazadlový prostor má netradičně zúžený přístup, který ale nabízí solidních 430 litrů. Minusem je to, že není kam dát kabel na nabíjení…
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Nápis AMG samozřejmě čistokrevní fanoušci motorů odsoudí, na druhou stranu za dynamiku a sílu tohoto modelu by se nemusel stydět žádný osmi či dvanáctiválec.
EQE 43 disponuje elektromotory na přední a zadní nápravě, které dokáží vyprodukovat celkem 476 koňských sil a 858 Newtonmetrů. Vůz s pohotovostní hmotností větší než u dodávky Sprinter (2450 kilogramů) díky nim vypálí na stovku za 4,2 vteřiny. Maximální rychlost tohoto superelektroauta je omezena na 210 km/h. Tahle čísla jednoho omráčí, ale jen do té doby, než zjistí, že Mercedes nabízí i silnější variantu s výkonem 625 koní a zrychlením na 100 km/h za 3,3 vteřiny.
Baterie má využitelnou kapacitu 90,6 kWh a v nejlepších možných případech se dovede nabíjet výkonem 170 kW. Pak samozřejmě není tak nutné hledět na spotřebu, která je ve městě či za ním příznivá a jet se v ekonomickém případě dá i pod 18 kWh. Na dálnici si s klidem přidejme 10 navíc, to už tak příjemné není.
Kdo není pan řidič a nelpí na naprostých detailech, musí uznat, že z technologického hlediska se jedná o jedinečné dílo. Přesto mě zaujalo to, že mezi novinářskou obcí se jízdní názory v určitých směrech hodně lišily. Samozřejmě jak v čem. V klidu můžeme vynechat debatu například o zrychlení či hluku ve voze.
Zrychlení odpovídá číslům, která jsme před chvílí probrali. Je to vážně síla, obzvlášť, vezmeme-li v potaz hmotnost vozu. Perfektní aerodynamika zase poskytuje maximální hlukové pohodlí, ke kterému za jízdy pomáhal příplatkový aktivní podvozek, jež si řidič mohl upravovat dle libosti. Následně i gigantická jedenadvacetipalcová kola tenhle sportovní sedan protáhla nerovnými cestami s bravurním klidem. Cestující na zadních sedadlech by si ani nevylili svá Martini…
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Jízdní projev vozu je extrémně kultivovaný, ale stále je třeba mít na paměti výkon a obrovskou hmotnost auta. Obzvlášť v zatáčkách, protože ani moderní technologie či špičkové obutí prostě nedokáží zastavit Mercedes, který se řítí jako utržený vagon. Řídit je třeba s citem, nenechte se ukolébat třeba tím, že auto netrpí nedotáčivostí. Kdo je obezřetný, tomu pomůže i samotný vůz. A specialitky, jako je například natáčecí zadní náprava, se kromě utahování rychlých zatáček také perfektně hodí ve městě či obchodním centru.
Spolupráce s asistenčními systémy je úplně jiná, než u některých předchozích modelů. Mercedes už se ostře nezadrhne, když najedete na plnou čáru, naopak varuje opatrným vibrováním volantu či opakovaným lehkým utahováním bezpečnostního pásu. Chytré LED světlomety zase na silnici vykreslí signál možné srážky ve chvíli, kdy se moc přiblížíte autu před vámi. Plno dalších důvodů, proč za tohle auto platíte miliony.
Starosvětské kupé od Toyoty dostalo druhé pokračování a na český trh se dostalo o více než rok dříve než sesterské Subaru BRZ. Svojí koncepcí se neliší od sporťáků vyráběných v osmdesátých letech a je poněkud nepraktické. Přesto, nebo právě proto ho fandové oldschoolového řízení milují.
Takže konečný verdikt? Ford Mustang Mach-E GT drtí asfalt a má zábavný design. Ale při vší úctě uvnitř se EQE ani neblíží. BMW či Audi dodávají také vysokou kvalitu, ale kdo má na to uvolnit z kapsy dva až tři miliony korun a elektromobily ho baví, měl by sáhnout po mercedesu.
Dvouletá záruka je v případě EQE rozšířena o samostatný certifikát garantující minimální kapacitu vysokonapěťového akumulátoru po dobu 10 let nebo pro proběh 250 000 km, podle toho, co nastane dříve. Servisní interval je 2 roky nebo 30 000 km, znovu podle toho, co nastane dříve. Součástí aktuální nabídky a základní ceny na českém trhu je servisní služba „Integrated ServiceCare4“, díky které má zákazník předepsanou údržbu vozu v rozsahu 4 předepsaných servisních prohlídek včetně práce a náhradních dílů zdarma, tj. až po dobu 8 let nebo 120 000 km, podle toho, co nastane dříve.
Za kalendářní rok 2022 si EQE našlo v Česku 32 nových majitelů (větší EQS ještě o 10 více). Mercedes očekává, že čísla budou narůstat také díky tomu, že se nabídka rozšířila o model s náhonem na všechna čtyři kola i mimo variantu AMG. A nezapomeňme, že v tomto roce vstoupí na trh další velký hráč, SUV verze obou vozů… Čekací doba na nový vůz se liší dle výbavy, vozy skladem jsou. Tady je ještě porovnání s konkurencí.
Multimediální systémy značky patří mezi to nejlepší, co na trhu najdeme. Ať už jde o rychlost, grafiku či schopnosti. Najdeme i pár tlačítek, ale jsou drobná a trefit se do nich za jízdy není snadné. Navigace automaticky ukazuje veškeré nabíječky v okolí. A rovnou s tím také to, kolik jich na místě je, jestli jsou obsazené a jakou rychlostí nabíjí.
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal
Mercedes-AMG EQE 43 Zdroj: Bart Běhal