Po konceptu Hyundai Prophecy přichází na řadu i sériová verze. Na novém elektromobilu z Koreje byste však toto jméno hledali marně. Jako logický příslušník elektrické řady dostal označení Ioniq 6. Jeho proudnicová karoserie vychází z principů, které v sériové podobě poprvé předvedla Tatra už před 90 lety.
Hyundai svoji novinku popisuje jako elektrifikovaný streamliner, který je aerodynamicky tvarován a inovativně využívá udržitelných materiálů, aby odrážel hodnoty dnešních zákazníků elektrických vozidel. Ioniq 6 se vyznačuje čistými, jednoduchými liniemi a čistou aerodynamickou formou, kterou designéři Hyundai označují jako Emotional Efficiency (emocionální efektivita, pozn. aut.). Celkový designový motiv Ethical Uniqueness (etická jedinečnost) má odrážet závazek Hyundai zaměřený na energetickou efektivnost a environmentální odpovědnost.
Svými tvary udávají Hyundai v poslední době směr ve světovém měřítku. Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Auto (elektrické) budoucnosti
Hyundai ale pokračuje dál. Ioniq 6 podle automobilky demonstruje „specifický a jedinečný design“ prostřednictvím energetické účinnosti a využívání trvale udržitelných materiálů. Design byl prý od začátku zaměřen na člověka, přičemž vnitřní prostor se vyvíjel současně s vnější formou. Velkou snahou bylo přinést maximalizaci a optimalizaci vnitřního prostoru, jeho natažení vpředu i vzadu.
Výsledkem je aerodynamická silueta streamlineru a interiér, který je přesto prostorný. Stejně jako oceněními ověnčený Ioniq 5 předtím, i Ioniq 6 implementuje designovou strategii Hyundai Look.
Tatra 77 z roku 1934 byla prvním sériově vyráběným autem s proudnicovou karoserií. Zdroj: Se svolením společnosti Tatra
Dědictví Tatry
A co že je ten streamliner? Ioniq 6 má mimořádně nízký koeficient odporu vzduchu – jen 0,21, k čemuž mu dopomáhá jeho nízká přední část, aktivní vzduchové klapky umístěné vpředu, zmenšení vzdálenosti mezi koly a volitelná úzká digitální boční zrcátka. Další podporou záviděníhodné aerodynamické schopnosti IONIQ 6 je jeho zadní spoiler inspirovaný eliptickým křídlem. Dokonce i pod vozidlem je snaha o lepší aerodynamiku evidentní – v úplném zakrytování podvozku, optimalizovaných deflektorech a zmenšené mezeře mezi podběhy kol.
Hyundai takovou snahu o přepracovaně aerodynamický design označuje jako „Streamliner“, což by se dalo volněji přeložit do češtiny než „vozidlo s proudnicovým designem“. A to vám už něco říct může – zvláště tehdy, pokud se zajímáte o vozy Tatra z předválečných let. Jedná se totiž o princip, který mezi prvními rozvíjela právě kopřivnická automobilka pod vedením Hanse Ledwinku počínaje modelem Tatra 77.
Hi-tech horem dolem
Nejnovější Ioniq na různých místech disponuje více než 700 parametrickými pixely – najdete je na světlometech, zadních kombinovaných světlech, předních spodních senzorech, u větracích otvorů a také jako indikátor středové konzoly, aby se posílila identita značky v celém vozidle
Pro zvýraznění identity Ioniqu je na přední a zadní části vozu aplikován nově navržený znak Hyundai „H“. Interiér, který (údajně) objímá stromy.
Interiér ve tvaru kokonu slouží jako pohodlný osobní prostor plný praktických funkcí a udržitelných materiálů, které zvýrazňují charakter ekologické mobility a životního stylu. Jednoduše řečeno je to místo, kde se budete mít fajn při dlouhém čekání v zácpě nebo když auto pojede zcela autonomně či se bude zrovna dobíjet. Elektrická modulární platforma E-GMP umožnila konstruktérům roztáhnout interiér vpředu i vzadu a vytvořit tak optimální prostor pro nohy.
Futuristická palubní deska s dotykovou obrazovkou integruje 12palcový plně dotykový displej infotainmentu a 12palcový digitální přístrojový panel. Středová konzola poskytuje pohodlný a velkorysý úložný prostor. Uživatelé si mohou vybrat ze spektra až 64 barev a šesti dvoubarevných témat podsvícení vyvinutých odborníky na barvy. Z toho by se člověku až zamotala hlava. Hyundai také umí měnit intenzitu podsvícené v závislosti na rychlosti auta.
Dveřní výplně se zcela zbavily tlačítek, po stranách je tak více místa. Zdroj: Se svolením společnosti Hyundai
Ve jménu udržitelnosti
Odstranění tlačítek z předních dveří poskytlo více volného prostoru a více úložného prostoru. Sedadla Relaxation Comfort v přední řadě podporují příjemný čas strávený ve vozidle pouhým nastavením sklonu sedáku. V souladu s inspirovaním dnešními ekologicky uvědomělými spotřebiteli, designéři Hyundai aplikovali na exteriér trvale udržitelné materiály. Příkladem je recyklovaný pigmentový nátěr z vyhozených pneumatik či bambusový pigmentový nátěr na karoserii.
Interiér je také zdoben udržitelnými materiály a barvami. V závislosti na úrovni výbavy mezi ně patří ekologická kůže (sedadla), recyklovaná PET tkanina (sedadla), bio TPO kůže (palubní deska), bio PET tkanina (strop), bio barva získaná z rostlinných olejů (dveře) a kobereček z recyklovaných rybářských sítí.
O termínu vstupu Ioniqu 6 na český trh zatím český importér značky neposkytl žádnou oficiální informaci.