Toyota GR 86 vsadila na lehkou konstrukci podpořenou hliníkovými díly. Atmosférický čtyřválec sídlí pod přední kapotou, ale pohání zadní kola. Řadí se pouze manuální převodovkou. Tohle auto tak slibuje velmi zábavné svezení v zatáčkách.
Elektromobily, hybridy nebo alespoň malé motory podporované turbodmychadlem. To jsou trendy dnešní doby. Přesto je japonská automobilka Toyota natolik odvážná, že se rozhodla pokračovat v projektu svého sportovního kupé zaměřeného na řidiče, kteří za volantem hledají hlavně zábavu. Představila nový model GR 86.
Auto navazuje na Toyotu GT 86, která vyjela na silnice v roce 2012 společně se sesterským Subaru BRZ. Na celém světě se jich prodalo na 200 tisíc kusů, řada z nich jezdí v Česku. Spolupráce se Subaru mimochodem pokračuje a s novým modelem GR 86 se představila i nová generace BRZ. Nicméně zatím není jasné, zda se Subaru podaří tento vůz dostat kvůli emisím do Evropy. Toyotě však díky jejímu širokému portfoliu hybridních automobilů nic nebrání.
Klasická koncepce
Toyota GR 86 navazuje na minulou generaci svou koncepcí, tedy motorem umístěním pod delší přední kapotou a pohonem zadních kol. Čtyřmístné kupé dostalo moderní světlomety, masku chladiče a brzdová světla po vzoru dalších současných sportovních modelů japonské automobilky, tedy GR Super a GR Yaris. Zádi dominují dva velké výfuky, střechu půlí žraločí ploutev, ve které se skrývá anténa.
Interiér Toyoty GR 86 se nese v moderním duchu. Dominují mu displeje. Zdroj: Toyota
Také interiér jde s dobou, a tak kromě dotykové obrazovky uprostřed palubní desky najdeme i další displej, který zastává levou stranu přístrojového štítu. Na něm se zobrazuje virtuální otáčkoměr s digitálním rychloměrem uprostřed, vlevo si pak zřejmě bude možné nastavit různé funkce, třeba informace o přetížení (jak ukazuje jeden obrázek). Klasický displej palubního počítače pak bude vpravo.
Velmi nezvyklým pohonem na dnešní dobu je plochý benzinový čtyřválec s objemem 2,4 litru, který produkuje výkon 173 kW, tedy 235 koní, a točivý moment 250 Nm. To by mělo vozu stačit k tomu, aby akceleroval z nuly na 100 km/h za 6,3 sekund. Nejde sice o strhující hodnotu, jenže kouzlo Toyoty GR 86 má spočívat jinde.
Jde o svezení v zatáčkách
Stejně jako její předchůdce, sází i GR 86 na velmi lehkou konstrukci, kterou podpořily i některé hliníkové díly karoserie. Díky tomu váží auto jen 1270 kilogramů a bude patřit k nejlehčím sportovním vozům na trhu. Spolu s motorem vpředu, pohonem zadních kol, manuální převodovkou a ostrým řízením slibuje hodně zábavy hlavně na klikatých silnicích, kde tolik nejde o rychlost, jako o mrštnost. Té by měla mít nová Toyota na rozdávání.
Kdy se na českém trhu objeví ale zatím není jasné. Nejprve je v plánu debut v Japonsku, který by měl proběhnout ještě během letošního podzimu. Pak se auto postupně dostane na ostatní trhy, a to včetně evropského. Je možné, že se stejně jako u první generace podaří udržet základní cenu pod milionem korun.